/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hvordan bruger jeg den ekstra harddisk ?
Fra : bennymanden
Vist : 497 gange
300 point
Dato : 12-08-05 20:08

Hejsa - og god week-end.
------------------------------
Jeg har købt mig en brugt HD som jeg i dag har monteret i min PC - den er sat som "Primary Master" - det gjorde jeg fordi jeg fandt ud af, at den der sad i PCén i forvejen var sat som "Primary Slave" - så det var det nemmeste.
-----------------------------------------
Da jeg så tændte maskinen startede det hele som normalt - ramtælling, detecting af drev osv. - indtil den skulle indlæse winXP, så stod der bare en lille hvid streg og blinkede i skærmens øverste venstre hjørne - så kom jeg i tanke om det med Master og Slave, jeg genstartede, gik ind i Bios og satte First Boot Device til HDD-1 i stedet for HDD-0 som den hidtil havde stået til, og så startede den som den plejer.
---------------------------------------------
Jeg kan godt se den nye disk - den hedder drev E - den gamle hedder drev C - CD-brænderen hedder drev D - og DVD hedder drev F .............
............ så langt så godt
------------------------------------
da den "nye" er dobbelt så stor som den "gamle" og den gamle er fyldt 70% op, så vil jeg gerne flytte noget over på den nye, eller f.eks installere nye programmer på den nye osv - men hvordan gør jeg det ?
Skal jeg have den nye formateret ? - jeg mener der også ligger en winXP-udgave på den, det er der vel ingen grund til ?
Jeg kan også se at den nye er NTFS mens den gamle er FAT32 - har det nogen betydning ?
Jeg bruger EVEREST til at se alle de oplysninger
-------------------------------------------------------
hvis nogen har tid og gider forklare lidt om hvad mine muligheder er, så er der ekstra point til vedkommende - også hvis der er flere om hjælpen
---------------------------------
jeg vil hellere have lidt undervisning end en masse links - TAK

Nu starter vi med 300
hilsen
<\\Benny

Kommentar
Fra : storebror30

Dato : 12-08-05 20:29

Hejsa det er altid godt at formatere den nye harddisk, også formater den i "NTFS" det er noget man bruger når man fx. kører med win2000 ell win xp.
og når det så er gjort.. kan du gøre lige hvad du vil fx. installere programmer for under instaliationen kommer den og spørg hvor den skal ligge det, der kan du jo bare vælge det nye drev.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 310 point
Dato : 12-08-05 20:30

Det er noget rod du er ved at lave Benny.
HD med C: sat som master på IDE 0 primær
Hd lager sat som master på IDE 1 sekundær

Cd brænder sat som slave på IDE 0
DVD sat som slave på IDE 1

Pas på med hvad du laver med den "nye" HD for den har nok styresystem på så den bør formateres med FAT32 som er det samme som dit styresystem ligge på.
Prøv at gå her ind - du bliver den første
http://capricornus.dk/diskhaandtering/
Og du skal starte med at slette en partition

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-08-05 20:59

Benny - inden du gør noget vildt så fortæl hvad du gør.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-08-05 21:02

emesen -> jeg har nu via vejledningen i dit link slettet partitionen på drev E -
det er bare sådan at hvis jeg vil formatere det så får jeg kun mulighed for NTFS - der bliver ikke vist mulighed for FAT32, som ganske rigtigt er det der ligger på C
Hvad så ?
du skriver
Citat
Det er noget rod du er ved at lave Benny.
HD med C: sat som master på IDE 0 primær
Hd lager sat som master på IDE 1 sekundær

Cd brænder sat som slave på IDE 0
DVD sat som slave på IDE 1

mener du her at jeg skal lave den rækkefølge du beskriver ?
dvs: jeg skal have "æsken" skilt ad igen og flytte lidt rundt på de der IDE-kabler ?
Jamen, har det nogen større betydning ? - når nu bare jeg ved hvad de enkelte bogstaver betyder ?
<\\Benny

Kommentar
Fra : storebror30

Dato : 12-08-05 21:05

nej det er på jomberne på harddiskne der skal byttes også skal du lige stille din bios til at boote fra hdd0

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-08-05 21:09

Det kan da godt køre som du har lavet det................bare lidt rodet.
Du har vel slettet først
så oprettet
så formateret

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-08-05 21:11

Yes - jeg har slettet partitionen, så oprettet den, men endnu ikke formateret den, da jeg her ikke kunne vælge FAT32

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-08-05 21:16

Ellers lav lige en genstart efter sletningen.
FAT32 kan ikke se NTFS
så den skal være FAT32

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-08-05 21:19

OK - det prøver jeg lige

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-08-05 21:26

winxp kan da godt se ntfs Eyvind! Hvis det er det styresystem der er på den gamle harddisk!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-08-05 21:29

Styresystemet ligger på en FAT32 partition.

Ps. Det var godt du kom Tedd, for jeg skal lukke nu.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-08-05 21:40

Det er win XP der er styresystem på den "gamle" harddisk FAT32 (drev C) - men nu har jeg genstartet et par gange og den enste mulighed jeg stadigvæk får når jeg vil formatere drev E via diskhåndtering i computeradministration er at lave NTFS - nu har jeg sat den til at formatere den "nye" harddisk som NTFS -
jeg ved ikke om det er godt eller dårligt

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-08-05 21:44

Formateringen er nået til 52% og kører ......
SKAL de to systemer være ens, eller er det OK at C er FAT32 og E er NTFS ?
kan jeg nu flytte dokumenter og filer fra den ene disk til den anden ?

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-08-05 22:11

Formatering afsluttet

Jeg har prøvet at flytte en mappe med billeder fra Dokumenter - ved at kopiere den og så indsætte den i drev E - det gik fint nok

Jeg ved ikke med programmer, men jeg kan selvfølgelig slette programmet på C og så installere det på E - eller er der andre muligheder ?

Kan skrivebordet indeholde ikoner som henviser til både det ene og det andet drev ?

Hvori består problemet i at det ene er FAT32 og det andet NTFS ?

Hjælp
hilsen
<\\Benny

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 12-08-05 23:00

De må gerne være fat32 og NTFS. Forskellen er hvordan de virker. En disk under 40 GB funger bedst og hurtigst mned FAT32, hvor over 40GB er bedst med NTFS. Kan ikke forklare hvorfor. Ved jeg bare. . .

Du formatere altid en ny disk. Når den er formateret i endten FAT32 eller NTFS (Hamrende ligegyldigt) Så fungere den som normalt. Som "storebror30" siger, skal du boote fra HDD0 ikke HDD1.

Opstiller lige et rigtigt opstillet system, håber du forstår:
HDD0 (system) = Primær master
HDD1 (lager/andet) (Lig installeret ting på systemdisk, nemmest) = Primær slave
CD = sekundær master
DVD = sekundær slave

Sådan er et perfekt opstillet system sat op. Men gør intet hvordan det er stillet op, så længe det virker. Du kan ikke gøre din disk langsommere eller andet, ved ikke at opstille det som her. Dette er blot den primærer måde at stille sit system op. Men igen, bare det virker så virker det. Bliver aldrig langsommere af at bruge FAT32 eller andet. :)

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-08-05 23:19

Tak Trine08 - den "nye" hd som jeg købte i går og monterede i dag er på 42 GB - det er den jeg ikke kan lave til FAT32 - men OK så skidt med det .... den er NTFS.
Den "gamle" det er den med system (win XP) på den er på 19,8 GB og den er netop partioneret som FAT32 - men OK det er så også godt nok
----------------------------------------
Er der i grunden ikke noget om, at man kan ændre en partition fra at være FAT32 til NTFS, men ikke modsat -
Hvordan foretager man denn ændring ?
Jeg mener uden at formatere og installere på ny, og alt det der, der får man jo muligheden, men det er et stort arbejde

men hvad pokker, hvis det er ligemeget, så skal jeg jeg bare lære, og vende mig til at den nu er der, og at jeg kan udnytte den nye plads det lærer jeg nu nok
Jeg må prøve mig lidt frem med ikoner på skrivebordet osv.
Lytter gerne til gode råd og erfaringer
mvh
<\\Benny

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 12-08-05 23:36

Du skal formatere hvis du vil lave det om fra FAT32 til NTFS. Men er altså ligegyldigt. Og jo, en FAT32 kan altid blive til NTFS men ikke omvendt. Du skal dog formatere først.

Råd: Installer ting på kun 1 drev. Brug det andet til at lagre på. Så er det så nemt når du skal formatere engang, så mister du ikke nogle af dine ting.

Eks. bruger du den gamle disk til system og den anden til lager. :) Klart fordel. Og vil også kører bedst sådan. Tilmed hvis du installere på begge diske kan det medføre senere fejl eller irritationer. Så lad computeren bestemme hvor ting skal installeres.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-08-05 23:46

Tak igen Trine - det er nogle gode råd jeg får af dig ...........
---------------------------------
Jeg vil lade spørgsmålet stå åbent til i morgen for at se hvad der skulle komme af gode ideer og høstede erfaringer

Det er sådan Trine08, at jeg gerne vil give dig lidt også for din deltagelse, så jeg åbner lige et til dig.

God nat og foreløbig tak til alle
<\\Benny

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-08-05 23:55

Du kan sagtens conventere en fat32 partition indenfor winxp F.eks. vil kommandoen convert D: /fs:ntfs
konvertere et D: drev til ntfs format, og du behøver ikke formattere for at gøre det!

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 12-08-05 23:59

tedd -> hvis det skal være, så vil jeg gerne konvertere C-drevet, det er det med win XP på fra FAT32 til NTFS -
hvis dette bliver gjort - så er det ens på både C og i dette tilfælde E - om det så har nogen betydning ?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-08-05 00:06

ntfs kører mere sikkert og stabilt, men ellers kan de sagtens køre sammen!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-08-05 00:11

Du kan læse mere om konventering her! Godt nok på engelsk http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/maintain/convertfat.mspx

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-08-05 01:02

Jeg fik da lige revideret min viden omkring Fat32 / NTFS
Jeg har da troet (unden at prøve) at Fat32 ikke kunne se NTFS .........det kan den.
Årsagen til at du ikke kan formatere Fat32 er størrelsen på din partition. Max 32 Gb
>>
PartitionMagic will format a larger than 32gig FAT drive but I dont think XP's built in tools will.
<<

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 13-08-05 01:35

Ok så er det jo derfor muligheden ikke findes (ny hd = 42 GB)
--------------------------------
......... men jeg har fundet ud af at flytte mapper - billeder m.m. over på E - jeg har faktisk flyttet så meget, at jeg nu igen har 48% ledig plads på C - så det rigtig godt.
---------------------------------------------
Nu vil jeg prøve at lukke det hele ned, og så skille ad igen
nu skal det laves, det du snakkede om - sådan at den med system på bliver Primær Master og kan boote fra HDD-0
------------------------------
så må det være med FAT32 og NTFS som det vil - ellers er det jo som sagt C der skal ændres så de begge bliver NTFS - men det er et spørgsmål om det betyder ret meget.

Godkendelse af svar
Fra : bennymanden

Dato : 13-08-05 14:56

Tak for svaret emesen.
Jeg har ændret rækkefølgen så jeg nu booter fra HDD-0 og alting virker perfekt
God week-end
<\\Benny

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-08-05 14:53

Super
-