/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Bank regler.
Fra : notatoy
Vist : 536 gange
200 point
Dato : 17-08-05 15:03

Jeg har lige talt med en veninde som fortalte en underlig historie.
Hun ønsker at skifte pengeinstitut og skrev via mail til en sparekasse hvor hun har en opsparingskonto. Hun skrev at hun ønskede at skifte bank og måske til denne sparekasse, om hun kunne få en tid til en samtale. Hun fik mail tilbage at de ikke ønskede hende som kunde at de via retten i hendes by havde fået oplysninger om hendes kundeforhold. De ønskede hende ikke som kunde og havde yderligere hævet 500 kr på hendes konto for deres ulejlighed mht til rettet. Samtidig ville de have hende til at lukke hendes konto.
Hun aner ikke hvad de snakker om. Det eneste hun kan komme i tanke om er en sag med et telefonselskab der har truet med at sende hende til inkasso for nogle ubetalte regninger.
Må banken dette? De må vel nok skrive de ikke vil have hende som kunde men må de trække 500 på hendes konto??? Hvad hvis hun ikke havde en konto vil de så sende en regning? Som hun siger hvad hvis hun kontakter en anden bank skal hun så betale 500 kr?

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 17-08-05 15:20

Jeg ville nok lige snuppe en opringning til forbrugerstyrelsen.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 17-08-05 15:31
Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 17-08-05 15:55

Et pengeinstitut skal ifølge god skik bestemmelserne begrunde opsigelse af kundeforholdet.
http://www.finansraadet.dk/danish/menu/omkundeforhold/pengeinstitutterogforbrugere/begrundelsevedopsigelse/

Jeg ved ikke om der eksisterer specielle regler for pengeinsitutter, men umiddelbart har hun fremsat en opfordring til at give tilbud om et kundeforhold. Jeg mener ikke banken kan tage sig betalt for egne undersøgelser af hendes forhold i denne forbindelse, og slet ikke hvis de ikke har fortalt hende i forvejen at det vil koste et gebyr.

Hun skal skrive et brev til banken og bede om en konkret saglig begrundelse for opsigelsen af kundeforholdet, samt bede om at få ført de 500 kr. tilbage, idet dette beløb ikke vedkommer hende.

Umiddelbart har hun fået en utrolig dårlig behandling i det pågældende pengeinstitut.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-08-05 16:20

Altså, nu får man jo ikke bare sådan at vide i retten, at et teleselskab truer med at sende en kunde til inkasso.
Det ved retten jo ingenting om, medmindre der foreligger en sag/sager i forvejen.

Og i de fleste tilfælde, blander bankerne sig ikke meget i deres kunders økonomiske forhold ud over det der vedrører personens bankforretninger, heller ikke om de er registreret dårlige betalere, medmindre det drejer sig om forhold der vedrører banker/pengeinstitutter.

Og der skal være meget vægtige grunde før banken kan nægte at tage nogen som kunder.
Og jeg finder det noget usandsynligt, at en bank skulle bede en om at lukke sin konto (altså faktisk en udsmidning) p.g.a. en ubetalt telefonregning.
Nå men det var sådan set ikke det du spurgte om

Om de må tage et sådant gebyr?

Ja, det lyder lidt underligt, men hvis det fremgår af bankens retningslinier eller at de har gjort opmærksom på det, at de ved indhentning af diverse oplysninger på evt. nye kunder, vil kræve et gebyr på den størrelse, vil jeg tro det er i orden, ellers mener jeg ikke de må.
Men er hun sikker på, at hun har fået rigtig besked om de hævede penge, og at de ikke er hævet til dækning af noget andet.

Nå, men jeg var lige inde og kigge på forretningsbetingelserne for BG.Bank.

Banken har ret til at opkræve beløb/udgifter den har haft, hvis en person har misholdt aftaler.
Disse beløb er f.eks. retsafgifter og andre udlæg.

Banken kan opsige kunder hvis banken har en saglig og begrundet årsag til at gøre det.

Og så koster det op til 750,- i gebyr for at oprette forskellige kunde/konto aftaler.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-08-05 17:25

Det lyder så usædvanligt og forkert, at historien må være gengivet forkert eller også er der tale om et eller andet fupforetagende for alle pengeinstitutter ved da at man ikke kan opkræve betaling med mindre der er et aftaleforhold.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 17-08-05 20:19

Kan hun have sendt mailen til en forkert, så det måske er nogle der driver gæk med hende?? Hvis jeg var hende ville jeg da tjekke om der var trukket penge fra kontoen og dernæst ringe til banken for, at få afklaret deres politikker samt få en forklaring på mailen.

// Toupie

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 18-08-05 08:16

Tak Nordsted1, jeg skrev til advokaten, og resultatet var at banken ikke må hæve penge på hendes konto. Så nu vil hun skrive til banken og forlange hendes penge tilbage på hendes konto.

Godkendelse af svar
Fra : notatoy

Dato : 18-08-05 08:16

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-05 08:28

Selv tak, det var en hårrejsende historie