/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
It-konsulent
Fra : TariLiex
Vist : 1420 gange
90 point
Dato : 14-10-02 23:26

Hej alle!

Hvordan bliver man uddannet It-konsulent? Je har hørt man skal have en Hg, og derefter ved jeg faktisk ikke hvad man skal... Jeg har kigget på nettet men syntes ikke at finde noget om hvor lang tid uddanelsen tager, eller andre praktiske ting...

HJÆLP TAK

Hilsen TL

Accepteret svar
Fra : bba

Modtaget 90 point
Dato : 15-10-02 01:01

Hej TL

Du kan uddanne dig til IT-Supporter, og derefter til datamekaniker begge dele via teknisk skole.
Der er vist ingen IT-Konsulent uddannelse.

Mvh, BBA

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 15-10-02 09:47

Hej TariLiex,

tja... der lidt forskellige måder, og det kommer også an på hvad slags IT-Konsulent...

f.eks. ka' du ta' en Datamatiker uddannelse, der får du nogle grundlæggende byggesten... Virksomhedssystemer, Projektledelse, strategi m.v. derudover ka' man vælge et Valgfag der hedder IS-Strategi... jeg ved ikke om det er sådan på alle steder hvor der bliver uddannet Datamatikere men sådan var det på IT-Akademiet i Skive...

IS-strategi er et valgfag på et ½ års tid ud af uddannelses forløbet... der er både teori og praktiske øvelser... du lære bl.a. om opsætning af et intranet mv. omkring de praktiske gøremål som ka' være nødvendig for at få tilpasset sin Teori/strategi/konsulent løsning... samt en masse værktøjer... bl.a. også om E-learning, E-buisness osv. uddannelsen som Datamatiker ta'r ca. 2¼ år...

hvis du f.eks. ser på denne side... "Fastansættelse som konsulent"... -->
http://www.itkonsulent.nu/fastansat_konsulent.htm
er det meste som de ønsker en del af datamatiker uddannelsen... eller emner som der har været berørt...

men uanset hvilken uddannelse man vælger, ska' man ikke forvente at komme til at ku' arbejde som IT/IS-konsulent lige med det samme som nyudlært... idet man som Nyudlært er en lille underskuds forretning for virksomheden det første års tid...

ellers er der så vidt jeg husker fra undervisningen, at der blev nævnt noget om HandelsHøjskolen...

"HD 2. del - Informatik og Økonomistyring"... -->
http://www.cbs.dk/stud_pro/hdidk.shtml

her er der et par links hvor du ka' læse lidt mere... "IT-konsulent uddannelsen"... -->
http://www.sve.dk/mh/page3.html

du ka' også på Danmarks Bibliotek Skole, vha. IT uddannelsen der blive IT-Konsulent... -->
http://www.fsk.dk/fsk/publ/1998/itudd/beskrivelse/inde0012.htm

eller du ka' ta' uddannelsen Humanistisk Informatik på Aalborg universitet... den ka' også bane vej mod at blive IT-Konsulent..

så der er flere måder at blive IT-Konsulent på... men selvom man vælger en af uddannelserne, er det desværre ikke altid sikkert at man bliver det... og der er både fordele og ulemper ved dem alle...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 15-10-02 16:07

Strarup ham som ejer IT-akademiet har udbredt den til det meste af landet, men brændte vistnok fingrene i København og derfor er det kun fra Odense og nordpå at dette eksisterer.
Firmaet har hovedsæde i Århus.
IT-akademiet altså.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 15-10-02 16:27

Hej Zonker,

IT-Akademiet i Skive er ikke en Virksomhed... tidligere hed den EDB-Skolen, men skiftede så navn til IT-Akademiet... -->
http://www.skivehs.dk/shs/it/velkomst.asp?h=10&v=10&id=51
jeg mener at det var i år 2000 de skiftede navnet, da de kom ind og hørte til kategorien erhvervsakademi...

hvor du bl.a. har disse valgfag... Programmeringsværktøjer, Multimedieproduktion, Netværk og IT-Strategi... -->
http://www.erhvervsakademimidtvest.dk/datamatiker2.htm
hvor bl.a. IT-Strategi, eller IS-Strategi som de kalder det (IS = Informations Systemer)... er den del man ka' bruge til at blive IT- eller IS-Konsulent...

det var ikke "IT-Akademiet A/S"... jeg tænkte på hvis det er den fra den her side du mener... -->
http://www.it-akademiet.dk/main/index.php

men Datamatiker-skolen i Skive, som tilfældigvis også hedder ITAkademiet...

mvh.

Strarup