/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
bremser, men gassen slipper ikke.
Fra : dayworker24
Vist : 1274 gange
200 point
Dato : 17-08-05 15:11

Når jeg kører normalt er mine omdrejninger 8000-9000 omdrejninger.
men når jeg bremser går mine omdrejninger ned til (6000-7000) omdrejninger.
og der bliver den i lang tid

Jeg skal ligesom holde bremseren i noget tid, og til sidst når man kommer langt nok ned i fart slipper den ligesom i omdrejningerne.

Det er ikke gas kablet, der sidder fast.

Hvad kan det være???

Det er tale om en Pgo Dr. Big

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-08-05 15:28

Det kan være dine ruller der ikke arbejder som de skal, tjek om de kan arbejde frit frem og tilbage

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 17-08-05 15:50

Det er dog ikke så længe siden jeg har skiftet dem. så det kan da være.

Hvordan kan det være mine ruller???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-08-05 15:53

det er jo heller ikke sikkert det er dem, men prøv lige at tjekke efter, nu du har "pillet" ved dem

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 17-08-05 17:31

Forresten når man bremser og kører 20-25 km/t så behøver man ikke give gas den kører selv 20-50 meter selv.
uden jeg giver gas

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-08-05 17:35

Det lyder som om den står for højt i tomgang, og at varioen ikke ændrer sig rigtigt, hvis det er varioen, bliver du nok nød til at skille den ad, og smører den

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-08-05 17:57

Du har vel ikke sat en strammere fjeder i, henne ved koblingen?
Varioen skal da ikke smøres, men tørres godt af, og se efter der ikke er slidspor efter rullerne.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 17-08-05 19:05

1. Den står ikke for højt tror jeg. den står med 2000 omdrejninger når den står stille.

2. har ikke sat en strammere fjeder på.

3. hvad mener du med slidspor efter rullerne palle

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-08-05 19:30

Slidspor: Rullerne slynges jo opad og trykker på den måde på bagsiden af den bevægelige remskivehalvdel, hvis de kører længe og tit på et bestemt sted, feks. helt oppe, så kan de ridse og slide lidt spor deroppe, og har så svært ved at komme ned igen (Geare ned) Det kan kun afhjælpes ved at:
1. Købe nye ruller (Hvis de er slidt) eller
2. Ny vario eller
3. Sætte lidt strammere fjeder bagi ved koblingen
Det mest sandsynlige er slidte ruller og skidt og støv i deres hus.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 17-08-05 20:04

ok men kan ikke forstå at rullerne skulle være slidte. jeg købte dem af en ven og de var nye der.

tror jeg har kørt med dem 1 måned eller 2

de kan da ikke nå at blive slidte på så kort tid???

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-08-05 21:01

næ, det kan du have ret i, men hvis du vil have den til at geare ordentlig ned, så skal du ind og se om der er fejl, på rem, ruller, vario, eller der er kommet olie ind i varioen bagfra gennem simmerringen ind til krumtappen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 18-08-05 14:36

Hej Palle og Daywalker.
Det lyder som du siger at fjederen er for blød, men det lyder altså nærmere som om at de små plastikstyr som sidder på dit vario er for stramme.
Jeg købte et variosæt hos Thansen (k-star) og det var noget lort.
De små styr på varioet var ok, men varioet var konisk, så den ville ikke rigtig slippe.
Hvis dit problem opstår mest når den er varm, så er:
1. Ruller slidte. (dårlig kvalitet, og jo der er forskel på kvaliteten af dem)
2. Din fjeder for blød
3. Din tomgang lidt for høj, da den trækker efter din gas er sluppet, eller også suger den falsk luft eller blandingen står for mager. (luftskruen skal ½ omgang ind)

Kommentar
Fra : iSoS

Dato : 20-08-05 12:28

Højst sandsynligt tomgangen der er stillet for højt.

Skru lidt ned og prøv at køre igen. Hvis det ikke virker er det nok rullerne, som de andre siger.. :)

Kommentar
Fra : iSoS

Dato : 20-08-05 12:29

Højst sandsynligt tomgangen der er stillet for højt.

Skru lidt ned og prøv at køre igen. Hvis det ikke virker er det nok rullerne, som de andre siger.. :)

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 20-08-05 16:25

En anden teori, kan være at der på en eller anden måde er kommet skidt gennem luftfilteret og ind i din karburator, dvs gasspjældet.Det KAN rent faktisk ske, at når man efter et regnvejr har kørt lidt, at der slipper lidt derind i form af fugt med skidt, små stem osv..Når du så giver den gas er der ikke noget, men så snart du slipper gassen køre gasspjældet ikke hurtigt ned igen pga skidt og snavs og så har man den effekt.Det er sket to gange for mig på min DR.Big.Hvis du har pillet den lille vinkelstuds af som sidder på luftindtaget på luftfilteren, sker såan noget.Så snart jeg satte min lille gummi "vinkel" på igen, skete der ikke noget og har ikke døjet med det siden..Næste gang det du gasser ned, så prøv og se om gashåndtaget pludselig virker mere løst når du drejer det om.For det ville det være hvis dit gasspjæld ikke kommer hurtigt nok ned, men derimod tager lidt tid.

På den anden side syntes jeg, at det lyder underligt at omdr kommer ned igen fordi du bremser.Hmmm ja, prøv og tjekke det hele som vi alle har forslået, for det er tit nogle underlige ting der kan skyldes de fejl..

Mvh Tigeren

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 04-09-05 14:55

hey gasspjældet går hurtigt ned.

min far og en af mine venner siger det er noget med kaburatoren.

den ene siger det kan være autochookeren den anden ved det ikke helt.

hvis i har et billed/tegning vil jeg gerne se der(det skal jo være hvor den er skildt ad)

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 04-09-05 17:09

Du skrev at den stod på 2000 omdrejninger i tomgang. Den skal ikke stå højere end 1800
Jeg holder stadig på den suger falsk luft ind, står for højt i tomgang, og så er det på tide at skifte din koblingstrykfjeder.

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 22-11-05 19:25

hey hvis i stadig følger med, så er det kaburaqtoren.

kablet sidder fast eller noget i den stil

Forresten har noget prøvet hvor gaskablet fryser fast om vinteren, og gashåndtaget bliver slap og den kører med fuld gas, men spørgsmålet hvad kan man gøre ved det, skal man have et nyt kabel

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 22-11-05 20:13

Du skrev jo selv i spørgsmålet: Det er ikke gas kablet, der sidder fast.
Ja, men så må du have nyt kabel, øjensynlig kun det øverste.
Husk nu ikke at bukke det, specielt inderkabelet.
Men du kan prøve at smøre godt med noget Pronto eller lign. let olie, oppe hvor kabelet går rundt om gashåndtaget, det kan være det løser problemet.
Men ellers er det lidt svært at skifte kabler på scootere, specielt oppe ved håndtaget og nede hvor de samles til 2 kabler.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : dayworker24

Dato : 22-11-05 20:15

det jeg mente var at gasspjællet ikke sad fast

Godkendelse af svar
Fra : dayworker24

Dato : 17-01-06 18:09

Tak for svaret pallebhansen.