/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Netspænding
Fra : okay2me
Vist : 5587 gange
20 point
Dato : 14-08-05 14:28

Har lige fået installeret ny kogeplade og indbygningsovn og sidder lige og kigger på forklaringen til montering af ledninger.... og så dukker spørgsmålet op. Hvilken netspænding har vi normalt i et hus her i Danmark ???

2N AC 400V ell. 1N AC 230V ell. 3 AC 230V ell. 2AC 230V

og hvor og hvordan kan man se hvad man har inde i sit hus ????

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 14-08-05 14:39

Her i Danmark har vi:

ENTEN 3 faser 400 Volt
ELLER 1 fase 230 volt.

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 14-08-05 14:42

. . . . jeg glemte at svare på sidste del af dit spørgsmål - undskyld

Hvis der sidder 3 sikringer i en sikringsgruppe har du 3 faser 400 volt på de trefasede tilslutninger, der er tilkoblet gruppen.

Hvis der kun sidder én sikring i en sikringsgruppe, så har du én fase med 230 Volt på de (almindelige) stikkontakter, der forsynes fra gruppen.

Kommentar
Fra : okay2me

Dato : 14-08-05 14:47

Når du lige skriver 3 faser 400 volt hvad er så den tekniske betegnelse er det den der hedder 2N AC 400V ???

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 14-08-05 15:38

Hej okay2me !
Vi har som sagt tre faser og nul i Danmark = 3X400 Volt
Dette betyder at du skal tilslutte ovn og kogeplade som vist på tegningen 2N AC 400 Volt
Det betyder to faser samt nul - Dette er fordi at der kun skal bruges to faser til henholdsvis ovn og kogeplade.
Du skal huske at fordele faserne på de to hvidevarer forskellgt, selvom det er naturligvis nødvendigt at bruge den samme fase to gange.
Husk at tilslutte jordledningen da det er den vigtigste af ledningerne !!!
Held og lykke
MVH Michael

Accepteret svar
Fra : ForeverLivingProduct

Modtaget 20 point
Dato : 14-08-05 16:32

Hvis der på dit ny-indkøbte grej står 2N AC 400V betyder det, at det skal bruge:

2N = 2 faser
AC = Vekselstrøm

Det er vigtigt, at du forbinder grejet rigtigt, ellers kan det være livsfarligt. 400 Volt er højspænding - og der skal langt mindre til at slå et menneske ihjel.

Dit grej har sikkert 4 ledninger, nemlig:

2 x faseledninger
1 x nulledning
1 x jordledning

Det er ligegyldigt, hvilke af faseleningerne, der bliver sluttet til hvilken af faserne, men:

DET ER IKKE LIGEGYLDIGT, hvis du kommer til at tilslutte nulledningen eller jordledningen forkert - i værste tilfælde vil du kunne gøre overfladen på kogegrejerne spændingsførende. Er du derfor det mindste i tvivl, så spørg en fagmand eller en elektriker-bekendt i din omgangskreds.

. . . . . alt andet vil være som at spille russisk roulette med livet !!!

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 14-08-05 17:00

Til < ForeverLivingProduct >

Et par rettelser til dit indlæg...
2N = 2 faser (2N betyder 2 faser + nul)
AC = Vekselstrøm (AC betyder vekselspænding)
400 Volt er højspænding (Nej, det er ikke - Men du har ret i det kan være farligt, hvis man ikke ved hvad man har med at gøre - Dette gælder også for 12 Volt)
Det er heller ikke helt ligegyldigt, hvordan faseledningerne sluttes til i dette eksempel, da han har både en kogeplade og en ovn han skal tilslutte. Hvis man ikke fordeler balastningen korrekt risikerer man at at overbelaste sikringerne.
MVH Michael

Kommentar
Fra : okay2me

Dato : 14-08-05 18:09

først .... så er mit grej blevet monteret.....og bare rolig....fik en professionel til at gøre det. men på en seddel der var med kogepladen stod der: 2N AC 400V
1N AC 230V
3 AC 230V
2 AC 230V
og så en forklaring til hvilke ledninger der hvor hen............. og så var det bare jeg ville vide hvordan man finder ud af hvilken løsning man skal bruge. De forskellige svar her, har bare taget udgangspunkt i, at grejet forskrev at man skulle bruge 2 faser og 1 N, men det nævner forskellige muligheder og så ville jeg bare vide hvordan man fandt ud af hvilken man skal bruge. Jeg kan se, at min kogeplade har fået 2 faser (sort og sort) og at brun og blå er kommet i N og grøn/gul til grøn/gul (jord). Men hvordan finder man ud af hvad man skal gøre og hvad man ikke skal gøre???

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 14-08-05 18:09

OK, je gi'r mig f.s.v. angår 2N (hvor jeg anså nul-oplysningen som uvæsentlig), og at AC betyder vekselspænding kan heller ikke benægtes, men hvad kommer der af en kreds med vekselspænding: Vekselstrøm!!!

. . . . . det må anses for at være i petitesseafdelingen.

Men 400 volt ER højspænding efter de seneste definitioner fra Arbejdstilsynet, så dér gi'r jeg mig ikke så meget som én tomme

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 14-08-05 18:15

om 400 v er lav eller høj efter det nye regulativ har jeg ikke set efter , men efter det gamle er det lavspænding
men uanset dette , så er voltene ikke farlige (tænk på et elhejn til dyr , det er typisk på 12-13000 volt)
men derimod er ampærene farlige

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 14-08-05 18:43

Du ta'r helt fejl - ihvertfald et stykke hen ad vejen!!! Allerførst vil jeg gerne slå fast, at 400 volt ER højspænding - det kan end ikke diskuteres!!!

Så er der dét dér med strømstyrken, der måles i ampere og energien, der måles i Joule eller Watt. Lad os tage det elektriske hegn først.

Spændingsgiveren til et elektrisk hegn udsender en ultrakort impuls - nok er spændingen høj (typisk i nærheden af 10.000 volt), men energimængden er ekstrem lav, typisk mellem 6 til 12 Joule, som er så lille, at tallet dårligt nok kan omregnes til watttimer. Det dør man ikke af - uanset om man er menneske eller dyr. Idet der jo altid er en vis fugtighed til stede i den atmosfæriske luft, på isolatorerne etc. vil dette medvirke til at spændingen falder væsentligt, men kun i ekstreme tilfælde kommer den så langt ned, at det ikke kan mærkes af dyr og mennesker. Du vil endvidere ikke kunne se så meget som et brandsår i huden på det individ, som rammes af strømmen.

Spændingsgiveren på det elektriske net (kraftværket) udsender kontinuert strøm - altså ikke pulser med pauser imellem. Energimængden, der er til rådighed, er enorm i forhold til det menneskelige legeme. Hvis strømvejen igennem et spændingsramt menneske går lidt uheldigt, skal der såmænd ikke mere end 0,005 ampere (5 milliampere) til at slå mennesket ihjel - og det vil nogen næppe påstå er nogen stor strømstyrke log effektmæssigt er det såmænd kun godt én watt.

Derfor: Pas uendeligt meget på med husinstallationerne - de er ikke for "glade amatører"!!!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 14-08-05 19:09

Svagstrøm : U < 50 Volt
Stærkstrøm : U > 50 Volt
Lavspænding 50 < U < 500 Volt
Højspænding U > 500 Volt (eller er det 1000 Volt ?)
Sådan har jeg lært det.
Gambrinus

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 14-08-05 19:24

Sådan var det (næsten) også, da jeg for lææææææææææænge siden læste, men det var dengang

. . . . . du plumpede dog i samme sted som mig, nemlig ved ikke at skelne mellem spænding og strøm - skal vi ikke kalde det "gammel vane" for os begge

I dag har man valgt at sætte grænserne ned for hvornår man kalder det højspænding, idet man fandt, at de gamle benævnelser signalerede forkert og ihvertfald ikke klart indikerede at det var dødsensfarlige sager man har med at gøre.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 14-08-05 20:50

Hej igen >ForeverLivingProduct<!

Det kan godt være du ikke vil gi' dig med hensyn til definitonen af en spænding på 400 Volt -Men det bliver du nu nødt til alligevel!
Stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 6 dækker spændingsområdet mellem 0 og 1000 Volt AC.
Dette er lavspænding.
Stærkstrømsbekendtgørelsen afsnit 2 (Udførelse af elforsyningsanlæg), dækker spændinger over 1000 Volt AC.
Dette er højspænding.
Læs i øvrigt mere på nedenstående link, det er det eneste jeg har kunne finde på nettet vedrørende dette,

http://www.sik.dk/global/publikationer_og_blanketter/Faglige_rapporter/Vejledninger/udfoerelse_lavsp/index.aspx?id=37d4fc2c-2e68-4bdf-b068-f888b4e237f5

Jeg håber dette er nok til at overbevise dig om tredje og sidste punkt i mine rettelser

MVH
Installatøren

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 14-08-05 20:53

Hej igen igen !

Dette link siger det meget tydeligere - undskyld det ikke kom med i første omgang!
http://www.sik.dk/Professionelle/El-branchen/Love_og_regler/Lavspaendings-_direktivet.html

MVH Installatøren

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 14-08-05 21:15

Jeg kan ikke lige forstå, at emner som dette skal diskuteres, der er kun EN løsning på dette, få fat i en Aut. el-installatør, han er den eneste der må tilslutte den slags brugsgenstande.
At rode med den slags selv, er yderst livsfarligt.

Falcham

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 14-08-05 21:33

Hej igen,

Jeg kan sagtens se det du skriver, og det der står i link'ene (tak for dem), men det ændrer ikke ved det forhold, at det kan være livsensfarligt, hvis man ikke ved, hvad man har med at gøre.

. . . . . og med de spørgsmål fra okay2me tyder det ikke på, at han ved ret meget omkring omgang med de spændingsniveau'er, som vi her taler om - eller strømstyrker for den sags skyld.

Derfor er jeg meget tilbageholdende med at karakterisere det han roder med som lavspænding. En anden bekymring jeg har er, at termiske apparater er temmeligt strømforbrugende - alene det forhold giør mig myrekryb i relation til hjemmeinstallatøren.

Godkendelse af svar
Fra : okay2me

Dato : 15-08-05 08:15

Tak for svaret ForeverLivingProduct.