/ Forside/ Interesser / Helbred / Massage / Spørgsmål
10  mango 110
Massage... mod hjertet eller omvendt
Fra : the1best
Vist : 6527 gange
200 point
Dato : 12-08-05 22:32

Når man giver massage... skal man så massere mod hjertet eller omvendt? Mener ikke det er lige gyldigt.

The1best

Accepteret svar
Fra : Bernsted

Modtaget 210 point
Dato : 12-08-05 22:38

Ja, sædvanligvis. Venerne ligger yderst og for ikke at beskadige veneklapperne skal de dybere strøg være mod hjertet.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 12-08-05 23:26

På arme og ben skal du massere mod hjertet - det vil sige opad. På ryggen er det ligegyldigt og på maven ligeså....
I ansigtet og hovedbund masserer du i cirkler, men gerne højre om... På halsen også mod hjertet - nedad.

Vaxen

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 13-08-05 01:39

Som tilføjelse.

Vener = dem der leder blode tilbage til hjertet.
Aterier = de blodåre som bære det nye friske blod ud i kroppen.

På indersiden af vener sidder der små "modhager" der gør at blodet godt kan komme op gennem åren, men ikke falde ned igen. En vene ser ud invendigt noglelunde som tegnet her. (skåret igennem på langs)

l^l

Så ved at presse MOD hjertet hjælper du venernes arbejde, og du for dem renset helt ud for gammelt blod.
Maseger du den anden vej, presser du gammelt blod mod systemet.

Som ældre begynder disse klapper i venen at holde op med at virke. (de bliver gamle og slatne) Og vene bliver nærmest bare til et tomt rør, hvor blodet løber den forkerte vej, hvergang der er ophold i hjerte pumpen.

Alt i alt

Arterien skal nok klare sig.
Så hjælp heller venen.

Godkendelse af svar
Fra : the1best

Dato : 13-08-05 15:37

Tak for svaret Bernsted.