/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvordan laver jeg et/en hammerslag box??
Fra : Rustica.dk
Vist : 1798 gange
264 point
Dato : 16-08-05 23:49

Ja jeg ved ikke helt hvad sådan en fætter hedder.
Her er en lille forklaring på hvad jeg mener:
Det er sådan en som står på mange forlystelses parker eller tivoli.
Man slår på en plade og så kan den ryge en metal dims helt til tops og sige "Ding"

Jeg vil gerne lave sådan en til den børnehave jeg er i praktik i !
Og så er det at jeg håber at der evt. er en som kan hjælpe mig med lidt tegninger eller link til sådanne ??

På forhånd tak
Rustica

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-08-05 08:24

haha god måde at få unger til at afreagere på

tror du skal luske dig til hvordan ved netop en tur til en forlystelsepark - jeg har i hvertfald ikke kunnet finde noget frem - men det virker jo egentlig ret enkelt

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-08-05 08:46
Kommentar
Fra : thulin

Dato : 17-08-05 08:58

Jeg ligger ikke lige inde med en tegning, men jeg kan da huske at vi selv byggede en sådan da jeg var knægt.

Hele ideen er at der sidder en "vippe" som man slår på.
Når du ramme den vil den blive slået ned med en vis kraft, som gør at den vipper, og vil kaste et metal lod op i luften.
For at styre den når den skal op i luften, skal der selvfølgelig en styreskinne til, meget nemt at lave, et stykke træ, men en rille i, hvor loddet kan køre.

Nu er det jo meget svært at vide hvor meget kraft der skal til, alt efter hvilken hammer, og hvor lang selve vippe anordningen er.
Derfor skal det være muligt at kunne hænge vægte på det lod som skal flyve op, så kan du justere hvor svær den skal være.

Du kan nok lave den for billige penge da den jo nok ikke skal være vildt overdimentioneret hvis den skal stå i en børnehave.

Du behøves ikke sidde og vente på tegningerne, det er bare om at komme ud i skuret, og starte med at bygge selve vippe delen, når den er klar er du nærmest færdig.
Godt begyndt, er halvt færdig

God arbejdslyst

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 264 point
Dato : 17-08-05 09:04

Måske hjælper dette billede dig lidt på vej

http://www.danlej.dk/kraftproeve.htm

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 17-08-05 09:06
Kommentar
Fra : bne

Dato : 17-08-05 16:07

Hvis vippepunktet for selve vippeanordningen laves så det kan flyttes frem og tilbage, så kan du justere sværhedsgraden på denne måde.
Dette k-a-n eventuelt laves således at dette er muligt at justere med en mindre synlig fodpedal........... bare en tanke...

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 17-08-05 16:43

Mange Tak for de rigtig godt bud

Jeg må bare se at komme i sving..

Jeg tagert stadig gerne imod gode ideer og tips

Godkendelse af svar
Fra : Rustica.dk

Dato : 29-09-05 08:44

Tak for svaret thulin.