/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
surbund
Fra : snusi
Vist : 695 gange
100 point
Dato : 12-08-05 21:47

Jeg har et stykke jord på 12 kvadratmeter, som jeg gerne vil have lavet om til surbundsbed. Hvor meget rododendronjord skal jeg bruge til dette stykke?
snusi

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-08-05 22:33

12 kubikmeter

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 12-08-05 22:39

start med at gå ud i en nåletræsskov, og sammel et par sække gran- og fyrrenåle. Er der nogle grangrene med, skader det ikke. Det lægger du i bunden. Så skal du derpå bruge ca 300 l pr stor plante. Jeg ville købe en 3 - 4 sække a 300 l, så får du et godt bed. Lav lidt terængforskel, og brug gerne træstammer og/eller sten, så kan det blive meget flot.

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 12-08-05 22:41

Da Rododendron sjældent sætter rod dybere end ½ m. vil jeg tro du kan nøjes med et lag på ca. 50 cm. hvoraf de nederste 25 cm. kan bestå af klyner, som er billigere end Rododendronjord.
Nallatruk

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-08-05 22:41

Du kan måske bruge denne side som en rettesnor

http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?id=1599

Teil tror du ikke at snusi har et areal på 12 m2 som skal ændres til et surbundsbed?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-08-05 22:42
Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 13-08-05 02:08

Til rhododendron skal du 1½ spadestik ned og det, som ligger derover kan med fordel blandes af 1/3 af den oprindelige jord, 1/3 grov sphagnum og 1/3 halvt formuldede egeblade. Deri blandes så mange granitskærver som muligt. Kilde Johannes Hedegaard: "Formering af rhododendron og andre haveplanter". Til mindre planter end rhododendron behøver du nok ikke gå så dybt, men det kan da tjene som rettesnor, og det blir så til cirka o,8 kubikmeter grov sphagnum og lige så meget oprindelig jord og egeblade og godt og vel en kubikmeter granitskærver fra ærte- til nøddestørrelse.
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 13-08-05 08:42

Tak for svaret pbp_et.

Det var en rigtig god forklaring på mit spørgsmål, så nu er der kun arbejdet tilbage, og så selvfølgelig fornøjelsen når bedet står færdig

Hà en gò weekend

snusi

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-08-05 11:30

takker for rosen, selvom den rettelig burde gå til Johannes Hedegaard.