/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
sort træbeskyttelse.
Fra : yrsas
Vist : 3089 gange
50 point
Dato : 17-08-05 21:56

Hejsa derude,
Nu har jeg et nyt træværks spørgsmål: vi har træværks gavle(og vinduesrammer)på vores murstenshus. Lige nu er træværket brunt, men vi ønsker det sort.
Har lige hørt at sort farve er dårligt for træet(varme i solen) -er det rigtigt?
Er der nok at grundrense træværket inden træbeskyttelsen eller vil I anbefale at vi giver det grunder først?
Det er første gang vi skal bruge træbeskyttelse og ved ikke om der er brugt olie eller vandbaseret før-hvordan kan vi finde ud af det? og er det dækkende farve eller transparent???
Er der en "nem" måde at forstå de mange slags træbeskyttelser: mærker, kategorier, numre, evner?
På forhånd tak for hjælpen herfra.
Y
Yrsa

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-08-05 22:06

Næ, det er ikke rigtigt med sort farve der skulle være dårligt for træværket.
Lige som det heller ikke er rigtigt at en sort bil bliver mere varm end en hvid.
Det er overtro, og faktisk lige omvendt, det har været i en eller anden udsendelse hvor det meget "videnskabeligt" blev målt.

Det er nemt at se om der er brugt dækkende eller transparent beskyttelse.
Hvis der sidder et lag der kan skrabes af, er det dækkende, da det andet "trækker ind" i træet.

Hvis det der sidder på vinduerne er pænt jævnt, og ikke noget der skaller, er det ikke nødvendigt med grunder først.
Det er det kun hvis der fjernes maling, så du kommer ind til træet. Så en afrensning og fjerne evt. løse skaller, så er det i orden.

Nej, det kan være lidt indviklet at finde rundt i alle de forskellige mærker og deres egenskaber, men spørg i butikken, da der er noget forskel på holdbarhedskvaliteten på de forskellige mærker.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-08-05 22:11

Hej Yrsa. Brug tjære. Det er et rent naturprodukt og har været brugt til formålet i 100-vis af år. Og der findes ikke noget der er mere SORT. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-08-05 22:38

Hvis du skifter over til hel eller halvdækkende træbeskyttelse, som også er det bedste værn mod solen, BØR du anvende en grundingsolie og gerne en grundingsolie med et højt indhold af linolie hvor der tillige er tilsat svampedræber da olien gerne skulle erstatte træets naturlige fugtighed så træet ikke sprækker og danner grobund for råd og svamp.
Det kan godt svare sig at give træet en grundig behandling og især hvis der tidligere har været anvendt transparent træbeskyttelse. Træværket holder længere og det skal ikke genbehandles så ofte.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-08-05 23:14

Øø, jeg er nu ikke helt med, linolie og tjære.
Ja undskyld mig arne.jakobsen & BjarneD
Næsten alle terpentinholdige træbeskyttelser indeholder svampedræber (Mod Blåsplint skimmelsvampe mm) men disse træbeskyttelser (Grundingsolier) virker kun hvis der er "tørt" træværk altså der ikke har været brugt heldækkende maling. Men hvis det indeholder linolie, er det lang tid om at tørrer (Uger) og ikke ret mange malinger kan bruges ovenpå. VIL man bruge linolie så skal det ikke blandes med andet end svampedræbende midler og ikke andre olier.

Tjære lugter af h til, og laver løbere, og er endnu længere om at tørre, endvidere kan intet andet senere males ovenpå, er udemærket til bindingsværk, (Har selv brugt det til sokkel og bindingsværk) men bruges da ikke på moderne gavle, i hvertfald ikke af malere!, ihvertfald ikke nogen af dem jeg kender.
Summa sumarum: Kan der suges træbeskyttelser ind så brug det (Det må ikke være så meget at der opstår en fedtet hinde, for så skal det overskydende tørres af. Slut af med Gori 88 eller en anden heldækkende maling.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-08-05 23:30

Palle (brallerr..), stop en halv jeg foreslog ikke at bruge linolie, men en grundingsolie der indeholder linolie (selv de billige gør de indeholder bare for meget terpentin), og med hensyn til tørretiden så er det da rigtigt, men en betingelse for det bedste resultat, og bemærk lige at jeg skrev skifter over til hvilket forudsætter at der har været anvendt transparent. For øvrigt kan alle oliebaserede (også vandfortyndbare) da males ovenpå linoliebaseret grundingsolie..
Du kan også få en mere moderne der er baseret på alkydolier.

Accepteret svar
Fra : gnilbo

Modtaget 50 point
Dato : 18-08-05 10:48

Hej Yrsa !
Vi har netop malet vores garage af træ, som i forvejen var sort, men som med årene var blevet lidt bleg i det. Vi har købt PINOTEX SUPERDEC Plus. Fordelen ved denne maling er, at man ikke behøver at grunde forinden. Vi har derimod slebet overfladen med en rystepudser, herefter brugte vi en stålbørste, så træværket tager godt imod den nye maling. Til sidst gjorde vi overfladen ren, så den var klar til at blive malet. Jeg må sige at resultatet er meget tilfredsstillende. Du kan læse mere om produktet på Pinotex' hjemmeside (www.pinotex.dk). Produktet er baseret på vegetabilske olier og alkyd, og skulle kunne holde i op til 12 år. Nu får vi se, hvor længe det holder. Jeg tror personligt ikke på så mange år.
Mvh
Gnilbo

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-08-05 11:07

Pinotex Superdec Plus vejledning:
Citat
Træet skal være rent, tørt og bæredygtigt. Dårligt hæftende behandling afrenses til bart træ. Rengøring foretages med Grundrens. Begroning afvaskes med Bio Clean/ Husrens. Ved slibning af behandlede overflader, kan der dannes sundhedsskadeligt støv. Sørg for god ventilation og brug de nødvendige personlige værnemidler.

Nyt og bart træ i øvrigt grundes med Pinotex Superbase. Specielt nødvendigt på endetræ og andre udsatte overflader

En typisk fejl ved anvendelse af heldækkende træbeskyttelse er manglende afrensning og grunding af træværk der er udtørret fordi det ikke har været tilstrækkeligt beskyttet mod solen.

Tju hej løsninger hvor man lige ser, at få malet holder ikkeog ret beset så er den danske sommer ikke velegnet fordi, at når træværket er tørt og klart så skinner solen og udtørrer malingen alt for hurtigt.
Teknisk data fra Sadolin:
Citat
Malearbejdet skal udføres under en stabil
tørvejrsperiode og ikke mens solen stråler direkte på fladen. Overfladen
skal være ren, tør, fast og bæredygtig. Fugtighedsindholdet i træet må
max. være 18 %, vinduer og døre 12 % +- 3 %.

God arbejdslyst!

Godkendelse af svar
Fra : yrsas

Dato : 18-08-05 12:47

Tak for svaret gnilbo.