/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
opbevaringsskur i haven: Hvad skal det s~
Fra : eltigro
Vist : 6457 gange
200 point
Dato : 16-08-05 19:43

Hej
Skal have et skur op i haven og havde regnet med at stille det på fliser, der så skulle lægges. MEN findes der ikke en nemmere løsning hvis udseende er underordnet, og der bare skal sikres mod fugt og andet? Skuret har gulv. Kan man evt. stille skuret ovenpå sand?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 16-08-05 19:51

Du kan stille det på hvad du har lyst til at stille det på - det er vel ikke omfattet af noget bygningsreglement.
Du skal bare sikre dig at det er fastgjort så det ikke blæser væk....
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-08-05 19:59

eltigro -> Benjamin har IKKE ret. Det er væsentligt at fundamentet IKKE er vandtransporterende så fliser eller beton er gode muligheder. Man kan også hæve skuret 10-20 cm. over jordhøjde med nogle betonpiller i hjørnerne og afhængig af skurets størrelse også nogle i midten. Sand er såvel vandsugende som opbevarende og transporterende og kan derfor ikke bruges. Hilsen Arne

P.S.: Den nemmeste løsning er fliserne evt. med et plastlag under for at forhindre vandopstigning.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-08-05 20:04

Sand er nu ikke altid lige så praktisk, du må få det stampet rigtigt godt, for ellers kommer der spor, af evt. plæneklipper, trillebør, eller hvad du nu har tænkt dig det skulle bruges til. Vi havde perlesten i vores første skur,
men de lå ret hurtigt udenfor skuret i stedet, det blev vi nu så trætte af, at vi bed i det sure æble, og fik lagt fliser,
det har vi aldrig fortrudt.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 16-08-05 20:27

Du kan stille det på lige hvad du ønsker. -> det er vel svaret på spørgsmålet.
Alt efter hvad du ønsker at anvende det til er der jo forskellige muligheder. Skal du bare havet et opbevaringsrum (beskyttelse mod regn) hvor fugt ikke betyder noget er det jo lige meget - så skal du bare sørge for lidt udluftning.
Skal du derimod stille ting på gulvet skal du have gulvet løfte fra jord eller have dette isoleret gulv...
Her skuret stabilt nok kan du sætte det på 4 hjørnefundamenter beton eller fliser, der behøver ikke være betongulv eller fliser under det hele.
Vælger du det sidste skal du sørge for vintilation under gulvet.
Det så ud til at der var basis for uddybning af svar - man skal vis ikke nøjes med at svare på det der blev spurgt om
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-08-05 20:35

Benlamin -> eltigro skirver jo netop i sit spørgsmål:
Citat
og der bare skal sikres mod fugt og andet?

Når der skal sikres imod fugt, er fundamentet da alt andet end ligegyldigt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-08-05 20:37

Benjamin -> Undskyld stavefejlen i dit navn. Shit happens

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 210 point
Dato : 16-08-05 20:44

Du kan godt stille det skur på fliser, men lad flisen ligge så højt på jorden/sandet/gruset så det ikke står i vand i vinterhalvåret.
Hvis du lige kan smøre det nedenunder inden du sætter det, vil det være godt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-08-05 21:46

Sand er en dårlig løsning, da det vil være umuligt at holde det fri for fugt.

Til vores bjælkehytte, gravede vi en rende i græsplænen, som passede med hyttens mål, fyldte grus i, og derefter blev der i hjørnerne og nogen steder på siderne, anbragt lecablokke (målt med waterpas, så det blev plant) som den så står direkte på, hævet over jorden og ikke med risiko for at trække fugt.

mvh dova

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-08-05 23:06

Vær altid på vagt over for nemme løsninger. Hvis skuret er selvbærende, altså så stift, at det holder faconen uanset understøtningen, kan du stille det på hvad som helst, der bremser fugtvandring opad. Ellers skal du ha det funderet på pæle eller nedgravede betonrør eller -stolper i frostfri dybde, medmindre du bor ppå veldrænet grus i 110 cm.s dybde.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-08-05 12:46

Hvis det er selvbærende kan du sætte det på piller støbt 80 - 90 cm. ned i jorden og det skal selvfølgelig rage lidt over jorden så gulvet for luft under sig. er det ikke så sæt det på fliser der ligger lidt højere end jordniveau.

Kommentar
Fra : eltigro

Dato : 17-08-05 13:10

hej
tak for alle jeres gode svar.
Efter at have læst dem overvejer jeg at købe en sæk sten (f.eks. perle) og lægge i den bund jeg har gravet ud for så at lægge lecablokke rundt med fundamentet, som skuret står på.

Det vil spare mig for en del arbejde med at lægge fliser vil det ikke?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-08-05 13:18

Jo det lyder som en god løsning. Idet jeg går ud fra at skuret er af træ, vil jeg bare lige endnu engang lægge vægt på at træet IKKE må kunne suge vand op fra fundamentet. Hvad du så vælger af gulv i skuret er helt op til dig selv. M.v.h. Arne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-08-05 13:21

eltigro

Jo, her fungerer det fint med grus og lecablokke, til en bjælkehytte på 17 kvadratmeter.

Og det er betydeligt nemmere end at grave ud og stampe sand og grus for at lægge fliser.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-08-05 13:21

jow det vil det, god arbejdslyst

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-08-05 13:29

Nordsted1 -> Mangler der ikke et godt link i dit seneste tip? Tippet er da OK, men hvor kan man leje en jukeboks?

Undskyld eltigro, men fandt lige Nordsted1 her.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-08-05 13:38

hej Arne, det var med vilje jeg ikke satte et link ved, jeg ville ikke også gøre reklame for det firma vi har brugt, der er mange firmaer, og sikkert flere gode, så jeg ville kun komme med tippet

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 17-08-05 13:42

OK

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-08-05 14:24

Arne, der er gulv i skuret.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 06-09-05 18:43

På Kandu findes der et pointsystem, derfor udlovede du også 200 point.

Disse point ER tabt når bare én person har svaret på dit spørgsmål, og hvis du synes at du har fået et svar, bør du også lukke spørgsmålet. Ellers ligger pointene bare og svæver i cyberspace.

Ved du ikke hvordan man lukker et spørgsmål, så se her:

Når du går ind på dit eget spørgsmål, vil du se at der over hver enkelt kommentar, helt ude til højre står
Accepter som svar. Du vælger den kommentar du synes har været til størst hjælp for dig. Så klikker du på teksten Accepter som svar. Du får så lov til, dels at angive ved et antal stjerner imellem 1 og 5, hvor godt du synes svaret var, samt at skrive en besked til den der svarede. Derefter trykker du på OK-knappen. Nu er dit spørgsmål lukket, den dygtige svarer har fået sine point, og spørgsmålet er lukket. En af fordelene ved at lukke sine spørgsmål er at andre der vil læse svaret, skal betale 10% af point-antallet for at læse det efter at spørgsmålet er lukket. Man vil altid kunne læse dit spørgsmål, men kommentarerne og det accepterede svar skal købes. Det betyder at hvis dit spørgsmål var til 100 point, koster det 10 point at åbne det efter at du har lukket det. Du kan dog max. få 50% af dine point tilbage på den måde. Men det betyder også at et 100 point spørgsmål kan ende med kun at have kostet dig 50 point. M.v.h. Arne

Godkendelse af svar
Fra : eltigro

Dato : 07-09-05 12:51

Tak for svaret Eyvind.