/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hvordan lægger man fliser?
Fra : eltigro
Vist : 2227 gange
100 point
Dato : 14-08-05 11:48

hej
Har aldrig lagt fliser før og skal lægge ca. 3x4 meter i haven, hvor jeg vil stille et skur ovenpå. Fliserne skal bare være så lette som mulige at lægge, da udseende jo er ligemeget, fordi det skal være "gulv" til skur.

Hvordan gør man dette lettest, og hvor lang tid skal man regne med det tager?

Ved godt det burde give sig selv, men kan ikke rigtigt finde en udførlig "opskrift" på nettet.

På forhånd tak for svaret.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 14-08-05 11:52
Accepteret svar
Fra : knudsenfyn

Modtaget 100 point
Dato : 14-08-05 15:13

Det første du skal gøre er at du graver "flisens tykkelse" + 15 cm til stabilgrus + 10 cm til 0/6 grus af.
Dvs. at hvis din flise er 5 cm bliver det 5+15+10= 30 cm du skal grave af.
Derefter lægger du et lag på 15 cm stabilgrus ud og banker det med en pladevibrator som du kan leje i byggemarkedet. Når det er gjort lægger du de 10 cm 0/6 grus ud og banker det med pladevibratoren. Så skal du bruge et langt vatterpas og nogle vandrør. Lav en "rille" som du lægger dine 2 rør i (skal være under overkanten af gruset) og så er det bare at trække med dit vatterpas eller skinne ovenpå rørene. Når det er trukket af tager du rørene op og der er klar til at lægge fliser. Når fliserne er lagt kører du let med pladevibratoren på fliserne (kun hvis det er små fliser så som sf-sten m.m.). Til sidst smider du et tyndt lag strandsand ud over fliserne og fejer det ned mellem.
Og så er du færdig.

Hvis det ikke er noget der skal bære noget vidre der hvor der skal være fliser og hvis jorden er hård nok er det ikke nødvendigt med stabilgruset...

Mvh.

Entreprenøren

Godkendelse af svar
Fra : eltigro

Dato : 14-08-05 19:02

Tak for svaret knudsenfyn.