/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
rundt bed
Fra : snusi
Vist : 1630 gange
140 point
Dato : 15-08-05 21:40

Hej.

Jeg skal til at lave et rundt bed i haven. Er der nogen idèer til hvad der evt. kan plantes der sådan at det passer sammen. Bagved bedet har jeg et aflangt bed med buskroser og lavendel, så det skal helst ikke være roser. Jeg forstiller mig noget med at jeg planter noget i midten, og derefter fortsætter i ringe udad, ved ikke lige hvordan jeg forklarer det . Jeg har set på mange havesider, men kan ikke rigtig finde noget med rundt bede.
snusi

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 15-08-05 22:05

Ryge Petersen havde en gang en udsendelse fra sin egen have, hvor han anlagde et rundbed. Han gjorde det ved at hamre en pæl i jorden, binde et reb i pælen, binde en pind i enden af rebet og så lavede han rebet så langt som han ønskede diameteren skulle være i bedet, stak pinden i jorden og så vandrede han rundt og rundt og mens rebet snoede sig om den nedhamrede pæl i midten, kom der spirallignende 'striber' i jorden - i disse 'striber' såede han så

Hvad han såede? Tjae...det kan jeg jo ikke lige huske, men nu ved du i hvert fald hvordan han anlagde rundbedet

Held og lykke med dit forehavende

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-08-05 22:36

Hej Snusi -> Du må meget undskylde, men jeg kan ikke rigtigt forstå dit problem. Om bedet er rundt eller firkantet kan da være totalt ligegyldigt. Du vil lave et bed. Så lav det. Formen er ligegylig. Det er KUN jordens beskaffenhed der bestemmer hvilke planter du kan plante i bedet. # Fandme og SQU ikke bedets form #

P.S.: Undskyld at jeg kom til at bande. Venlig hilsen Arne

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 15-08-05 22:40

Det afhænger dels af afstanden mellem de to bede, samt hvad du ønsker af planter i det runde bed.... Vil anbefale planter der ikke er for høje. Om det så skal være etårige eller stedsegrønne afgør du jo selv.... men vil.du`s ide fra Søren Ryge kan absolut anbefales

Held og lykke med det

Mvh
Joeson

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-08-05 23:47

Plant det højeste i midten og de lavere udad som ringe i vandet Og mht til plante så må du hen på planteskolen og evt. spørge gartneren om råd
Mvh Sune

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 16-08-05 06:49

Ja bedet kan jeg godt finde ud af at lave, men måske var der nogle der havde set et sådant bed og havde idèer til hvad der kunne se godt ud i det. Det er i min forhave, så det er ikke grøntsager, krydderurter og den slags jeg tænker på. Selvfølgelig kan jeg gå på planteskolen og høre hvad de mener, men jeg synes faktisk det kunne være spændende om der var nogle her hos Kandu der evt. havde prøvet det, eller kunne henvise til nogle gode hjemmesider hvor der var billeder af det.
snusi

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-08-05 07:57

skal det helst være blomster?, der er også rigtig mange flotte små buske, eller evt opstammede hvor der kan være husløg rundt om. eller lave det til et surbundsbed, og sætte en rhodondendron

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 16-08-05 10:05

Jeg var lige i jesperhus den anden dag, der havde de lavet et ur ur blomster. Tallene var blå, grå visere, og rød skive.
find de farver du kan lide; tag så og tegn en cirkel på et stykke papir, og leg så med farver,der er samme farve som de blomster du vil bruge. Et sted i Jesperhus, havde de en dyb violet sommerfuglebusk, med blåviolet ageratum neden under.Det var flot. Et andet sted havde de plantede lave blå blomster og nogle højere lette hvide blomster,der løftede det hele. du har også mulighed for at lægge nogle forårsløg, der så senere erstattes afstauder. Du kan lave det så du enten beholder de samme farver, men skifter planter, eller skifter planter og farver. Find ud af hvad du vil have som samlet udtryk, og tegn derpå. Papiret er billigt og nemt at flytte rundt på idéerne på.

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 140 point
Dato : 16-08-05 12:12

- og så kommer det jo også lidt an på diameteren på bedet, hvor høje væksterne maksimalt må være, hvis det ikke skal dække de aflange bed helt bagved.

Nå, men yderst kunne man forestille sig en ring af "firling" - en fin lille grøn bundækkevækst med små hvide blomster netop nu. i ringen kunne du jo samtidigt lægge løg til både påske- og pinseliljer.

De næste ring ville jeg vælge nogle stenbedpolanter, der ikke bliver så høje (15cm), og som blomstrer på forskellige årstider
(nogle marts-juni, maj-juli, juli-august/september)

Derfter nogle stauder i ca. 30-40 cm højde - vælg igen dem du kan lide, og med forskellig blomstringstid og farver.

I midten f.eks. et opstammet japansk kirsebærtræ der holdes i ave (Bonasai lignende) eller en buksbom.

Dette forslag vil dække en cirkel på ca. 1,5-2 m i diameter.

Kant cirklen af med drænplade (som det man bruger ved fundamenter) og mark- eller brosten ud mod græsplænen - hvis dert er i plænen du vil have et bed.

Bare mit forslag - og god fornøjelse

mvh berpox

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 18-08-05 16:23

Tak for svaret berpox.

Det må jeg prøve

snusi