/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Tilpasning af skærmvindue.
Fra : fredag
Vist : 1577 gange
100 point
Dato : 15-08-05 10:32

Hej. Jeg har været ved at lave en hjemmeside og alt syntes at se godt ud på min skærm. 19 tommer. Men hvis man så ser siden på eks. en 15 tommer skærm, ser det ikke godt ud. Så kan man ikke se det hele. Findes der ikke en metode eller et program som kan bruges, der selv tilpasse hjemmesiden efter hvilken skærm man har ??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-08-05 10:42

Der findes masser af sjove ting du kan bruge til den slags, men hvorfor ikke bare minimere skærmbilledet så du kan se hvad der sker med det når det vises i mindre format og lad endelig være med at bruge den højeste opløsning på din skærm for det gør det bare endnu mere kompliceret.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-08-05 10:52

Det har ikke noget at gøre med skærmens størrelse - det har noget at gøre med hvilken opløsning man kører med på sin skærm. De gængse opløsninger på skærme kan du selv afprøve og så får du en fornemmelse af hvad andrer ser.
Prøv at sætte dig egen skærmopløsning til 800x600 og 1024x768 og 1280x1024 og se så din hjemmeside i disse opløsninger.
Prøv at læse her http://webdesign101.dk/xhtml/css/csslayout/autocentrering_3.php
om relative bredde på en hjemmeside.

//bentjuul

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 15-08-05 10:52

Hvis du har lavet dit design vha tabeller, kan du ved at sætte din "hovedtabel" til 100% i både bredde og højde, få den til at tilpasse sig det skærmbillede/opløsning den enkelte bruger har.

<table Valign="center" Width="100%" height="100%">

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-08-05 10:59

Skærmens størrelse vil have betydning for i hvilken størelse tingene vises da det jo "strækkes" til en større skærm og det er især teksten der kan komme til at virke enten for lille eller stor alt efter hvilken skærmstørrelse der anvendes og har man så anvendt en høj opløsning på sin egen skærm vil der være problmer med at få vist det hele inden for skærmbilledet hos en der kører med en lavere opløsning.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-08-05 11:23

Bruger du tabeller er løsningen som Palle skriver, bruges CSS kan du se på artiklen om elastiklayout http://webdesign101.dk/w/css/csslayout/layoutmetoder_1.php i det hele taget er der mange gode artikler og eksempler hos webdesign101 der er værd at læse for os der laver hjemmesider, men ikke lever af det.
Men husk altid at afprøve din hjemmeside i de forskellige skærmopløsninger.

//bentjuul

Kommentar
Fra : fredag

Dato : 15-08-05 11:32

Jeg har brugt Fp´s rammesider. Det er vel ikke det samme som tabeller ???
Og hjemmesiden hedder: www.aabenraavinklub.dk

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-08-05 11:47

Din side står pænt i en opløsning på 1024x768, og den står da også meget pænt i 800x600 her må man så bruge trækbarene for at se det nederste af menuen og mainframen. Der er jo elastik i dit layout - så der er, så vidt, jeg kan se ikke noget du kan ændre, men du kan evt. skrive på sitet at det ses bedst i opløsning på 1024x768.

Så tror jeg nok at jeg personligt ville vælge at lave topbanneret lidt mindre, måske på omkring 150px i højden.

//bentjuul

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-08-05 12:09

Jeg syntes også, at du skal reducere topbanneret da det dominerer temmelig meget, og på en mindre skærm med mindre opløsning vil du dårligt kunne se andet end banneret.
Jeg bruger selv min gamle bærbare der kører 800x600 på en 14" skærm for at se den slags.

Kommentar
Fra : Hammerhead

Dato : 15-08-05 13:00

Når du laver din hjemmeside, kan du bruge frontpage til at se siden i forskellige opløsninger. Gå i "Filer - Vis i webbrowser", her kan du vælge at se siden i 640*480, 800*600 og 1024*768.

Et program som du kan downloade er Browsersizer: http://www.applythis.com/browsersizer/default.asp

BrowserSizer is a low-fat, NOT in-your-face tool to help web developers check to see how their web pages look on screen resolutions of 640x480, 800x600, 1024x768 and WebTV. It controls Internet Explorer or Netscape Navigator from an un-obtrusive, sit in your tray, application that provides an interface to resize either browser to the standard screen resolutions. Isn't it annoying to change your development machine's resolution just to test for people who haven't figured out that they can change THEIR screen resolution?

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 15-08-05 13:33

Det er ikke skærmstørrelsen der har betydning for, hvad du ser på skærmen, men opløsningen!

Du kan tjekke for skærmopløsning hos klienten og videresende klienten til en side der passer i størrelsen til opløsningen :

http://echoecho.com/dk/toolscreenresolutionredirect.htm

Det ville dog være bedre at styre præsentationen af indholdet i HTML dokumentet med CSS.

..og dermed læne sig lidt op det, som bentjuul foreslår?

Her kan du læse om CSS layout (Pro et Contra); hvorledes 'opløsningsproblemet' bør løses

http://webdesign101.dk/w/css/csslayout/layoutmetoder_1.php

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-08-05 13:38

Bare stjæl mit link fra kl.11.23 Molokyle når det er jo dig jeg har det fra

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-08-05 13:52

Molokyle > kunne 'fredag' evt. ligge et link ind til folk der sidder med en skærmopløsning på 800x600 som de kan trykke på så siden vises i fuld størrelse evt. noget med

<script language=JavaScript>
window.open('index3.htm','','fullscreen=yes');
</script>

//bentjuul

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-08-05 13:56

Jamen, jeg pointerer jo også bare, at du har ret bentjuul

Der er flere layout fif's her :

1.) http://www.saila.com/usage/layouts/
2.) http://www.bluerobot.com/web/layouts/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-08-05 13:58

Jo jo, men jeg tror det er en form for 'automatik' fredag er ude efter

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-08-05 14:03

Ja, det er jeg med på - men fornemmer at fredag måske ikke pt er klar til at lave sine sider så grundlæggende om.
Så kunne måske mellemstationen være at forsiden blev loadet ind uden browserens vindue i lave opløsninger.

//bentjuul

Kommentar
Fra : fredag

Dato : 15-08-05 14:18

Jeg følger med i alle jeres udmærkede kommentare og vil gå igang senere idag med at se hvad det nu er den bedste løsning for mig, har ikke haft tid endnu. Men molokyle har ret i at jeg er ude efter noget automatisk så siden på en måde ses lige godt uanset om man sidder ved en 14 tommer eller 19 tommer skærm......

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-08-05 14:30

Fredag husk nu - det er ikke skærmstørrelsen der er afgørende, det er alene skærmopløsningen der afgør hvordan en side ses på skærmen.

//bentjuul

Godkendelse af svar
Fra : fredag

Dato : 13-09-05 10:31

Tak for svaret molokyle. Så har jeg fået studeret, afprøvet og der var faktisk en masse gode ting i dit svar som kunne bruges.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-09-05 14:04

Velbekomme fredag. Det er altid rart at kunne være behjæpelig

</MOLOKYLE>