/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Skab i baglås
Fra : Lequack
Vist : 8373 gange
500 point
Dato : 12-08-05 22:25

Hej...
Nogen der har et råd til hvordan man får et skab op, der er gået i baglås? Det er lidt svært at forklare, men det er et af den slags skabe, som stod i alle bedsteforældres hjem, da man var barn :)
Sådan et brunt et, hvor nøglen er en lille gylden en. Skabet er gået i baglås og nøglen kan tages ud og ind, men ellers ikke rokkes. Er der nogle der lige har et trick til, hvordan man får sådan en op igen?

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 510 point
Dato : 12-08-05 22:37

Har du noget olie eller silicone spray ?
Det kunne måske gøre underværker ?

Kan du komme til at påvirke låsen med et bøjet søm eller lignende ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Lequack

Dato : 12-08-05 22:41

Næ, desværre ingen af delene - heller ikke bøjede søm :)
Det er sådan, at for at låse op, skal nøglen drejes til højre. Når jeg prøver det kan den slet ikke rokkes. Men hvis jeg drejer den mod venstre, kan den drejes en halv gang ekstra. Jeg ved ikke en pind om låse, men går ud fra at der er en elelr anden mekanisme, der er gået i stykker :(

Kommentar
Fra : technet

Dato : 12-08-05 23:35

er det en 2 er eller 4 nøgle ?
for du kan file en nøgle magen til lidt mere tyndere og kortere
for den skal ind og påvirke den lille pal ,
for jeg går ikke ud fra at du vil ødelægge skabet , men hvis du kan komme til palen som du kan se i revnen med en evt en flad ting som en kniv og skubbe den på plads / enten den ene vej eller den anden , men måske skal gøres samtidigt med at du prøver at dreje med nøglen.

det er rigtig at det er en mekanisme der er itu så låsepalen er kun skubbet ca halvt frem.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-08-05 02:14

Hvis du ikke insisterer på at bevare den defekte lås, kan du prøve at kile sprækken mellem karm og låge lidt bredere med en halv tøjklemme (ikke plastic) over og under låsepalen. Så kan man komme til med en fintandet (højt antal tænder pr. tomme) nedstrygerklinge, som enten er sat i en fin og dyr holder fra værktøjsbutikken eller hvor din ende er viklet om med maskeringstape eller gaffertape. Sav palen over, åbn lågen og skift låsen ud til én, der virker.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 13-08-05 05:28

ved de fleste af de ældre skabe er det nemt at tage bagbeklædningen af , den er nok kun sømmet fast
inde fra kan du så komme til at skille låsen af
tag låsen med til en låsesmed og få en der har samme mål og skift dem ud(nogle få byggemarkeder har også låse i de gamle mål)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-08-05 09:50

går det ikke med en hårnål - så går det måske med netop at tage bagbeklædningen af - har forresten med held åbnet sådan nogen låse der gik i "baglås" med de underligste ting - tyndt ståltråd - manipuleret rundt med nøglen uden at tvinge - osv osv - sidste forsøg for ganske kort siden var med tyggegummi der fik fyldt ud så palerne blev inde - af med låsen og rense - og så virkede skidtet igen

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-08-05 10:56

Låssystemet i den slags skabe er normalt meget simpelt.
- En fjeder
- et låse blik/pal
- et låse hus
Hvis den går i baglås er det norlamt fjederen der knækker eller kiler sig fast.
Eller låse blikket/pallen der strammer mod låsehuset.
Første råd med smøring er godt F.eks WD40 lad det virke lidt.
Noget andet er at tage en en lille trækolds og læg på låsen (for at beskytte mod slagmærker) og giv den nogle små slag med en lille hammer. Da vibrationer kan få låsen til at slippe.
God fornøjelse.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 13-08-05 13:06

udmærkede råd fra benjamin, men pas på med WD40, kommer det på træet , vil det misfarves , og det kan ikke tages af igen hvis det trænger ind

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 13-08-05 13:26

korrekt .... det samme gælder for silikone..... så pas lidt på

Kommentar
Fra : chris.vb

Dato : 13-08-05 16:39

når en lås går i baglås,hvad det lyder til,er det fordi palen er kommet lidt for langt ud måske grundet slitage.
forsøg med at lave lidt mere afstand ved palen ,udvid med en tøjklemme(god ide)
sa forsøger du med en meget spids kniv på palen at rokke den lidt tilbage mod låsen samtidig med du forsøger at dreje nøglen.
hel og lykke.

Kommentar
Fra : Lequack

Dato : 13-08-05 18:05

Hej igen

Jeg har nu rodet, pillet og regeret uden held :(
Det er heller ikke muligt at fjerne bagbeklædningen - det er sådan et meget stort reolsystem med barskab og fast bagbeklædning.
Jeg ved ikke en hujende fis om låse, men når jeg kigger ind i låsen, er der i modsætning til de andre skabe i systemet, såden en lille dims, der sidder og vipper lidt ud inde i låsen. Den kan skubbes til side, men selvom jeg prøver det, og samtidigt drejer nøglen, så sker der ikke en pind :(
Afstand mellem låge og skabsramme er så lille, at jeg ikke kan få noget ind imellem - desværre.
Hammer og træklods er også forsøgt - ligeledes uden held. Der går vist lang tid, før jeg får indholdet af mit barskab at se igen :-/

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-08-05 22:07

hvis du kan se en lille dims der bevæger sig så prøv med noget tyggegummi eller lign at få den til at lade være - skub den ind - så skulle det lade sig gøre at få låsen op.

Øhh - bagklædning på reolsystemer kan da tages af - de er da sømmet fast og er bare en plade ????

Kommentar
Fra : Lequack

Dato : 13-08-05 22:15

Nøglehullet er så lille at tyggegummi ikke lige er løsningen :)
Bagbeklædningen kan ikke tages af - det er en reol, der så'n er "helstøbt". Jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det, men det er træ hele vejen igennem - ikke noget, der kan skilles ad.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-08-05 22:19

så prøv med noget andet - dejagtigt noget - eller dims med tynd ståltråd - så du kan holde den dims inde

alternativt - find en kvinde der er nysgerrig

Kommentar
Fra : Lequack

Dato : 13-08-05 22:25

Jeg har jo prøvet med alt muligt for at holde dimsen inde - det virkede ikke :P

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 13-08-05 22:31

kan du hive den dims ud så da ??????
pyyyyyyh altså - kan den ikke løsnes og tages ud - for den er jo kommet ind

Kommentar
Fra : technet

Dato : 19-08-05 00:49

Lequack :..> så er du ikke tørstig nok.
jeg stiller dig lige nogle mod spg , som får dig til at tænke
tænk dig nu godt om ,
hvordan kommer en tyv , alkoholiker , teenager , kvinden ind i sådan et skab uden at du opdagere det ?
hvad skal du bruge Bagbeklædningen til ? og havd skal du bruge bunden til ?
og ved du hvordan man bruger en ( donkraft , koben , mejsel , kiler , boremaskine (evt vinkel) , osv..
----------------------------
er lågerne ( der hvor låsen sider) sidevejs eller op/ned ?

Kommentar
Fra : technet

Dato : 19-08-05 00:59

PS. donkraft = ikke den fra bilen men tænk hvad et rør + bolt og et par møtrikker (evt nogle træ stk) kan gøre ?
ja udvide og skubbe og hvad kan man så ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-08-05 08:59

technet - ja nemlig man skal tænke i kriminelle baner for at sikre sig (og få åbnet for egne sikkerhedsdimser når uheldet er ude)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-08-05 10:19

Som før skrevet: Halve tøjklemmer er fortræffelige kiler.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 19-08-05 10:43

miritdk > det er næsten det samme som jeg gør med en pcér hvis folk har dit og dat koder på :
så er der jo værktøjet debug som sidste udvej.
men her er den allersidste udvej jo vold og det er jo ikke smart , men kunne du Lequack oplade et par billeder af låsen og evt af lågerne , for du skal forstille dig at du skubber /trækker lågerne fra hinanden med den såkaldte donkraft sådan at der kommer større mellemrum og her kommer kilerne så tilgode

Kommentar
Fra : Lequack

Dato : 19-08-05 11:39

`Æhm... Pinligt, pinligt... Det var mig den var gal med - ikke låsen hehe... Så første bud var tættest på - men tak for alle forslagene - så blev jeg det klogere :)

Godkendelse af svar
Fra : Lequack

Dato : 19-08-05 11:40

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 19-08-05 12:09

det er da helt iorden , men skift nu den lås , for en sikkerhedsskyld eller lade være med at låse den.

men nu kan du da sætte dig ned og få en sjus eller 2 skål

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 19-08-05 19:57

Jeg siger mange tak.

mvh
jakjoe