/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Yamaha fs1 4 gear
Fra : Yumatci
Vist : 4099 gange
340 point
Dato : 12-08-05 22:43

Hej jeg er ved at lave min yamaha fs1 4 gear med skivebremser og mangler kun ledningsnettet og at få den til at køre! Men i starten var motoren ulovlig den var boret, gearet og havde en større cylinder på dengang kunne jeg godt få den startet og køre på den men den ville gå ud for mig når jeg kom i 4 gear! Jeg lavede den lovlig og efter det har jeg slet ikke kunnet starte den nogle der har ideer til hvad der kan være galt og evt. kan hjælpe mig med at få den til at starte og køre lovlig? Desuden mangler jeg at samle ledningsnetværket nogle der kan fortælle mig hvilke ledninger der skal forbindes?

Hilsen Yumatci

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 12-08-05 23:39

Hvis ledningerne ikke er samlet rigtigt er det måske derfor den ikke kan starte, er der gnist?
Karburatorens dyse er jo stor til en tuncylinder, måske en 180-190 og til en lovlig cylinder skal den jo kun være 110-115, ellers drukner den, og kan ikke tænde ved så fed en blanding.
Du kan jo se hele ledningsnettet og diagrammet i THansens gratis Yamaha-katalog.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 12-08-05 23:44

Jah mente også at ledningerne skulle være samlet men jeg fik den jo til at starte som ulovlig uden nogle ledninger samlet så det burde ikke være det. Jah der er gnist. Dysen hvad er det det er? jeg har prøvet at kigge det i thansen kataloget men jeg er ikke så god til at samle efter sådan et diagram faktisk forstår jeg det ikke ret meget!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-08-05 00:47

Din knallert er nok druknet, så prøv at lukke for benzinen, hold gashåndtaget på fuld gas, og tænding på, og så skub knallerten rigtig langt, indtil benzinblandingen kan tænde den.
Dysen er strålespidsen, der er skruet op i bunden af karburatoren, og den bestemmer benzinmængden, det er en lille messingskrue som skrues ud med en fladskruetrækker når bunden af karburatoren er taget af, nummeret står på den.
Nej man skal forstå hvad der sker med alle de ledninger. Men strøm løber jo fra plus til minus. Og hele stellet bruges som minus.
Feks. laver lysspolen strøm når svinghjulsmagneten drejer forbi den.
Så induceres der strøm i spolen. Spolen er en kobbervinding, hvor den ene ende sidder på stel, og den anden føres til tændingsnøglen. Når knallerten går med nøglen drejet, løber der strøm til lyskontakten. Hvis den er tændt kan det løbe videre til bagpærens midte. Bagpærens sokkel er stel som går i en sort ledning hen til et sted på stellet.
Men fra lyskontakten løber det også til høj/lav kontakten som så giver forpæren enten strøm til den ene eller anden tråd, som begge har forbindelse til soklens stel, osv.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 13-08-05 10:09

Jeg tror ikke den er druknet for jeg har tømt kaburatoren for benzin og der er en 110 strålespids i jeg vidste bare ikke man også kaldte den for dyse men det ved jeg nu :) Men jeg har stærkt på fornemmelsen at det er tændingen der er galt med kan jeg bekræfte min teori er rigtig på en måde? jeg er ikke så god til det med at stille tændingen og sådan så ved ikke lige så meget om det?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 340 point
Dato : 13-08-05 11:39

Tændingen kan ikke stilles, men passer hvis platinafstanden er rigtig.
Men selvom den ikke står 100% rigtig i platinafstand, så skal den kunne starte.
Afstanden ser du ved at dreje svinghjulet og kigge ind på platinerne, det sted hvor de åbner mest, skal afstanden være 0,3-0,4 mm. Det måles bedst med et søgerblad (THansen) som skal kunne trækkes let frem og tilbage, uden at klemme, og heller ikke for løst.
Skal afstanden stilles, løsnes skruen der sidder i det på billedet nederste aflange hul (kun løsne lidt så den stadig går lidt stramt) og så stilles de med en stor fladskruetrækker, som sættes på tværs mellem det lille indhak i bunden af billedet (I virkeligheden er det øverst) og et indhak som er på grundpladen (Ankerpladen) Og ved at dreje skruetrækkeren, bevæges den ene platin-del, hvorefter skruen i det aflange hul spændes.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=547231018&n=282497261&pn=282497310
Men noten (kile for svinghjul), skal være hel og ikke klippet, for så passer tændingen slet ikke.
Men jeg tror ikke der er fejl i tændingen, når du har gnist.
Har du prøvet at lugte om der er benzindampe ud af tændrørshullet, ellers giv den 2 fingerbøl benzin ned gennem hullet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Yumatci

Dato : 13-08-05 12:48

Okay jeg har tjekket om den lugter af benzin nede i tænrørs hullet og det gør den er også lidt våd dernede så tror ikke det er det? men jeg har ingen ledninger samlet tror du det er fordi at nøgletændingen skal være sat til? bare mærkligt for dengang den var ulovlig der startede jeg den uden nogle ledninger sat til? hvad tror du?

Godkendelse af svar
Fra : Yumatci

Dato : 13-08-05 16:49

Nu har jeg selv fået den til at starte men du skal have tak for svaret pallebhansen :D

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 13-08-05 19:19

Selv tak, så har den nok været druknet.
VH Palle Hansen