/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvordan flytter man et skur manuelt
Fra : eltigro
Vist : 8316 gange
100 point
Dato : 18-08-05 08:38

Hej
Har købt et brugt skur og skal have det flyttet fra sælger til mig. Har hyret en vognmand, men problemet er, at hans bil ikke kan få placeret skuret helt hvor det skal stå, og det betyder at man må flytte det manuelt de sidste meter (5-10). Vognmanden mente ikke det er noget problem med nogle rør, et par sækkevogne og 4-5 mand. Nogle der har erfaring med at flytte rundt på 7-900 kg tunge ting i deres have ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-05 09:02

Da vi skulle have vores oliefyr ind i huset, lånte vi nogle "rulleskøjter" hos Falck

Kommentar
Fra : eltigro

Dato : 18-08-05 09:11

hvordan lånte I dem?
Gik I bare ned til Falck og spurgte eller kan man bestille på nettet et sted?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-08-05 09:12

vognmanden har da faktisk ret - det er jo sådan små sommerhuse o.lign. bliver flyttet rundt
Eneste problem er vel om der er plads nok til at det kan komme ind i haven eller om du skal have nedlagt et eller andet .

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-05 09:13

Vi gik derop.... vi bor tæt på, vi er medlem hos Falck, og kunne låne dem kvit og frit, hvis du ikke er medlem, så find en der er, de leverer dem jo ikke, så det bliver jo ikke afsløret. Det er godt nok nogle år siden, men mon ikke de har dem endnu.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-08-05 09:14

Hvis det er på blødt græs, bør du lægge 4 19mm krydsfiner ud på græsset, da pallevogne og den slags ellers vil synke i. En anden mulighed er at leje en Manitu og bruge den som kran de sidste meter, men det koster jo lidt.

Tager man den manuelt, er ideen med rør ok, men i skal så bruge 4 løfteseler, idet det er alt for vildt at løfte den slags med hænderne. Men et tons i fire løfteseler kan sagtens lade sig gøre. Min egen rekord hedder to mand - lige knap et tons (men så rystede benene også bagefter).

Hvis ikke du kender nogen der har sagerne, kan du oftest leje det for små penge hos en flytte/vogmandsforretning f. eks. Dueholm

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-08-05 09:20

http://www.dueholm-vognmandsforretning.dk/ de kan også sende et par voksne mand der kan hjælpe. Ligeledes har Knud Gade i Vejle og Ole Mortensen i Horsens stor erfaring i maskinflytning.

Muligvis var sådan en opgave en sjov opgave for "stærk-mænder'ne". F. eks. Michael fra Cepa Montage i Horsens (vistnok Jysk mester). Find den lokale styrkeløfterklub og hør om de vil tjene en kasse bajere!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-08-05 09:22

Iøvrigt er den slags oftest spørgsmålet om at få den rigtige kran. Prisforskellen for at få en der kan nå er for det meste utrolig lille. Med mindre du selvfølgelig ryger i BMS-klassen.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 18-08-05 09:54

Selvfølgelig er et skur på knap et ton da noget, men en vognmand som "kun" har en kran som lige løfte det ind "over hækken" lyder ikke i mine ører til at have det mest optimale udstyr til denne opgave. Vi fik for et par år siden også et ganmmelt skur foræret og skulle have det flyttet fra Odense til Nyborg. Det vejer 6,5 tons og den vognmand vi havde til opgaven, kunne løfte det godt ti meter ind på grunden fra vejen af UDEN problemer. Så når/hvis vi evt. regner lidt på de tonsmeter dit skur skal flyttes, tror jeg nok at du kan finde en vognmand med lidt kraftigere kranudstyr, som i bogstavligste forstand kan "løfte opgaven"

Men ellers er der kommet mange rigtigt gode forslag til hvordan du får det flyttes de sidste meter

Det skal lige siges at hele vores opgave kostede 4000,-

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 18-08-05 10:22

4 eunde træstolper til at rulle skuret på, så man hele tiden kan flytte den bageste hen så den bliver den forreste efterhånden som det skrider frem. Måske et par lange granrafter som vægtstænger for fjerne de sidste stolper når skuret står hvor det skal.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-08-05 10:27

Til Rfou's trick ville jeg KLART huske pladerne underneden.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-08-05 11:17

Som 3773 skriver: Iøvrigt er den slags oftest spørgsmålet om at få den rigtige kran. Prisforskellen for at få en der kan nå er for det meste utrolig lille. Med mindre du selvfølgelig ryger i BMS-klassen.
Det kan slet ikke betale sig at rulle rundt med det selv, da den rigtige kran, stiller det lige hvor du vil.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-08-05 11:30

Åh ja Palle, men sommetider kan man jo ikke komme til med kranen, og så er der kun rå power tilbage. Vi bruger ofte vores seletøj, når vi er i kældre og andre mærkelige steder hvor kraner ikke kan komme til. Og løftekapaciteten i et par autoriserede løfteseler + ikke mindst den rigtige teknik er enorm. En almindelig mandsperson kan normalt uproblematisk løfte 250 kg og næsten 500 er prøvet - men det er klart på kanten. Selen skal justeres så du kun skal løfte en smule - ca 5 - 10cm. Krogen under, skub emnet fra dig, ret benene ud.
Få dem til at vise hvordan, hvor du låner selerne.

Kommentar
Fra : eltigro

Dato : 18-08-05 11:30

Dette forum er simpelthen genialt. Tak for de allerede nu mange gode input - håber jeg kan gøre gengæld.

Jeg har faktisk fat i den største kran, men haven er placeret med dumt, så det kræves et løft på ca. 30 meter for at få skuret placeret hvor det skal være. Jeg har ikke hørt om kran der kan klare dette - de stopper vist ved de 25 meter.

Men det lader da til det kan lade sig gøre, og fortsætter de gode input ender det sku med vi kan flytte rundetårn til rådhuspladsen eller parken til vesterbro!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-05 11:34

Vi kan da prøve men først dit skur

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 18-08-05 11:40

Rundetårn kan sagtens flyttes. Firmaet der kan det, er Hollandsk og hedder Mammout eller sådan noget. De hævede Kursk og flyttede lufthavnsterminalen, bare for at nævne et par eksempler. Men der er nok lidt med prisen.

En almindelig lastvognskran, når ikke meget længere end de 25 meter og skal der noget på krogen, så når den vist ikke så langt. Mobilkraner derimod laves anderledes store og kan når helt sindsygt langt med + mange tons på krogen. Men så bliver prisen grim. Jeg har da haft en BMS igang, der havde 70 meter udlæg på (han når ikke så langt, men den rækker ret højt op i himlen, sådan en).

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-05 11:44

Kokums- skibsværftet i Malmø, havde vist nok verdens største kran, værftet er lukket, men hva med kranen, kan vi ikke snuppe den, det er der vel ingen der opdager??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-08-05 11:46

Arhhh, mon ikke det var nemmere at flytte skuret?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 18-08-05 12:54

Nogen plader at køre på og to truckse du

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-08-05 14:12

Nogle brædder til at lægge på jorden og masonitplader som huset kan kure på. Brug vand som glidemiddel.
Og et par brædder til at vippe/skubbe med sådan skråt ind under og brækkefremad.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-08-05 17:38

Alle på denne tråd møder op hos eltigro
og bærer det skur på plads.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-05 17:50

det er helt ok

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-08-05 17:52

M.a.o. 10 stærke mand i nabolaget, en kasse øl.
Det er billigere end den store kran.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-08-05 08:22

Jeg kan tage selerne med

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 19-08-05 08:30

Ja hvorfor ikke ...hvor henne i landet er vi, eltigro?

Kommentar
Fra : eltigro

Dato : 19-08-05 11:23

Vi er I sydjylland.
Jeg er begyndt at alliere mig med "store" venner.
"Eventen" løber af stabelen ikke ikke denne weekend, men den næste.
Jeg skal nok skrive om alt forløb planmæssigt, og holder naturligvis kandu brugere ansvarlig hvis noget går galt

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-08-05 11:36

Fair nok eltigro! Men lån nu nogle seler, så i ikke baldrer jeres rygge. Ring til Dueholm og hørhvad det kan koste. De bor i Fredericia. Muligvis har i en lokal flytteforretning der kan leje sådan et par ud.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-08-05 11:37

http://www.fyns-kran.com/kontaktindex.htm her har jeg lejet, før vi købte vores!

Kommentar
Fra : eltigro

Dato : 19-08-05 11:54

http://www.theforgottentechnology.com/Page2.htm

Her er i øvrigt et bevis på hvad der kan lade sig gøre. En mand flytter en lade.....

Godkendelse af svar
Fra : eltigro

Dato : 29-08-05 16:22

Det endte med at vi kun var 3 personer til at flytte skuret og vognmanden kunne ikke få det så langt ind i haven som vi regnede med. Det vejede næsten 2 tons! Det lykkedes alligevel at flytte det ved 8 timers hårdt arbejde, brug af 2 sækkevogne + træ til at ligge under og pæle at rulle på.

Rulning på pæle virker rigtigt godt, men husk at placere pælene på andet træ hvis der skal rulles over græs. Sækkevognene blev hovedsageligt brugt til at få pælene under forfra igen når de var kommet ud. Da skuret skulle drejes startede vi bare tidligt med at dreje "rulle pælene".

3773 du får pointene for dine mange indlæg.

Tak for hjælpen til alle.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-08-05 16:35

det var så lidt, godt det lykkedes