/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
'Låsning' af bios
Fra : marcussen1
Vist : 413 gange
100 point
Dato : 12-08-05 13:20

Er der nogen der kan fortælle mig, om man kan 'låse' bios-indstillingerne og hvordan, da jeg deværre flere gange har haft pilfingre derinde.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-08-05 13:23

Nogle bios kan låses med password - kig i bios og du vil finde det.
Og husk det.

Accepteret svar
Fra : technet

Modtaget 110 point
Dato : 12-08-05 13:42

og nu vil jeg lige sige at du skal lave et password DU selv kan huske
og så vil det også være en god ide at lave det sådan at man kun booter op på harddisken
dvs der hvor der evt står boot device der sætter du din harddisk alle steder .
og når du selv skal boote evt op fra win cd så må du ind og rette den.
og så lige en sidste ting lav et password der indeholder evt æøå 8 hvis din bios vil acept æøå

.
jeg fortæller dig dette fordi her for et par dage siden her på kandu var der en der skulle ind i bios hvor
jeg lavede en boot diskette som kunne bryde dette password ( resette )

"Eyvind kan du huske den ? det var en hård tråd , men det blev løst og maskinen køre igen"

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 12-08-05 15:15

Til orientering så er det ingen problem at omgå et password der spærrer BIOS-adgangen. Man skal blot resette BIOS'n, dette gøres som regel med en jumper på bundkortet. HÆ! HÆ!

Kommentar
Fra : technet

Dato : 12-08-05 15:34

Brassovitski :..> flyt jumper ::
så synes jeg du skulle læse denne tråd , det er spændende læsning
http://www.kandu.dk/dk/spg/72054

men du kan prøve at komme til at skille denne maskine ad som jeg er logget på . så får du dine problemmer for den ikke så nem at komme til at røre ved. Så det er ikke bare HÆ! HÆ!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 12-08-05 16:32

Yes Technet, det kan jeg.
Men min Compaq Armada 1530 er sikret, for styring af bios ligger på 2 disketter.
(ligger normalt på HD)
Men disketterne ligger ved siden af. Jeg er nemlig den eneste pilfinger her.

Men vil du sikre din comp 100% mod tilstedeværende indgreb, så er løsningen en HD skuffe, som du tager med dig. Det sikrer dog ikke din bios, men hvem gider gå derind hvis der ingen HD findes.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 12-08-05 23:06

til technet
Nu har jeg pløjet den tråd igennem somn du henviste til. Det er godt nok en smørre, og der er en masse gode råd som ikke er en dyt vær.
1. På nyere maskiner hjælper det ikke at fjerne batteriet, da der bruges en memorytype i BIOS'n som husker indstillingerne også uden strøm.
2. Jeg har endnu ikke været ude for at flytning af den 'RIGTIGE' jumper ikke kan resette BIOS'n.
3. Iøvrigt hjælper det ikke at resette BIOS'n hvis man aligevel ikke kan huske hvordan man kommer ind i BIOS.
4. Og jo der findes maskiner der kræver at der bruges specielle systemdisketter for at BIOS-indstillingerne kan ændres.
5. Der findes ingen PC'r der kan modstå et brækjern eller en skærebrænder, uanset hvordan du har sikret din maskine. Dræberhunde kan heller ikke lide en skærebrænder.
så det er satdig Hæ! HÆ! HÆ! [-)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-08-05 00:10

>>Der findes ingen PC'r der kan modstå et brækjern eller en skærebrænder, uanset hvordan du har sikret din maskine<<
En pc uden HD er ikke meget værd.
En harddiskskuffe kan du tage med dig.................= uvirksom pc

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 15-08-05 00:49

Hovsa!
Selv om du fjerner harddisken kan man da stadig knække BIOS-passwordet som dette spørgsmål jo handler om!HMMMMMMMMMMMM!

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 17-08-05 20:16

Tak for svaret technet.