/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Hvad mener du er den bedste investering.
Fra : mkibsgaard
Vist : 903 gange
200 point
Dato : 18-08-05 12:07

I lyset af forårets diskussion med blandt andet Franksp omkring investering i boligejendomme samt den artikel JP bragte d.9.8 2005 (se mit tip), vil jeg gerne høre , hvad Kandu's brugere mener er den bedste økonomiske investering over en periode på min. 5 år.

Om muligt vil jeg ligeledes gerne have en seriøs debat denne gang.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-05 12:12

Man hører til stadighed, at den bedste investering er fast ejendom, dog ikke så meget sommehuse længere, undtaget i Nordsjælland

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-08-05 12:17

Det afhænger jo meget af hvor mange penge du har tænkt dig at investere samt hvor risikovillig du er. Jo mere risikovillig, jo større gevinst kan du opnå men har så også mulighed for tab. Jeg ville selv bruge en aktiepulje igennem banken eller et decideret investeringsinstitut. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-08-05 12:19

Aktier uden tvivl.

Kommentar
Fra : mkibsgaard

Dato : 18-08-05 12:24

Har I læst den artikel jeg refererer til ?
Den viser at investering i udlejningsejendomme (herunder medregnes ikke sommerhuse) særligt inden for det sidste år, men også over de sidste tre år har givet markant bedre afkast end aktier.
- Og jeg vil mene, at der generelt er større sikkerhed ved mursten end aktier.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 18-08-05 12:27

Vi købte to sommerhus grunde i foråret 2003. De lignede godt nok noget som var løgn (da de havde været uberørt de sidst 25-30 år). Vi bebyggede så den ene grund med et 75 m2 hus. De samlede omkostninger blev lige godt 900.000,- kr incl. byggemodning for begge grunde, kurstab m.v. Vi solgte det sidste år i nov. til 1.175.000,-kr., hvilket gav et nettooverskud når advokat, tilstandsrapport m.v. var trukket fra, på 245.000,- kr plus den anden grund var betalt og byggemodnet.
Vi er nu igang med at bygge et noget større hus på den anden grund, som er belånt med 60% (ca. 850 kilo) af den dengang formodede salgs/vurderingspris når huset står færdigt her sidst på året. Vi har allerede fået et købstilbud (hvis vi vil sælge det) som ligger 30% over denne vurdering.
Selvfølgelig er det ikke sikkert at denne prisudvikling holder (den så meget omtalte "prisbobbel" på fritidshuse taget i mende). men det er indtil nu det bedste vi hatr gjort af investeringer.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-05 12:34

Jeg ville stadig vælge fast ejendom, men jeg er heller ikke risokovillig. Vi har snakket om, at det eneste sted prisud-
viklingen ikke har været så markant er på Lolland, så hvis jeg skulle investerer, ville jeg vælge Lolland, for der vil det
sikkert stige indenfor en overskuelig fremtid,

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 18-08-05 12:36

Verdens mest succesfulde og velhavende investor, Warren Buffet, ligger - eller lå i al fald for et par måneder siden - 50% likvid, fordi han ikke kunne finde noget attraktivt at investere i. Det synes jeg er tankevækkende. I næste nummer af Dansk Aktionærforenings medlemsblad, som er på gaden i næste uge, kan du læse en debat mellem 3 professorer, som tegner et dystert billede af USA's økonomiske situation (stort underskud både på betalingsbalancen og de offentlige budgetter). Så jeg vil i al fald fraråde al investering for lånte midler.

Mvh

Claus

Kommentar
Fra : mkibsgaard

Dato : 18-08-05 12:39

Hej Claus,
Skal dit indlæg forståes således, at du mener renten stiger ?

Kommentar
Fra : Backtee

Dato : 18-08-05 19:22

mkibsgaard

Sjovt spørgsmål for en investeringsrådgiver.

Hvornår får du kringlet den hen på at vi skal handle hos dig??

Kommentar
Fra : mkibsgaard

Dato : 19-08-05 01:09

Nå der var du backtee, tænkte nok du ville give dit besyv med. i

Det er vist et ganske relevant spørgsmål for en investeringsrådgiver.
-Ønsker ikke at blande mit produkt ind i denne tråd. Men håber på at bruge diskussionen i tråden til inspiration både i min egen økonomi og på arbejdet.

Hvad mener du, der bliver den bedste investering de næste 5-10 år ?

Kommentar
Fra : Taarnvej

Dato : 19-08-05 08:40

Kun spåkoner kan gøre den bedste investering. For 2-3 år siden tabte bankerne enorme summer på forventningen om at renten ville stige. Den blev som bekendt ved med at falde. Det handler lidt om at tro: At f. eks. indførelsen af nye afdragsfrie lån bliver populære, og derfor vil få huspriserne til at stige, da priserne bliver bestemt af den nettohusleje folk er villige til at betale. Korrekt! At f. eks. afslutningen af Irakkrigen vil få aktiekurserne til at stige, bl. a. fordi afslutningen af krige altid har fået aktiekurserne til at stige. Korrekt! At f. eks. øgede tilskud til vedvarende energi og olienprisens himmelflugt samt det uafvendelige at denne ressource en dag vil slippe op vil få vindmølleaktier og solcelleaktier til at stige (generelt). Korrekt. Se det var det historiske og det er jo altid let nok. Men et fremtidigt bud kunne være at nye teknologier kan blive populære, her tænker jeg på nanoteknologi og brændselscelleteknologi, og hermed har jeg også sagt at aktieinvestering indenfor dette felt kunne være et bud. Men 100% sikre investeringer med højt afkast eksisterer ikke. En ting skal du dog ikke gøre: Investere i bankernes investeringsforeninger.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 19-08-05 09:58

Taarnvej:
Det er dog så sandt som det er sagt, det du her påpeger.
Da vi for godt 2 år siden købte de to sommerhusgrunde (som ovenstående beskrevet), havde vi ingen forventning om at (sommer)huspriserne ville tage den opadgående retning som den gjorde/stadig gør, men som du så rigtig siger, så er det ens egen personlige "tro" på tingenes udvikling som skal "skabe" den "gode investering"! Selvom vi havde tænkt os at beholde det hus vi pt. er ved at bygge nu, vil vi da ikke udelukke at vi sælger det, hvis tingene (fortsat) udvikler sig gunstigt for os.---og hvis ikke, beholder vi det blot.

Og det med at tilmelde sig en eller anden form for investeringsforening, vil jeg også, ligesom Taarnvej, på det kraftigste fraråde. de som sidder som beslutningstagere i disse foreninger, skvalter og valter med os småspareres "surt" optjente håndører, UDEN samvittighed for at det i mange tilfælde ikke bliver til en fordobling af ens indskud, men snarere en halvering, som det gjorde for min søsters svigerfar. Han havde 50.000,- kr i "overskud" efter salg af sit hus, som han blev rådet af sin bankrådgiver til at komme i en af bankens investeringspuljer. Her 5 år efter har han 25.000,-kr stående på denne konto. Og den pågældende bankrådgiver sidder blot og trækker på skulderne og siger at det er "spillets vilkår". SÅ HOLD JER LANGT VÆK FRA DISSE og følg jeres egen overbevisning (om det så er "under hovedpuden", som man mener er det bedste.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-08-05 10:08

Husk på at en økonomisk rådgiver skal tjene penge på kundens investering.
Jeg har ikke tjent mange kroner på at følge vores bankrådgivers investeringstip.
Derfor kører jeg efter mit eget hoved, resultatet er tilfredsstillende. Selvfølgelig
kan det gå galt som med 2M invest de aktier står i depotet til 0 kroner.

Kommentar
Fra : topart

Dato : 04-09-05 21:04

2M har jeg også nogle stykker af. Lod 200 stå for sjov skyld.
At tænke selv og lære af verden er ikke så dårligt.

Accepteret svar
Fra : soerenpind

Modtaget 200 point
Dato : 16-09-05 18:38

Set på kombinationen mellem afkast og sikkerhed, må det klart være i udlejningsejendomme.
Har selv gjort en del i det ganske vellykket

Godkendelse af svar
Fra : mkibsgaard

Dato : 16-10-05 18:01

Tak for svaret soerenpind.