/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
yamaha 4-g skal det være drejeventil ell~
Fra : 127tage
Vist : 3796 gange
25 point
Dato : 14-08-05 17:56

hej...

vil ud og finde mig en yamaha 4-g

hvad skal jeg vælge en med drejeventil eller en af de nyere med membran ? hvad er bedst og stabil?

på forhånd tak

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 14-08-05 18:19

Jeg ville vælge modellen med membran, den har jeg bedst erfaringer med.

Det er jo iøvrigt ikke for sjov at man valgte at erstatte modellen med drejeventil, med modellen med membran..

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 14-08-05 20:22

Køb den med membran.
Hold dig dog langt væk fra Thansen membraner og lign.
Skift evt pladerne til carbon.
Kør aldrig med jerncylinder. Den bliver for varm og slider stempelringene hurtigt.

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 14-08-05 20:47

Der er ikke noget galt med en jerncylinder, de skal bare behandles/tilkøres/indstilles anderledes for at holde optimalt. Jeg har haft mange glade tider med jerncylindere. Jeg vil dog også anbefale alu cylindere, pga den væsentligt bedre varmeafgivelse.

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 14-08-05 22:35

okay.... snakkede nemlig med en der havde en med drejeventil tilsalg og han snakkede længe om hvor god sådan en var men er noget itvivel. det skulle efter sigende være rimelig svært at få dem til at køre ordenligt.

så tror det må blive en med membran hvis jeg kan finde et ordenligt eksemplar. hvad skal sådan en koste der er iorden med gear kobling osv. i rimelig stand ?

Kommentar
Fra : karsten77

Dato : 14-08-05 23:47

Hmmm ja det fatter jeg så ikke et HAK af... Min kammerat har en Drejeventil og der har ALDRIG været skruet i den.. hvis du spørger mig gik det sku godt tilbage for yamaha da de erstattede deres Drejeventil med Membran.. Jeg vil nu osse anbefale en Stål cylle.. Det er det eneste der holder.. Alu holder ikke mange km før den er død..

Karsten

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 15-08-05 07:06

Nej men problemerne kommer også tit når der bliver skruet i den, altså hvis du fx vil have større cylinder på osv.. De er ikke ligeså nemme at få til at spinde igen efter ændringer.

Mht. prisen på en velholdt model er det meget svært at sige. Jeg havde en der stod 100% perfekt der blev solgt for 7-8.000 kr dengang. Måske lidt overdrevet pris, men når der nu var købere til den.. Det var dog også unik.

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 15-08-05 16:01

okay ja det får man nok ikke for dem idag tror jeg ikke... fandt en side på nette der faktisk havde mange af orginal delene til yamaha inu... lidt vildt sprit ny tank og sidedæksler var det 1800 kr tror jeg... og feks. orginal styr med kontakter og greb og det hele for tror ikke thansens dele er lige gode hver gang må man jo sige...

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 15-08-05 18:00

Stålcylinder? findes da ikke. enten er det støbejern eller også er det alu, og alu holder bedste til Yamaha 4g, da køleribberne på den er alt for små.
Støbejern er kun godt til vandkølet.
Ham der havde en med drejeventil til salg og snakkede godt om, hvorfor tror du han snakkede så godt om den? Han ville af med den!
Jeg har haft en med membran og der var aldrig noget galt med den.
Ting fra Thansen kan være ok.. bare ikke deres krom ting. køb carbon istedet for. deres krom ruster hurtigt.

Kommentar
Fra : karsten77

Dato : 15-08-05 18:20

Stålcylinder? findes da ikke. enten er det støbejern eller også er det alu, og alu holder bedste til Yamaha 4g, da køleribberne på den er alt for små. <-- at modsige sig selv lidt eller hvad

Self er det Støbejerns cylle vi snakker om når der bliver skrevet "stål" det er da logik

Dem med Drejeventil er i meget høj kurs.. De yder MEGET mere end dem med membran

Hvis jeg havde muligheden for det købte jeg på stedet en Drejeventil motor..

Karsten

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 15-08-05 19:15

karsten77 > Prøv lige at forklar logikken i at en drejeventil yder mere end en membran ?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 16-08-05 08:49

Den kan jeg godt forklare!
Ved membranen skal motoren suge pladerne ind imod krumtappen og derved kommer der luft-benzin igennem.
Der er selvfølgelig en modstand i dette, og det mindsker den mængde der kommer igennem.
Ved en drejeventil er der frit åbent hul og den kan suge alt hvad den kan og derefter lukker ventilen.
Det er meget smart, men for dyrt at producere og besværligt at fixe hvis noget går galt.
Jeg er ikke sikker på holdbarheden af denne ventil og især det som holder den tæt. Det kan også ha været en grund til at gå væk fra systemet.

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 16-08-05 10:22

Ja det er klart nok, men at den yder meget mere er jo noget af et påstulat, idet motoren jo får alt det benzin den har brug for vha. membranen, den ville ikke få noget ud af at få mere benzin. Det ville fx ikke hjælpe at smide en 32mm kaburator på en standart knallert. Men selvfølgeligt hvis vi snakker hyper-vold tuning, kan det vise sig at være en fordel med drejeventil.

Accepteret svar
Fra : NoShyGuy

Modtaget 25 point
Dato : 18-08-05 09:11

Det hjælper ved bare en 16mm som jo er alm tuning.
Det er ikke kun mere benzin men også luft den får ved drejeskive.
Hvis man ikke har erfaring med drejeventil og ikke har hænderne skruet rigtigt på så skal man klart vælge membran.
Membranen er lettere at finde reservedele til, og så er de nye membranudgaver også med nymodel tank og nymodel sideskjolde.

Godkendelse af svar
Fra : 127tage

Dato : 20-08-05 22:15

Tak for svaret NoShyGuy.