/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Forsikring ved vandskade og svamp i ande~
Fra : steenfibiger
Vist : 3934 gange
100 point
Dato : 17-08-05 18:12

Bundskruen i badekarets afløb har ikke været der i de få år hun har haft sin andelsbolig. På grund af den manglende bundskrue er vandet gennem årene sivet ud under badekarret, og der er nu betydelig vandskade, fugt og svamp under badekarret og i gulvene, og på grund af indeklimaet en stærk allerigsk luftvejsreaktion. Andelshaveren har en indboforsikring og andelsforeningen har en bygningsforsikring. Hvem skal betale for denne skade, som mindst udgør kr. 40.000? Er der en retshjælpsdækning for andelshaveren gennem forsikringen?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-08-05 18:31

En rethjælpsforsikring, dækker hvis det når til en egentligt retsag, ellers hedder det "bare" juridisk bistand, og der dækker forsikringen ikke, men hvad står der i policen?. Er badekarret indbygget, så det ikke kan ses, at bundskruen mangler, kan det være at en udvidet rørskade/svampe forsikring dækker

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-08-05 18:34

Det er altid bygningsforsikringen der skal hæfte for den slags skader på huset.

Men, når det så er sagt, er det endda tvivlsomt, om den vil dække da man altid har pligt til at begrænse og udbedre en skade (hvis man er vidende om den, og ikke kan undgå at se virkningerne), og det er der ikke tale om her, når problemet har stået på i flere år.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 100 point
Dato : 18-08-05 07:35

En bygningsforsikring dækker ikke for fejludført arbejde eller fejlkonstruktioner. Den ansvarlige for skaden bygfirmaet skal betale, men det vil de no ikke, så efter afslag, kan man forsøge sig med retshjælpsdækningen. En andelsbygningsforsikring er normalt en type erhvervsforsikring, så det skal ekstrategnes for at have denne dækning. Så er der kun en civil retssag tilbage. Eksisterer firmaet i dag? Er firmaet lukket, er der kun andelsforeningen til at betale.
Hej fra alka

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-05 08:02

Hvis bebyggelsen er mere end 20 år gammel hæfter byggefirmaet ikke længe.

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 18-08-05 10:14

Tak for svaret alka. Det var nok også sådan jeg havde forestillet mig at det var. Men jeg er ikke sagkyndig på dette område. Tak for hjælpen.