/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bil fra Sverige til Danmark!
Fra : yesboss
Vist : 421 gange
100 point
Dato : 16-08-05 20:28

Hej igen

Hvad er proceduren, hvis man kunne tænke sig at købe bil i Sverige. Kan det betale sig? Hvor kan jeg læse om det? Priserne derovre er umiddelbare billigere end i her i Danmark.

yesboss

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-08-05 21:09

Der skal betales registreringsafgift til staten, nøjagtig samme fremgangsmåde som hvis du f.eks. importerer fra Tyskland.
Afgiften beregnes ud fra, hvad en tilsvarende bil koster her på danske plader.

Fra Sverige kan det sjældent betale sig, der er bilerne for dyre, eller prisforskellen er ikke så stor som mellem danske og tyske biler.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-08-05 21:10

http://www.hi-speed.dk/Guide_Import/Import.html

fremgangsmåde kan ses her.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-08-05 23:58

yesboss - dova har helt ret. Der findes ikke ét land i verden hvor statsafgifterne på biler er større end netop i DK.

Derfor sælger alle fabrikanterne deres biler til DK til Verdens laveste priser. Der har derfor også været nogle smarte Bilimportører der har forsøgt at sælge biler videre til udlandet. Derved kunne de købe verdens billigste bil og så blot sælge den videre udenfor DK. De forhandlere der prøvede det, blev hurtigt stoppet og er IKKE længere forhandler af det bilmærke.

Kender du udtrykket Prisdifferenciering? Det er det bilfabrikanterne benytter. Man sætter én pris i DK, en anden i Sverige og en 3'de i England o.s.v.

Selv om bilen er billig i indkøb i Sverige m.v. så kommer registreringsafgiften oveni hvis du vil have den på danske plader, og så er bilen pludseligt dyrere end hvis du havde købt den i DK.

Håber at det gav mening, ellers spørger du bare. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : thorkil1

Dato : 17-08-05 14:35

www.bilpriser.dk kan du få en fornemmelse af hvilken afgift der vil blive beregnet ved import af bil fra udlanet. Der gøres opmærksom på at priserne kun er vejledende, så man skal sikre sig og tjekke i hvert enkelt tilfælde.
Der kan formentlig spares penge, hvis man er god og grundig - og alt afhængig af hvilke bil og mærke...

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 17-08-05 15:19

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=166038

Der kan du klikke på beregning af brugte importbiler.
Så er der et skema hvor man skal skrive bilens årgang og hvad handelsprisen er i DK.
Så beregnes ca-pris på den afgift der skal betales.

Det kan variere noget, men sjældent til "den gode side", og hvis du når til at købe en bil i udlandet, så skal du huske at give rigtige oplysninger på skemaet til Told & Skat, for meget små ting, kan betyde en væsentlig forskel på afgiftsberegningen.
Eks: på en bil , der kan fås med både 4 og 5-trins gearkasse, kan der være en prisforskel på 14000,- mere for den 5 gearede, i det beløb der skal betales, og det vil jo være en grim efterregning at få, hvis bilen bliver kaldt til vurdering.
Og hvis så man først har fået plader på, kan man ikke få det indbetalte tilbage og lade bilen stå uden at betale afgiften.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : yesboss

Dato : 24-08-05 09:34

Tak for svaret dova.