/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Katteudbrudssikker indhegning af haven
Fra : Yxvandoolu
Vist : 1778 gange
150 point
Dato : 13-08-05 20:37

Jeg ville gerne kunne dele haven med mine ellers indekatte. De må under ingen omstændigheder kunne undslippe! Jeg bor op ad en befærdet vej, de er ikke vant til den slags frihed, er meget nysgerrige, er dyre racekatte - og er kun 2 år gamle (jeg kan ikke miste dem endnu). Desuden har jeg de sidste 30 år mistet nok katte til biler...

Jeg havde tænkt mig følgende:

Et hegn bestående af pæle gravet ned i jorden (støbt?) - højde ca. 2 m over jorden. Lægter imellem disse pæle i toppen.
På disse pæle skulle der så gå en "arm" ind i det indhegnede (så det ligner et omvendt L), som sidder godt fast på pælen. Denne skulle være 50-70 cm?
Alt dette skulle så være dækket af et trådhegn (5*10 cm havehegn) - både de 2 m OG de 50-70 cm arm (fra jorden op over lægterne og ind over "armen"). Dette skulle så gå fra den ene mur ud i haven og tilbage til en anden mur.
Min teori er, at kattene godt nok kan klatre op ad hegnet (de 2 m), men ikke vil kunne forcere de sidste 50-70 cm, hvor de vil hænge med ryggen nedad. (Denne arm skal være så lang, at de ikke kan nå tilbage til den lodrette del af hegnet (de 2 m) med bagpoterne og få fodfæste dér. Eftersom de ikke kan få fodfæste lodret, er eneste mulighed at kravle som en abe med ryggen nedad - og det tror jeg ikke at de vil/kan finde ud af.
Dette omvendte L hegn skal så gå helt ind til muren, så der også er en "arm" op ad den. Eneste måde kattene så kan komme ud på, er ved at forcere denne arm.

Tror I det ville kunne holde dem inde? Har nogen et bedre forslag? (Ikke noget med strøm.) Hunkatten er klog og viljestærk. Hun går rundt og "tænker" over hvordan hun kan gøre det hun ønsker (fx komme hele vejen rundt i et værelse uden at røre jorden - det blev hop via toppen af døren og en rillet radiator, som ikke er behagelig ved poterne).

Hun må ikke kunne finde en udvej!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-08-05 20:51

Jeg legede på´et tidspunkt med nogenlunde det samme, men efter at have set hvor hurtigt og let mine katte forcerer et hegn, opgav jeg og gav dem deres frihed.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-08-05 20:58

5x10 cm havehegn, er ikke noget problem for en kat at komme igennem.
Så det skal være finere masker i det tråd du skal bruge.
Og katte kan sagten klatre med ryggen nedad, måske ikke allesammen men det ved man aldrig før det er for sent

Det skal være så de ikke kan grave sig ud under tråden, maskerne skal være små nok, og hvis du har en ide om, at dine katte virkelig vil forsøge at undslippe, skal du overdække en større del end 50-70 cm ind hele vejen rundt.

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-08-05 20:59

Nej det tror jeg desværre ikke. Kattene vil kunne forcere et sådant hegn (undskyld udtrykket) som en mis.

En MEGET glatpoleret betonvæg i 2-3 meters ville måske kunne klare jobbet. Men du skal jo også leve der. Jeg er bange for at der ikke er andet at gøre end at binde dem. Hermed mener jeg en tynd, stærk line der afkorter den afstand de kan fjerne sig fra huset. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 13-08-05 22:01

Katte er nærmest akrobater - så jeg tvivler på at et hegn ville kunne holde dem inde. Mit bedste forslag vil være en løbegård med tag - f.eks. kan man få nogle taplader i bølge-plast. Hvis man bygger den umidelbart i forbindelse med sin havedør kan man jo bruge den som en overdækket terasse og hvis du laver en dør i løbegården kan man jo bare gå videre ud i haven derfra.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-08-05 22:17

plankeværk med tråd (hønsetråd) skråt ind foroven / evt buet - virker de fleste steder her

Har også en mis der er akrobat - hun landede i sin tid hos en nabo der havde det sådan og kunne ikke komme ud.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 13-08-05 23:01

Jeg tror ikke, du skal sætte trådnet op på "vinklen" i toppen. Det kan de godt kravle ud af. Der skal snarere kun tråde, der sidder så tæt, at de ikke kan komme ud. Men hvis jeg var dig, ville jeg sætte "loft" på, og så bare ikke lave det i hele haven. Vores løbegård er ca. 6 x 3 m. og det er misserne ganske tilfredse med. De er også indekatte, da vi også bor ved en vej, hvor bilisterne tror, det er en tysk autostrada, selv om de kun må køre 50. Mange kører så hurtigt, at man ikke engang kan nå at tage nummeret på dem. Men heldigvis er politiet efterhånden ved at være opmærksomme på problemet, så de holder radar udenfor somme tider. Det har de aldrig gidet før.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-08-05 23:06

Lukket hele vejen er det eneste der er sikkert og det vil sige at der skal graves ned lige som man gør med en hønsegård for katte både kan og vil grave, især hvis de kommer i tanke om de vil se hvordan der er på den anden side.
De er ukuelige de små søde bæster, men en lang løbegård med loft er vel en mulighed.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 13-08-05 23:07

Hvis kattene vil ud af haven skal de nok komme ud. Tro mig katte kan komme ud næsten hvor som helst. og vil de kan de springe meget højt.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 13-08-05 23:10

Det ville og skæmme din have og få det til at se meget vildt og indelukket ud. og du skal også tænke på kattenes sikkerhed. de kan komme til skade hvis de prøver at komme ud. Det med at bygge en løbegård til dem sys jeg lyder kanon. Og ja en 3x6 m lyder da fint. Og så evt i noget hønsenet og så ja, men de bølgede tagplader på. det ville de være vilde med, bare det at de kom ud. Og så kunne du jo for hyggens skyld plante noget kattegræs i deres løbegård.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 13-08-05 23:27

Mine katte er også i løbegård, bygget i forbindelse med en havestue, d.v.s. de går ud af vinduet i spisestuen, ud i havestuen og der er to vinduer pillet ned, så de kan rende videre ud i en 20 kvm. stor løbegård, overdækket, låst, bastet og bundet.

Græs, et træ i midten og en gammel trærod til deres fornøjelse.

Det har virket fint i 12 år, af 13 katte er ikke en undsluppet.

Accepteret svar
Fra : Innocent

Modtaget 150 point
Dato : 14-08-05 00:10

Jeg savner oplysning om dine kattes fysiske størrelse. Kun meget små og slanke katte, fx siamesere, kan presse sig ud gennem havehegn 5x10 cm, så dit forslag til de nederste ca 2 meter er ok. Ovenover må du bruge et materiale, som kløerne ikke kan få fæste i, dvs hårdt og glat. Jeg har med held brugt klar akryl, 50 cm højt, monteret på metalvinkler skruet ovenpå stolper.
Akrylplader fås 1,5x1,5m, dvs 1 plade rækker 4,5 lbm, sa selv selv om det er dyrt materiale, så.......
Katte elsker at lege "energisk dovendyr", så net foroven dur ikke.

Dine katte vil nyde udelivet. Husk, at nærtstående træer er fristende for "udbrydere".

Hilsen Innocent

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 14-08-05 00:16

Hvis du vælger at lave en løbegård, så skal du ikke vælge det billigste trådnet du kan få - det er ikke til at få til at sidde ordentligt og det er heller ikke særligt pænt. Find noget godt tykt noget og med huller så store som muligt, men som du selvfølgeligt stadigvæk er sikker på kattene ikke kommer til at sidde fast i. Da jeg i sin tid havde sådan en havde jeg den på min ene terasse hvor der var fliser, så jag havde ikke problemer med at kattene ville grave sig ud - men hvis du har et underlag de kan grave i skal du nok have noget et stykke under hegnet, for de er katte er temmeligt dygtige udbrydere. Hvis du bygger den sammen med dit hus bliver den temmeligt stabil - men sørg for at få nogle rimeligt tykke stolper og lægter - ellers bliver du ret hurtigt træt af det. Hvis du vil lave en dør i den skal du igen ikke spare ved at købe noget underdimmensioneret til formålet. Husk også at kåbe store hængsler - der bliver irriterende hvis det føles som om det hele er ved at gå fra hinanden hver gang man åbner den. Du kan evt. også lave nogle tværgående brædder mellem Stolperne som kattene kan hoppe op på og ligge på - det kan de godt lide :)

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 14-08-05 00:22

Jeg har brugt minktråd, stabilt og elegant.

Kommentar
Fra : Yxvandoolu

Dato : 14-08-05 11:39

Nu er det ikke en løbegård, men 80% af min baghave jeg taler om. Det skal være en have jeg og kattene kan opholde mig i - og den skal virke som en have, ikke et fængsel for mig eller mine gæster.

Kattene skal dog ikke ud, når jeg ikke er der. Det er så de kan opholde sig sammen med mig derude - på samme måde som inde i stuen.

Så overdækning og plankeværk duer ikke. Det er ikke er særlig stor have, så en løbegård på 3*6 vil ødelægge min interesse i haven. (Haven er vel assymetrisk en 8*5+11*6 - men da der bagerst er et par miserable træer der ikke skal med, taler vi vel om, igen assymetrisk en ca. 9*9m) Hækken er kun ca. 1,2 m hele vejen rundt, så naboerne kan se alt - så det kan ikke ligne en bunkers.
At have dem i sele på en lang line duer heller ikke. Der er for mange planter (stort set intet græs, når jeg er færdig). Har prøvet et andet sted. De vikler sig ind i alt.

Kommentar
Fra : Yxvandoolu

Dato : 14-08-05 11:44

Har iøvrigt prøvet med 8*10 cm hegn. Her kan hunkatten nok lige presse sig selv igennem ved at vride hoved og hofter, men det bliver stramt. Jeg taler om 5*10. Tvivler på at hendes hofter vil kunne komme igennem. Og der er tale om 5 cm bred, 10 cm høj, så det ville skulle foregå sidelæns. Dvs ikke det bedste fodfæste.

Hegnet må ikke være mindre end 5*5 cm - ellers 1) ser det for tarveligt ud, 2) føles det som et fængsel og 3) insekterne vil have problemer med at komme ind til alle planterne (specielt sommerfugle).

Kommentar
Fra : 25

Dato : 14-08-05 12:20

Hvad med el-hegn hvor kattene har halsbånd på med en magnet så løber de ikke væk fra haven, det skulle være en nem løsning, jeg kan desværre ikke selv bruge den, da den ene af kattene aldrig har haft halsbånd på, han bliver helt hysterisk, og er ikke til at komme i nærheden af, han føler sig nærmest fanget.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-08-05 14:15

En almindelig kat kan uden problemer komme gennem 5x10 masker.
Vi skal helt op i noget meget stort Maine Coon/Norsk Skovkat, før de ikke kan.

Mål kraniet på katten, hvis det kommer igennem, gør resten af katten også uanset hvordan maskerne vender, og selv om en kat er stor, er dens kranie sjældent så stort som 5 cm højt og 10 cm bredt.

mvh dova

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 14-08-05 22:36

Hej jeg har hegnet min have ind til mine 2 mainecooner..

gjort følgende:

1: købt volierhegn i jem og fix. fås i 30 meter og 90 cm højt , har så sat 2 op over hinanden...så den samlede højde bliver 180 cm

2:gravet stolper ned for ca hver 3 meter , sat en lægte i mellem hver stolpe i toppen. så bliver konstruktioner meget stiv og nem og sætte hegn på. stolperne har jeg smidt cement ned ved med lidt vand til så står de fast...

3:monteret elhegn i toppen (ved godt at du skrive at du ikke vil , men har prøvet alt men de KAN komme over uanset hvad man gør....)

tager lige nogle billeder..

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 14-08-05 22:47

Her er lidt billeder...
det var desværre mørkt...

er nok ikke ved pc i næste uge desværre

http://www.sms112.dk/public_html/IMG_2933.JPG
http://www.sms112.dk/public_html/IMG_2932.JPG
http://www.sms112.dk/public_html/IMG_2928.JPG

Kommentar
Fra : ulrik1976

Dato : 14-08-05 22:49
Kommentar
Fra : monadam

Dato : 15-08-05 06:23

Hej

Jeg har i mange år ca. 10 haft indhegnet noget af min have. Brug rigtig voliere tråd det er pænt og kattene kan ikke gå igennem, 180 cm m. højt med 2 m. mellem 7,5 x 7,5 cm stolper, øverst på hver stolpe laver du en liste af 3x3 cm træ, så den peger skråt ind (og du kan også lade en gå den modsatte vej) mod haven i ca 45 gr. vinkel ligger 50 cm hønsetråd (små huller) LØST hængende da kattene ikke kan forcerer løst tråd. Held og Lykke

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 15-08-05 12:51

så sys jeg nu nok at løbegården er mere human. det er synd at give dyr stød og en løbegård kan fungere præcis lige så fint. de er bare glade for at kunne få lov at komme ud. du kan evt lave den så stor at der er plads til noget klatre halløj til dem.

Godkendelse af svar
Fra : Yxvandoolu

Dato : 17-08-05 16:13

Tak for svaret Innocent.

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 17-08-05 17:22

Tak Yxvandoolu (hvordan mon det udtales?)

Et par detaljer mere. Til monteringen af pladerne brugte vi de længste lige sømbeslag med 2 hulrækker, som vi bukkede i en vinkel på 45 grader og monterede pladerne med korte bolte i de forborede huller.
Hvis du lod dine hække vokse op i alm. hækhøjde ca i,8 m, lover jeg dig næsten
sydlandsk klima i haven.

God arbejdslyst og kattefornøjelse.
Innocent