/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Adsl til flere rum via Switch !!
Fra : import
Vist : 600 gange
50 point
Dato : 18-08-05 10:47

Vi har adsl indgang i vores stue, herfra har jeg via en switch ført en 30 m netledning ind til vores ældste søns pc og det virker godt, nu skal vores søn nr. 2 også have adgang til internet, men betyder det så at jeg skal trække en ny 30 m netledning til hans værelse som ligger lige op ad den anden, eller kan man trække den anden, hvor der kun er 5 m til !!

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 18-08-05 10:50

Så skal du jo opsille en lille miniswitch hos din ældste søn. Lade den føde af dit 30 m. kabel og så lade de 2 PC'ere forsyne derfra.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 18-08-05 10:54

Du skal desuden have dynamiske IP adresser nok. Med en router behøver du kun 1 adresse. Normalt trækkes der en kabel fra swits til hver PC

Kommentar
Fra : import

Dato : 18-08-05 10:55

Jamen det lyder sørme godt, ved du også hvor man evt. kan købe nogle bokse med evt 2 udtag, til at montere på væggen ligesom en stikkontakt, det ser lidt pænere ud !!

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 18-08-05 10:57

Eller køb en trådløs router/switch og forbind den til Adslén og sæt trådløse netkort i de 2 PCére, så undgår du også alt det ledningstrækkeri & -"rod"

Så er der heller ikke noget problem, når de får en bærbar, og vil sidde ude på terrassen :)

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 18-08-05 11:03

Du kan rent faktisk købe trådløse forbindelser lige til at putte i stikkontakterne.
En trådløs router med to USB-pins koster idag heller ikke alverden (ca. 500-800,-kr). Her monterer/tilslutter du blot din (master)PC vha kabel til routeren og sender signalet videre via routeren til de to andre PC'er som modtager med hver sin USB-pin.

Det koster selvfølgelig lidt ekstra, men det er KANON når først det er sat op.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 18-08-05 11:05

Bille1948:
"To sjæle, samme tanke"

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : import

Dato : 18-08-05 11:14

Jeg har bare fået at vide at det med trådløs forbindelse er noget L...., men hvis jeg vælger dette betyder det så at routeren som jeg har fra min udbyder bliver hvor den er og fra den føres forbildelse over i den trådløse router/switch !!!

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 18-08-05 11:24

Trådløst er rigtigt lækkert.

Få en "nørd" til at sætte det op.
Routeren fra din udbyder bliver hvor den er (du må også flytte den, men i det her "projekt" kan den sagtens blive hvor den er).

Så fører du et kabel over i den trådløse switch, så de er forbundet med hinanden, og derfra foregår det så trådløst.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 60 point
Dato : 18-08-05 11:34

Ja, i store træk er det ikke andet der skal gøres.
Som Bille1948 skriver, kan du evt. få en "ekspert" til at lave opsætningen.
Du kan også købe det nyeste hæfte fra forlaget LIBRIS "TRÅDLØSE NETVÆRK 2. udgave" (udkom her i juni). Her bliver GRUNDIGT ført ind i opsætningen af et sådant netværk, både mht.IP-adresser og kryptering.
Hvis du har TDC som udbyder og køber deres produkter, kan du ydermere igennem dem og deres hjemmeside få en illustreret vejledning i opsætningen.

God fornøjelse!!!

Mvh
Palle

Godkendelse af svar
Fra : import

Dato : 18-08-05 11:42

Tak for svaret pallenoc. Det skulle være en af jer der fik point, tak for de fine kommentarer !

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 18-08-05 11:55

Tak for din accept
Du kan gå ind på denne hjemmeside :
http://www.libris.dk/
og skrive TRÅDELØSE NETVÆRK i søgefeltet, så kommer hæftet og en beskrivelse af den frem.

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 18-08-05 12:10

de trådløse til el stik kan købes billig her
16. Home Plug Ethernet adapter. Grundsæt med 2 stk.
http://energinordbutikken.dk/group.asp?group=36