/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
indtaste timer > 9999 i excel
Fra : jva
Vist : 1681 gange
70 point
Dato : 13-08-05 12:12

Jeg har brug for at lave et regne ark til beregning af timer og minutter, når jeg intaster timer > 9999 alså 5 cifret time antal, vil excel ikke længere addere timerne, men igornere simpelthen det store time antal.
Alt intastning under 9999 fungere fint og resultatet kan også vises >9999. er der en måde at få excel til at acepter indtastninger som f.eks 12000:00?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-08-05 12:21

er det ikke også noget fis at indtaste så store timetal ? (da døgnet jo kun har 24 timer )
Excel omsætter tid til "heltal" så derfor regner den lidt anderledes på dette.
Du bør nok sætte format til at bestå af både dato og tid...
Eller bare lade være med at formatere det til tid...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : jva

Dato : 13-08-05 12:38

Nej det er ikke noget fis, da det skal bruges til at beregne drifttiden på flymotorer og gangtiden på disse beregnes i timer og ikke i dage og år, og da det er fly der har fløjet i 18 år, har motorene allerede en gangtid over 10000 timer.
Boeing 767-200 med CF6 motor

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-08-05 13:04

I steder for at skrive 10 timer og 30 minutter skal du bare lave en formel der automatisk laver det om til 10,5 time.
Det har excel ikke problem med at gange i så store tal, ikke her hos mig

Det kan du lave inde i excel. Der kommer lige et upload i næste svar hvor du kan se hvor simpelt det kan laves

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-08-05 13:07

www.spell-bound.org/timermin.xls
Her kan du se hvordan jeg har gjort det, meget simpel dog

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-08-05 13:13

Her kan du prøve at taste forskellige timeantal og minutter ind i og så se hvordan timer ialt ændrer sig.

Grunden til at det er svært er fordi minnutter jo kun er i antal 60 og ikke i antal 100

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-08-05 13:37

jva
Jeg forstår godt dit problem - jeg mente bare det samme som "Fijala" med hensyn til formateringen.
Oplysningen handler om hvordan Excel beregner tid ved at omregne til heltal. Og det volder problemer.
At regne tid handler om at regne i 1/60 dele "urets indretning" når du er oppe på 9999 drifttimer er minuter og sekunder da irellevant....
Så behøver formatteringen ikke at være tt:mm det var bare det jeg ville sige - om du kalder feltet timer eller noget helt andet ved Excel ikke noget om.
Feltformatering egenskab i excel knytter sig til måden excel regner... ikke til hvad du fylder i feltet... (man kan godt regne vægtenheder i et felt derer formateret til kr....)

Første del af mit svar var til hvis du regnede i kalender tid....

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-08-05 13:48

benjamin

Prøv at kigge mit lille ark og lad mig høre om det ikke er sådan du også ville gøre det.
Det kan jo så udbygges til lige så mange faner og uger eller måneder man så vil der, selv tæller sammen

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-08-05 14:13

Fijala
Sådan kan man godt gøre...
Men "jva"s problem er jo visningen ":00" (dansk minuttalsformatering...)
Set med mine øjne er det lige meget om man skriver 10:30 eller 10,5 time
:30 er jo kun en måde at vise på at højeste værdi er "59".
Regner man på drifttimer giver det kun probblemer.
Problemet er det samme på microbøgleovnen her kan man indtaste 99 sekunder på min minut siden...
eks. 2:99 så køre den 3:00+39 sekunder og ikke 299 sekunder....
Så mit "fis" i første indlæg henføre til man ikke behøver formatering "tid" for at regne tid...
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-08-05 14:18

ok men jeg såer det jo netop muligt at regne med store tal, da vi jo ikke snakker og timer og minutter.

Kommentar
Fra : jva

Dato : 13-08-05 14:35

Ja jeg kan se at hele fidusen med at bruge et regne ark til dette, ikke særlig tids besparende, det er hurtigere at købe en lommeregner der kan regne med timer og minutter, og skrive det ind i en tabel i word. Min ide var at have fly registreing med de to motorer og så bare intastede den daglige flyvetid, hvorefter den enkelte dags flyvetid blev added til motorens total tid (som vil være forskellig alt efter hvilke motorer der er monteret). og så har jeg også brug for minnuter da flyvetid tit er f.eks 1:52, og dette kan blive til ret mange timer på års bacis. Jeg forstår bare ikke hvorfor det går galt ved 9999:00 timer og ikke ved 23:59, og have håbet at dette kunne omgås.

Accepteret svar
Fra : Rosco40

Modtaget 70 point
Dato : 25-09-05 21:17

Jeg kan godt få midt regneark til vise 10023:15 timer ved at Anvende, brugerdefinerede format [t]:mm:ss. i cellen der sammen lægger timerne.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 25-09-05 21:20

det skal lige nævnes at jeg bruger Office XP,
[t]:mm , Virker også.

Godkendelse af svar
Fra : jva

Dato : 27-09-05 16:45

Tak for svaret Rosco40.

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 27-09-05 16:55

Glæder mig du kunne bruge det