/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Slidgigt - nyt knæ
Fra : barrett
Vist : 3752 gange
220 point
Dato : 13-08-05 09:14

Hej
Min mand skal måske have nye knæ p.g.a. slidgigt (Han er 57 år)og vi har 2 hunde så han er ikke meget for det, da han så ikke kan lufte dem (er selv handicappet).
Er der nogle der ved noget om hvor lang tid det tager at komme til at kunne bruge ben/knæ igen (jeg tænker selvfølgelig på det med hundeluftning) ?

mvh
Barrett

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 13-08-05 09:17

Hejsa.

Min svigermor fik nye knæ, der gik 6 uger, før hun var helt klar igen.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 13-08-05 09:22
Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 13-08-05 09:25

Lidt mere info:

Man skal ikke passe særligt på sit nye kunstige knæ, eller lave restriktioner i et almindeligt aktivt liv for at få et kunstigt knæled til at holde længe. Man skal, når den første optræningsfase på ca. 3 til 5 måneder er forbi, forsøge at leve som man gjorde, før man blev syg. De fleste patienter tænker ikke på deres kunstige knæ i det daglige, når der er gået mere end et år efter operationen.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-08-05 12:13

jeg venter selv på operation for slidgigt, og det man gør før man giver et nyt knæ, er at man laver en aksekorrigerende operation.
man skærer simpelthen skinnebensknoglen næsten helt over, og så slår man en kile i snittet, hvorefter der monteres et titaniumbeslag til at holde det sammen.
denne operation afhjælper normalt problemer med slidgigt 10 - 15 år, og derefter er det så et nyt knæ.
men hvis det er slidgigt af samme type som jeg har, hvor knæleddene er slidt på den ene side men friske på den anden, skal han vente med det nye knæ, for når først det er skåret ud, er der ingen vej tilbage.
prøv at ringe til farsø sygehus og snak med poul torp nielsen, det er ham der laver den slags operationer, og han er en ganske fornuftig mand, der sikkert kan forklare det meget bedre end mig.
men husk at der er ventetid, hvis ikke han har mulighed for at få det gjort på privathospital, for så kan det gøres ret hurtigt

Kommentar
Fra : marian_oxholm

Dato : 13-08-05 20:58

Det er måske en mulighed at søge efter en hundelufter i en periode, i en avis anonce på den lokale avis.
Det kunne jo være der var et barn ung der gerne ville tjene lidt på at lufte vovserne

Tænker på at helbredet også er vigtigt.
Venligst Marian

Kommentar
Fra : barrett

Dato : 13-08-05 22:02

Hej Marian
Det er netop problemet, vores 2 "Små" søde vovser er mor og søn og vejer henholdsvis 40 og 50 kg. Og "sønnen" er en godmodig men RIGTIG glad og livlig hund (det er blandinger af: Labrador, Rottweiler og grønlænderhund), så et barn kan ikke holde dem. Og moderen fik vi efter vi havde fået hvalpen, p.g.a. ejernes skilsmisse og hun elers skulle aflives. Vi har senere erfaret at hun som unghund er blevet overfaldet af en anden hund, med det resultat at hun ikke kan lide fremmede hunde.

Så som min mand ser det så står valget mellem nyt knæ eller aflivning af hundene.
Jeg mener så, at hvis det er et spørgsmål om kortere tid (fra indlæggelse til han er i stand til at lufte dem igen), kan det nok lade sig gøre at betale sig fra det, men som sagt p.g.a. størrelsen på hundene er det nødt til at være en person der er rimelig stærk - og dermed også dyrere at betale sig fra - især hvis det er en længere tidshorisont.

M.v.h.
Barrrett

Kommentar
Fra : marian_oxholm

Dato : 13-08-05 23:29

Ja det kan jeg godt se.. Jeg håber i finder en perfekt løsning.
M.v.h.
Marian

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 14-08-05 09:55

Måske har jeg løsningen..........

Gå på google og søg halti

Det er en grime til hunde, lavet udfra princippet om at du kan holde en hest i en grime, men ikke i et halsbånd.

Måske din mand meget hurtigee kan styre de hunde i den halti.

Den kan samtidig løse jeres problem med uvilje overfor andre hunde, men det er så en helt anden snak.

Vh maj-britt

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 15-08-05 17:57

Hej.
Får man et nyt knæ, regner lægerne med en ca. 10 års holdbarhed. Jeg selv har nu den 3. protese. Efter de 2 første, kunne jeg danse og skabe mig tosset, så hvis alt går efter planen kan han sagtens lufte hund.
Torben

Kommentar
Fra : barrett

Dato : 10-09-05 02:39

hmmmja det var jo godt nok nogle bud der spænder vidt - fra 6 uger til 3-5 mdr. - før man kan gå nogenlunde lam. igen. Det ville være rart hvis der var flere der havde nogle erfaringer
venlig hilsen Barrett

Kommentar
Fra : barrett

Dato : 10-09-05 02:42

UPS UPS
Der skulle selvfølgelig have stået således:
hmmm
ja det var jo godt nok nogle bud der spænder vidt - fra 6 uger til 3-5 mdr. - før man kan gå nogenlunde normalt igen. Det ville være rart hvis der var flere der havde nogle erfaringer :)
venlig hilsen Barrett

Annuller spørgsmålet
Fra : barrett

Dato : 23-01-07 10:52

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål