/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
utryg??
Fra : snusi
Vist : 4261 gange
100 point
Dato : 18-08-05 16:19

Hej.

Er en hund utryg eller er den bare nysgerrig, når den følger sin ejer overalt, og jeg mener overalt, toilet, soveværelse osv

snusi

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-05 16:24

min hund render også evig og altid i hælene på mig, men jeg tolker det som at han er nysgerrig, for han har "høj haleføring" og er noget af det gladeste

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 18-08-05 16:27

den føler sig tryk ved at være sammen med dig
måske lidt utryk når den ikke kan se dig
du kan jo prøve atræne den til at den ikke altid kan se dig
mvh
ole

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 18-08-05 16:28

Min den hvid-brindle whippet er utryg, derfor hun ALTID er i hælene af mig.
Min rød-brindle whippet er tisse nysgerrig, derfor jeg evig og altid glider i hende.

Så du kan godt se, det har vi herinde sørme svært ved at afgøre for dig.........

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 18-08-05 16:29

Jeg har en hund med et enormt selvværd.
Der er intet, den lader sig anfægte af.

Hun følger efter mig, som om hun var et vedhæng til mine sko, når vi er inden døre.
Ude er jeg luft for hende. Der skal i stedet snuses og markeres konstant.

At hun følger efter mig overalt tilskriver jeg, at hun er ekstremt madglad, så hun vil ikke "gå glip" af noget spiseligt, hvis jeg skulle komme i nærheden af noget, hun kunne putte i munden.

Jeg er 100% sikker på, at min hund ikke følger efter på grund af usikkerhed eller nervøsitet.

Men om din hund gør det af samme grund, er svært at sige, når man ikke ved, hvordan dens adfærd ellers er.

Kommentar
Fra : krakgt

Dato : 18-08-05 16:30

Hej Snusi
Det er nok lidt som to rigtig gode venner / inder, de følger også hinanden i tykt og tyndt. Din hund har valgt dig som leder i flokken og følger derfor med i alt hvad du foretager dig
Naturligvis kan det være for meget - en gang imellem, men sådan er det / kan det være med hunde
mvh
krakgt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-08-05 16:33

mange gode og rigtige svar - og så er der lige det - DET KAN JO VÆRE DU SOM LEDER TABER NOGET GODT DEN KAN SPISE

der er såmænd lige så mange hunde som katte der laver det lille nummer

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-08-05 16:36

Det kommer an på, hvordan hunden reagerer hvis du f.eks. lukker dørene så den ikke kan gå med.
Sådan lidt groft ridset op: Hvis den giver sig til at pibe , og vimse/trippe omkring dig med bagenden "dykket" og med sænket, logrende hale når du kommer ud igen, er den utryg.
Men hvis den bare tænker...Øv....og går ind og lægger sig til at sove, er det bare fordi den gerne vil være sammen med dig hele tiden.

mvh dova

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 18-08-05 16:56

Mange hunde skal aktiveres ordentligt og hver dag, hvis der en dag bliver sløset lidt vil hunden være agtpågiven for der ligesom mangler noget, måske kan det skyldes aktivitetsmangel?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 18-08-05 17:08

Det er fordi den viser hvor glad den er for dig. At den er hengiven til dig og vil passe på dig. Og vil sikre sig du ved den er der

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 18-08-05 17:44

Kan se at det er nødvendig med lidt forklaring fra min side
Det er ikke min hund vi lige taler om, men en kollega jeg har. Det er en labrador som er et år, og de har haft den fra hvalp. Den har altid ødelagt ting som feks: Tøj, sko opvaskebørster osv. Det gør den stadig, desuden vogter den over sin madskål, hvilket den også altid har gjort og efterhånden som det jo er blevet en stor hund, er det ved at være et stort problem for dem.
Hunden følger manden i huset overalt indendøre, men ikke udendørs, da kan den fint ligge og se at manden går feks om på den anden side af huset. Når manden ikke er hjemme, er det fruen (min kollega) den følger overalt, men igen kun indenfor. Jeg har på et tidspunkt læst en bog hvor de netop skriver om at hunde som følger ejeren overalt, er utryg/bange for at blive forladt, men jeg kan selvfølgelig ikke lige komme i tanke om hvilken bog (jeg læser rigtig mange hundebøger)
snusi

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 18-08-05 17:54

Tja - for mig at se, har hunden herredømmet.
Der skal træning til. Måske er den understimuleret!
En labrador er et stort energibundt, så den skal aktiveres meget.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 18-08-05 18:10

Der kan nok være mange forskellige årsager...
Når Silke følger mig, så er det fordi JEG er kilden til alt spændende her i verden: mad, tur, leg, træning o.s.v.
Men nu, hvor vi lige er kommet hjem fra vores eftermiddagstur og jeg har sat mig til computeren, så ved hun godt, at der ikke sker mere spændende før vi skal se TV-avis. Så lige nu holder hun ikke øje med mig.

En labrador ER jo af natur en energisk og klog hund. Så hvis man ikke giver den en masse opgaver, så vil den finde på noget selv, - bide ting i stykker, gø, stikke af, grave have, eller hvad den nu finder på.
Det kan jo godt være, at din kollegas labrador beder om et meningsfuldt arbejde. At han ikke følger manden udendørs kan være hvis manden så indlysende beskæftiger sig med noget hunden ikke kan tage del i, -havearbejde el. lign.

Men de fleste hunde har det da bedst ved at være sammen med deres menneske(r).

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 18-08-05 19:09

Se det er strax en anden sag. Her er det fordi hunden prøver at få overtaget. og en hund der vogter over sin madskål kan gå hen og blive meget farlig. Især hvis den på et tidspunkt begynder at knurre eller snappe efter folk der nærmer sig eller prøver at tage skålen. Det vil være en rigtig !!! god ide for dem at starte til hundetræning med denne hund. Det er ikke normalt at en hund på 1 år stadig ødelægger ting. Har de prøvet at give den gnaveben mm? Har de prøvet at købe/lave noget af det legetøj hvor man putter kiks ind i og som hunden skal skubbe rundt med for at få dem ud. dette stimulerer nemlig hunden. Og når den ødelægger ting skal den have det at vide.
Er det fordi den ikke kan være alene hjemme? er det kun der den ødelægger ting???

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 18-08-05 19:54

Nej den ødelægger også ting når familien lige er uopmærksom.
De forskellige svar tyder jo ikke på at hunden er utryg, som jeg bestemt mener at have læst i en bog.
Det var faktisk det vi talte om i dag på arbejdet. Der er jo ikke rigtig nogen svar her der tyder på at en hund er/kan være utryg når den følger et familiemedlem overalt, som jeg så også mener kan vise sig ved at den ikke er tryg når den spiser og derfor knurrer, bare et familiemedlem kommer ud i bryggerset, hvor hunden spiser. Hvor er det træls jeg ikke kan huske hvad bogen hedder
snusi

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 18-08-05 20:04

Den må under ingen omstændigheder knurre når den har mad. Det er strengt forbudt. En dag ender den med at bide nogen. Den skal have en skide balle den forstår hvis den begynder på det. Og så skal de med det samme starte til hundetræning med den hund ellers overtager den derhjemme. Hvilket det lyder til at den allerede er begyndt på. hvis den bliver ved sådan kan man ikke have sådan en hund. Men sig til ham at han skal se at få startet til hundetræning med den hund. Og så skan træneren også lære ham hvordan man klarer det med maden.

Min fars hund gjorde det også og bed ud efter folk der kom for tæt på, indtil han en dag fik fat i den og kylede ham hen af gulvet og gav ham en mega balle. tog maden fra ham og blev ved at sætte maden ned til ham. hvis han knurrede fjernede han den igen og prøvede så igen. Til sidst forstod hunden hvad det gik ud på og nu er han en dejlig hund. Men de er nødt til at gå til hundetræning i hvert tilfælde en gang om ugen.

Mvh Jane

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 18-08-05 21:01

Som tidligere nattevagt, fulgte mine hunde mig altid, og de var absolut ikke utrygge. Men ville bare være i min nærhed hele tiden.
De sov sågar, hvis de så deres snit til det sammen med mig.
Hvis din din hund snusi følger dig overalt. Er phsygisk velfungerende, glad, og viser ingen tegn på underdanighed så betragt det som et sundt tegn.
Held og lykke til jer begge

Mvh Joeson

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-08-05 21:03

narh, det lyder mere som en hund, der godt kunne bruge noget mere opmærksomhed... Hundetræning...

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 18-08-05 21:16

Tak for svaret Birgitta.

Det er ikke helt nemt for mig at finde ud af hvem der har svaret mest rigtig.
Jeg synes dog der kom rigtig mange svar ud af dette spørgsmål. Jeg vil jo gerne hjælpe både hund og familie, hvis jeg kan.
snusi

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 18-08-05 23:57

Men husk lige at få sagt at de skal starte hundetræning for dem må på ingen måde blive sur hvis du prøver at tage skålen fra den. og det er ikke normalt at en så "gammel" hund stadig ødelægger ting. Så træning er n rigtig god ide. Så får den også leget med andre hunde. Vi har altid gået til træning med vores hunde (nu er min far så også træner ) g det har vi gjort lige fra hundene var hvalpe og vi har ikke haft problemer med at de ødelagde ting for de fik lov at blive godt og grundigt stimulerede.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 19-08-05 06:45

Jeg har selv to terrier, som jeg heller ikke har problemer med, bortset fra de hvalpeproblemer vi jo alle har, mere eller mindre
Den ene af mine er nu 1½ år, og har altid været lidt utryg, og er det stadig. Hun følger mig overalt indendørs. Den anden jeg har er snart 5 år, og hun gider bestemt ikke rejse sig for at følge med hver gang jeg går rundt i huset
Jeg har "kun" gået til træning med dem det første halve år, og det var mest for at de skulle lære at være sammen med andre hunde. Jeg aktiverer dem meget herhjemme hver dag, så når vi kommer til aften, hvor mor er træt, er hundene også trætte og tilfredse.
snusi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-08-05 11:32

Tak for accepten af mit svar.
Det er jo det, at alle hunde er forskellige, og omstændighederne i hjemmet er også forskellige. Så vi kan hver især ikke gøre så meget andet end at fortælle om vores egne erfaringer om lignende situationer. Men det kan være helt andre ting, det drejer sig om i den pågældende situation.

Med hensyn til madskålen ville jeg jo nok træne meget med at tage og give maden. Man skal jo helst ikke gå og være utryg eller måske ligefrem bange for sin egen hund...............

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 19-08-05 13:57

hej snusi.
Din kollega skal passe på at hunden ikke er alene med børn, da et madforsvar som det omtalte også vil gå ud over dem, og hvis de er i hovedhøjdte? Det ser for mig ud til at der er sket en fejl i opvægsten, de har ikke vundet lederskabsrollen, de har evt. skælt ud når hunden har gjort noget forkert istedenfor at lære den hvad de mener er rigtigt.
M.v.h.
Kim