/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Hjælp til stik
Fra : goldeneye
Vist : 506 gange
200 point
Dato : 17-08-05 11:47

Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvilke stik der kan bruges til hvad, så hvis nogle kan hjælpe.

SCART
RGB analog (findes der også digital?)
CVBS
Komponent video
Komposit Video/Audio
S-Video

Hvis der kan laves links til illustrationer af de forskellige stik vil det være perfekt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-08-05 12:18

Scart stik kan bruges til: tv, video og dvd - kan også bruges til skærmkort på pc)
Rgb, bruges gerne til spillemaskiner, (ps2 f.eks) og tv,
CVBS ?
Komponent video, er mellem video og tv (kan også bruges til pc/lydkort)
Komposit video/Audio, er til tv og til sourrond/forstærker (kan også bruges til at overfører lyd til pc)
S-Video, er mellem dvd og tv

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 17-08-05 12:18

hvad skal det bruges til?

scart er til video og lyd - skelnes mellem stik der kan bruges til ud eller ind - og stik der kan det hele...
rgb (red green blue) - til videosignal der er delt op efter farver (prof)
cvbs?
komponent video : de 3 farver er kørt sammen - et videosignal
komposit ?
s-video - et super-vhs signal (billedsignal) - er i nogle sammenhænge bedre end de andre (kræver at f.eks. videomaskinen er stillet til at bruge s-vhs.

et hurtigt bud på signerlerne...

Accepteret svar
Fra : thorkil1

Modtaget 210 point
Dato : 17-08-05 12:20

ellers prøv her :
http://av-connection.com/?CampID=30
og klik på kabelguide - så kommer der også billeder

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 17-08-05 12:37

her er en forklaring på signalerne - også cvbs

http://www.maxim-ic.com/appnotes.cfm/appnote_number/734

Godkendelse af svar
Fra : goldeneye

Dato : 17-08-05 12:47

Tak for svaret thorkil1.