/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hunderis
Fra : maafrandsen
Vist : 1721 gange
5 point
Dato : 18-08-05 19:49

vi har en dejlig golden retreiver på 8 1/2 mdr, vores "problem" er at vi syntes at hun ofte virker sulten selv om hun får den mængde mad hun skal have. (får pedigree pal tørfodder) og så kom vi til at tænke på de hunderis man kan få, måske det var en god ide at "fylde" madskålen og ikke mindst maven med.... men er der nogle fordele ved at bruge hunderis, istedet for alm ris, er der mindre stivelse i dem til hunde ??? eller hvad er forskellen, altså ud over prisen...s
Vi kunne godt tænke os at hun tog lidt på i vægt, så hvis der er gode ideer, må i meget gerne komme med dem, vi ønsker ikke at skifte foder, da hun er meget glad for det hun får, men måske i har nogle gode hundeguffer...s

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 18-08-05 19:51

Jamen jeg kan ikke helt se problemet! Hun skal tage på? Hun er sulten? jamen så giv da hunden lidt mere at spise, af foderet vel at mærke.

mvh. mango

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 18-08-05 19:54

vi har en hovawart, hun er ikke særlig madglad og vi fik anbefalet af dyrlægen at bruge frolic som godbidder da de feder meget, og hun er helt vild med dem, faktisk den eneste godbid hun vil have

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 18-08-05 19:55

hun er kun 8½ månede, husk hun er i voksealderen og har et ekstra behov, har de en hvalpefoder burde i skifte til den

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 18-08-05 19:59

Men med mindre hun er MEGET tynd, synes jeg ikke i skal bekymre jer. Det skal hun nok komme efter. De fleste retrivere er temmelig madglade og det er ofte det modsatte der er problemet...at de bliver for tykke!

Kommentar
Fra : maafrandsen

Dato : 18-08-05 20:04

Det er hvalpefodder som hun får, og er meget glad for det, har prøvet andet, men det kan hun godt finde på at lade stå i skålen, og ja så kan man jo så sige, at er hun sulten nok, så spiser hun det på et tidspunkt, men nu kan hun rigtig godt lide det hun får.
Og frolic.... dem er matilde også helt vild med, hun danser når vi tager glasset med dem frem...s

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 18-08-05 20:17

men hun kan jo godt i den alder se tynd ud, det gjorde vores også meget fordi hovedet er stort og benene lange til resten af kroppen. for i skal jo også passe på da det er en meget madglad hunderace, men i skal vil til dyrelægen om et par måneder der bliver hun jo så vejet

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-08-05 20:34

For mig at se er problemet, at hunden er mere sulten end det der står på posen, som anbefales som daglig dosis.

Hvis den er mere sulten, så giv den lidt mere mad.

Har du fået undersøgt om din hund har orm?

Har din hund den vægt, den skal have ?

Hvis du er i tvivl, så ring til dyrlægen. I første omgang koster det kun opkaldet.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : maafrandsen

Dato : 18-08-05 20:58

Den har faktisk haft orm... og der er ingen tvivl om at det var der der røg et par kg, det gik hurtigt, men efter en tur hos dyrlægen, gik det så også den rigtige vej.
Det er heller ik forde hun er marger, men syntes bare ik der vil ske noget ved at hun tager lidt på, dyrlægen har hende jo også på visit, og han "beklager" sig ikke...s
Vi ser også mange andre af samme race gå rundt, og ligner en kæmpe flødebolle.. og det er jo ik sådan en hund vi ønsker os.. kunne bare godt tænke os at hun fik lidt ekstra at spise, men på den gode måde. og frueyde, du har ret, de lange ben, får hende selvfølgelig også til at se tynd ud... s

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-08-05 21:00

Ja, mere mad... Hvalpefoder.
Hold øje med vægten. Hun behøver ikke at tage en masse på, men hun skal jo helst tage lidt på stadigvæk.
Hun skal se tynd ud, men ikke så tynd, så hofteknogler og rygrad stikker frem. Men man må gerne kunne se og mærke ribbenene.

I skal IKKE rette jer for meget efter fodermængden, der står på posen. Den er kun vejledende. Hunde er forskellige og har helt forskelligt aktivitetsniveau.

Hvis I bor i Nordsjælland skal I være opmærksomme på hjerte/lungeorm. I det hele taget er det en god ide at få hende chekket for orm. Men hjerte/lungeorm behøver ikke at vise sig i en enkelt afføringsprøve. Så hvis I vil have chekket hende for det, så skal I samle afføringsprøver 3 dage i træk og aflevere til dyrlægen. Konsultation er ikke nødvendigt, så det er ikke så dyrt, måske omkring et par hundrede kroner..

Det er IKKE nogen god ide at fylde hende op med ris. "Hunderis" er ikke specielt gode for hunden, kun billigere.
Frolich er slik, og egner sig kun som sjælden belønning til en hund i voksealderen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-08-05 21:01

Almindelig ormekur fjerner ikke hjerte/lungeorm.....

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 18-08-05 21:08

Kan de overhovedet fjernes de der hjerte/lungeorm?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 18-08-05 22:24

Hjerte/lungeorm fjernes ved at give almindelig ormekur - men det gives på en anden måde i forhold til andre involdsorm.

Læs evt. her: http://www.netdyredoktor.dk/sw4401.asp

Angående foder - jeg ville bestemt kontakte dyrlægen og høre præcis, hvordan I skal forholde jer til hundens sultfornemmelse. Nogle racer kan jo blive ved med at spise og har med andre ord ingen mæthedfornemmelse. Ved ikke, om golden hører ind under den kategori. Labrador gør.
Samtidig kan I jo høre dyrlægen om hans vurdering af hundens foderstand. Det er vigtigt, at hunden ikke tager på alt for hurtigt - selvom den snart er udvokset.

god fornøjelse med vapsen

Vaxen

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 18-08-05 22:38

Tak vaxen, ja labrador..pyha, der skal bare slækkes en smule på motionen, så buler min ud...det er jo lidt svært at modstå de der sørgmodige øjne der siger : hjææælp jeg dør af sult !

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-08-05 23:05

Ja, jeg ved godt at det nu er min kat, jeg referer til.

Sidst min kat havde orm og fik ormekur fik jeg at vide, at kuren skulle gentages efter en måned. Og det var uanset om jeg havde konstateret orm eller ej.

Kontakt dyrlægen endnu en gang.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 18-08-05 23:16

Hun skal bestemt ikke have hvalpefoder i hendes alder. Men giv hende lidt mere at spise. Når I synes hun begynder at blive tilstrækkelig rund kan I skære lidt ned på fodermængden, og dermed finde ud af hvad hun har brug for. Lad være med at give hende andet end fodret. Gør I det ødelægger I producenternes nøje udregnede fodersammensætning. Så vil I hende det bedste bliver I hvor i er, men supplerer lidt.
En retriever er i øvrigt næsten altid sulten, og i hendes alder er hun ranglet, og skal helst være lidt tynd. Så prøv dig lidt frem med mængden af foder.
mvh
qfha

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 19-08-05 08:09

ans, der er kommet nogle nye piller, hvor man kun behøver at give én gang.
mvh. mango

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-08-05 12:39

mango, er du sikker på, at det er piller mod hjerte/lungeorm??

Jeg er godt klar over, at der er gudskelov sket en udvikling på området siden Silke havde hjerteorm for snart 3 år siden. Dengang fik hun almindelige ormepiller, men hun skulle have dem i... 21 dage... Og alligevel var ormene ikke udryddet, så hun måtte have endnu en 3-ugers kur en måneds tid senere..

Hun bliver nu behandlet forebyggende... Og har alligevel haft hjerteorm en gang siden... Så hun bliver checket 2 gange årligt, -hvis hun ellers er rask.

Det er alså noet jævelskab... ...med de orm...

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 19-08-05 12:41

nej nej Birgitta, jeg snakker bare om alm. ormepiller.

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 24-08-05 14:36

Nu skriver i jo godt nok at i ikke vil skifte foder men det er nok den bedste løsning, et kvalitetsfoder ville nok løse jeres problem.