/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Forældremyndighed
Fra : Vintage
Vist : 1977 gange
100 point
Dato : 14-10-02 17:08

I et spørgsmål om forældremyndighed søger jeg begreberne DELT og FÆLLES belyst:
1) Hvordan er de to begreber formuleret (juridisk)
2) Hvad er konsekvenserne, herunder specielt
3) samkvemsret
4) Kan en indgået myndigheds-aftale ændres i f. t. det underskrevne
5) Er det (udelukkende) det stedlige Statsamt, som håndterer forældremyndighed

MVH
Bekymret FARMOR

Kommentar
Fra : johnni

Dato : 14-10-02 17:25

hej bekymrede farmor klik ind på foreningen far.dk.hilsen johnni.

Accepteret svar
Fra : StineB

Modtaget 100 point
Dato : 14-10-02 22:37

Kære Farmor
Det er en DÅRLIG ide at få fælles forældremyndighed, hvis parterne ikke er MEGET gode til at enes, ellers vil det bare medføre at krigen føres videre i det uendelige til skade for børnene.
Det er altid en god ide at lave klare aftaler om hvornår og hvor længe, så stopper dén diskussion.
Hvis forældrene kan enes afgøres spsm. om forældremyndighed i Amtet. Hvis de ikke er enige skal det afgøres i retten, hvor hver forældre bør have en advokat. Som regel falder afgørelsen ca. en uge efter det sidste retsmøde. Ofte mødes man kun i retten en gang, men evt. kan dommeren eller en af advokaterne begære at der foretages en undersøgelse af en børnesagkyndig. Den børnesagkyndige vil tale ex. 3 gange med hver af forældrene og med barnet og herefter komme med en udtalelese, så det tager ofte op til 3-4 måneder - det varierer meget.
Desværre ses det tit, at forældrene kommer med uhyrlige påstande om hinanden, anklager den anden for at aflevere børnene beskidte og udsultede (f.eks. kan man jo forestille sig at den sidste dag har været tilbragt i skoven eller på stranden og barnet så er behørigt snavset og hunde sultent efter en god dag i frisk luft). En anden variation er mere eller mindre skjulte anklager om seksuelt misbrug - pludselig er det mistænkeligt at en 5-6 års dreng sover i samme seng som sin mor, forældre mener at børnenes grænser overskrides fordi de får hjælp med at blive tørret efter et bad, en far påstår at moderen tungekysser med sin 7-årig søn o.s.v.
En sikker taber i dette cirkus er barnet, som oven i sorgen over den opløste familie må opleve en krig imellem de to mennesker som de bare ville ønske blev gode venner igen.
Og naturligvis kommer de stakkels bedsteforældre også i klemme. Det bedste man som bedsteforældre kan gøre for sine børnebørn i sådan en situation er nok at forsikre dem om at man altid vil elske dem og ønske at være sammen med dem når det kan lade sig gøre - og så, hvis det er muligt, holde diskussioner væk fra bedsteforældrehjemmet, så der kan blive et helle for børnene.
Jeg arbejder til dagligt på et krisecenter og beskæftiger mig derfor næsten udelukkende med opløste familier - men heldigvis er det da de færreste historier der er så barske som dem jeg møder.

Kommentar
Fra : sambo

Dato : 14-10-02 23:38

Hej bekymrede Farmor

For at se lovgivningsteksten se ind på føromtalte foreningen fars hjemmeside eller på følgende link:http://www.familieadvokaten.dk/lovsamling/Foraeldremyndighedsloven.html

Som udgangspunkt er fælles forældremyndighed ikke ret meget værd og kun gavnligt for barnet, hvis begge forældre kan sammenarbejde omkring barnets tav.

Ved fælles forældremyndighed gælder følgende.

Opstår der tvist omkring barnet, skal en fælles forældremyndighed opsiges af den fourettede part før statsamtet kan gå ind i tvisten.

Den store forskel består i myndighedens sagsbehandling, hvis den ene forældre går bort, skal den anden forældre som udgangspunkt automatisk overtage forældremyndigheden alene, hvilket således burde sikre at barnet blive hos den anden biologiske forældre.

Mvh Sambo

Kommentar
Fra : skyrider

Dato : 15-10-02 00:20

Citat "Det er en DÅRLIG ide at få fælles forældremyndighed, hvis parterne ikke er MEGET gode til at enes, ellers vil det bare medføre at krigen føres videre i det uendelige til skade for børnene."

Ovenstående citat vil mange - specielt fædre - nok være uenig i. Fælles forældremyndighed er et tegn på at man respekterer den anden forælders ligeværd som forælder.

Frakendelse af fælles forældremyndighed har både juridiske og psykologiske konsekvenser, hvor jeg vil påstå at når den ene forældre får aleneforældremyndighed er det ofte konfliktskabende da vedkommende ofte opfatter det som et bevis på at det er dem der har mest ret.
Det er muligt at "skændes" om alt muligt med fælles forældremyndighed, men truslen om at at fjerne den fælles forældremyndighed fra samværsforældren bliver ofte brugt som magtmiddel

Frakendelse af fælles forældre myndighed (sker i retten via dom) betyder intet for samkvemsretten. Samkvemsretten fastsætte via samværesresolution i statsamtet.

Godkendelse af svar
Fra : Vintage

Dato : 21-10-02 20:23

Tak for svaret StineB.

Kommentar
Fra : Tial

Dato : 05-01-03 15:01

Hej farmor.
I de fleste byer har advokaterne noget de kalder Advokatvagten. Her kan man komme og få gratis rådgivning, om end i begrænset omfang. Advokaterne vil f.eks. kunne råde dig til at kontakte statsamtet eller blot give dig andre gode råd til hvordan I kan takle problemerne. Man kan også i mange tilfælde ringe til en advokat og spørge, det er ikke alle som kræve salær ved en kort telefonssamtale.
Forældremyndighed kan godt aftales parterne imellem, blot man er enige. Fællles forældremyndighed kræver at begge parter er enige herom.

Kommentar
Fra : Wollepete

Dato : 30-01-03 15:53

Hej Farmor,

jeg er selv i den situation at jeg blev frakendt min forældremyndighed, da jeg valgte at gå den lange vej gennem domstolene for at kæmpe for "retten" til mine unger.. Desværre er det sådanne skruet sammen i dagens Danmark at vi mænd har utrolig svært ved at overbevise myndighederne om vores værd som forældre.. Faktisk kan vi kun få tilkendt retten såfremt vi kan bevise at den anden forældre er misbruger, slår børnene eller psykisk i ubalance... DET er hårde odds....
Heldigvis må jeg sige, at jeg stadig kan tale med min eks. og vi er enige på det punkt at børnene skal have det godt og at det kun kan basere på samarbejde forældrene imellem.... og gensidig respekt/forståelse naturligvis..!

Ordet forældremyndighed er desværre et misfortolket ord... "myndighed til at være forældre".... og hvem lader sig gerne fratage sin myndighed....nobody !!!! Men det skal overvejes og konsekvenserne skal vurderes..... Vigtigt er det dog at kan man ikke blive enig og lader domstolene afgøre sagen.... Så må man skisme acceptere det, også når det ikker er til ens egen fordel, og så for børnenes skyld komme videre og samarbejde.....

Håber det bedste for jer.

mvh

Ole P.