/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
kopiering
Fra : 2670kasper
Vist : 2053 gange
20 point
Dato : 17-08-05 14:05

Hvorfor er det ulovligt af kopiering af ørene på hunde jeg synes selv det er flot

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-08-05 14:11

du mener det der med at man klipper? det er da dyremishandling, og ikke hundens natur

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 17-08-05 14:14

Af hensyn til hundens ve og vel - du ville vel heller ikke bryde dig om, hvis dine forældre havde klippet ørene af dig, da du var nyfødt, uden anden grund end at de synes det er flot!??

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 17-08-05 14:23

Kupering..........

Tja, fordi dyreværnsforeningerne fandt det unødvendigt....på samme linie som halekupering.

At det så kan undre mig at 5 racer blev undtaget ved halenkuperingsforbuddet, det er så en anden sag.

( Det er stadig tilladt at kastrere smågrise UDEN bedøvelse, det tjener jo landmandens interesse)

Ørekupering er sq flot, men synd og MEGET smertefuldt for hunden. Og det tjener INTET formål at klippe de ører.

Halekupering tjente et formål, mange racer fik og får halen slået itu, derfor man stadig må på de 5 jagthunderacer.

I mine øjne er det kun et spil for galleriet fra dyreværnets side........de får jo ikke noget ud af at kaste sig over landbruget, så tog de hundene i stedet, men det er min personlige holdning.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 17-08-05 14:29

Det er mishandling da dette tit bliver gjort uden bedøvelse. Og der er jo en grund til at hundene har hængeører fra natures side af.

Man gør det jo ikke fordi det er for hundens bedste men af egne egoistiske grunde.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 17-08-05 14:32

På nøjagtig samme linie med kastration af smågrise.........

Bublebee, hunde har altså IKKE hængeører fra naturens side, det er sørme noget vi har avlet os frem imod.

Find lige et dyr i naturen, der har hængeører

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 30 point
Dato : 17-08-05 14:48

Halekupering mener jeg så skal foretages med bedøvelse og vist endda af en dyrlæge. Ørekupering er strengt forbudt.

Grunden til, at man begyndte at kupere ører på hunde, er ganske simpel.
Det gjorde man på de racer der blev brugt som kamphunde, fortrinsvis fordi, at når hundene flår ørerne på hinanden, bløder det ad H..... til, og ved at kupere er der ikke så meget at få fat i.

Og kom så ikke med den om, at boxer og Gran Danois også blev ørekuperet, for det var nemlig også racer der tidligere blev brugt til kamphunde

og jeg kan slet ikke se det flotte i at klippe ørerne af en hund. Og heller ikke halen, selv om visse racers hale ikke er så pæne.
Men det er nok fordi man var vant til at se dem uden hale tidligere.

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-08-05 14:56

Hvis du synes, det er så flot, kasper, så synes jeg, du skal kupere dine egne ører. Så ved du i det mindste, hvad du taler om. Og så kan du jo vende tilbage hertil og fortælle, om du syntes, det var umagen værd.

De racer, der har fået kuperet ørerne har næsten altid fra "naturens side" små flap-ører. Nogle gange som deciderede små hængeører, og andre gange (som flere af kamphundene) ører, som hverken står eller hænger. Så, jo, -især kamphundene ser "kønnere" og farligere ud med kuperede ører.. Uanset hvordan deres temperament er, så vil de virke truende og afskrækkende på andre, både mennesker og hunde. Så en dansk hund med kuperede ører risikerer at leve et meget ensomt liv fordi andre holder afstand.

Tænk også på, at en god del af hundens sprog sidder i ører og hale.....

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 17-08-05 15:02

Ja da, dova, du har ret:

§ 1. Halekupering, som har til formål at ændre en hunds udseende, må kun foretages på hvalpe efter stambogsførte forældredyr af følgende racer:

1) Ruhåret hønsehund,
2) Korthåret hønsehund,
3) Weimaraner,
4) Vizla,
5) Breton.

§ 2. Halekupering må kun foretages af en dyrlæge. Indgrebet må ikke foretages, når hunden er mere end 4 dage gammel.

( briard og bouvier des flandres blev altså oz ørekuperet og er ikke kamphunde)

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 17-08-05 15:05

Jeg sys nu det er en charme at hunden har sine hængeører. de er tit skæve, men det gør dem da kun endnu mere dejlige at se på :)

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 17-08-05 15:10

Det er jo en smagsag, nogle er til halvtykke hunde......jeg er til magre mynder, nogle er til pels, det gider jeg ikke.

Andre synes en dobermann er flottest øre- og halekuperet, jeg f.eks, andre bryder sig ikke om den.

Man kan nu godt finde det flot UDEN at ville have genindført at de blev kuperet, ikke sandt?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-08-05 15:41

Bouvier des Flandres særkende, er jo at den er født med de ekstremt bittesmå trekantede spidse ører

Så ikke meget at klippe af der majbritt.

mvh dova

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 17-08-05 16:16

http://www.bouviers.ch/images/Alischa2a.jpg (med ører, de er nu ret store, på størrelse med rottweiler )

http://membres.lycos.fr/dumontdopale/hpbimg/Uri%20maison%20site.JPG ( ørekuperet)

Fra standard:

Kuperade öron skall vara trekantiga, bäras upprätta, vara högt ansatta och mycket rörliga. Kuperingen skall göras så att örat är proportionerligt i förhållande till huvudets storlek.
Okuperade öron skall vara högt ansatta, över ögonhöjd, och öronlapparna skall hänga rakt ned. Vikningen vid öronbasen får inte vara placerad högre än skallens plan. Öronen skall vara halvlånga.
Formen skall vara som en liksidig triangel med lätt rundade öronspetsar. Öronen skall hänga tätt intill kinderna, dock inte för tätt åtliggande vid ansättningens översta del. Öronen får varken vara veckade eller inåtvridna. De skall vara i proportion till huvudet. Öronen skall vara täckta med slät päls.

Så, dova, de bouvier jeg har haft til træning, de havde nu store ører........

Godkendelse af svar
Fra : 2670kasper

Dato : 17-08-05 16:20

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-08-05 16:37

Maibritt

Jeg kiggede efter i min gamle Hundebog,

Jeg ved ikke hvad der er gået galt der, men der står:

Racen har små trekantede, højt ansatte, opretstående øren.
Og ikke et ord om kupering, som der gør ved de andre racer.
Det kan jeg godt se, ikke harmonerer helt med de billeder der er af den på nettet.

Om dens hale står der: Nogen hvalpe fødes stumphalede, ellers skal halen kuperes

mvh dova

Kommentar
Fra : dogobaby

Dato : 20-08-05 18:20

jeg ved at det også har noget at gøre med at de kuperere ørene fordi hvis hunde kommer i kamp går de efter ørerne og det er MEGET smertefuldt.

Kommentar
Fra : dogobaby

Dato : 20-08-05 18:20

jeg ved at det også har noget at gøre med at de kuperere ørene fordi hvis hunde kommer i kamp går de efter ørerne og det er MEGET smertefuldt.