/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Problemer med kørelys
Fra : mortenasp
Vist : 1268 gange
200 point
Dato : 11-08-05 22:50

Hej,

Jeg har købt en Mazda 323 1.5 LX fra 86. Jeg fik af vide at generatoren skulle skiftes, for den var ved at gå død.
Jeg har fået en anden generator i og har fået den målt igennem og det virker perfekt.
Men mit problem er, at på den gamle generator mener jeg helt bestemt der var tilsluttet en sort ledning fra kørelys-relæet. Det er den ikke nu, men hvis jeg tilslutter ledningen et sted hvor der er tændingsstrøm så virker alt lys (kørelys for/bag + instrumentlys) perfekt, men når jeg bruger det lange lys slukker lyser i instrumentet. Hvad kan være galt? eller hvor skal den sorte ledning (kørelys) tilsluttes henne??

Mvh. Morten

Kommentar
Fra : pims

Dato : 11-08-05 23:23

Kan den sorte ledning ikke komme til at sidde på den nye generator?
Pims

Kommentar
Fra : h_blunck

Dato : 11-08-05 23:42

Jeg havde på min Volvo (740 st.car) en lignende fejl. I det tilfælde var det en defekt positionslys-pære, der skabte forvirringen. Underlig med alt det nymodens teknik. I de gode gamle dage var der ikke alt det elektroniske gejl til at lave fejl når én ting ikke virkede...

--
Med venlig hilsen

Henrik, Dianalund

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 210 point
Dato : 11-08-05 23:47

Jeg kender ikke din model, men fidusen ved at koble kørelysrelæet på generatoren er jo at der kun skal gives styrestrøm når motoren kører (generatoren lader) ellers ville der jo være nemmere tilkoblingsmuligheder. Du skal altså lede efter en forbindelse der kun er aktiv når generatoen lader.

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 12-08-05 00:53

det er ikke normalt at man kan bruge lang lys når det er eftermonteret kørelys

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-08-05 07:14

Den sorte ledning skal monteres på den ledning der kommer fra generatoren med spænding på når motoren kører, koble den derpå, så virker den

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-08-05 10:03

Kommentar
Fra : mortenasp

Dato : 12-08-05 12:57

Har tjekket alle pærere og alle virker, så jeg går også ud fra at ledning skal kobles til generatoren, så det prøver jeg at finde ud af. Tak for hjælpen

Godkendelse af svar
Fra : mortenasp

Dato : 12-08-05 12:58

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-08-05 13:18

Du kunne måske også finde hjælp her: http://www.netrep.dk/

Kommentar
Fra : mortenasp

Dato : 12-08-05 16:25

Jeg har kigget på netrep.dk inden jeg spurgte her, men uden held. Ellers tak for tippet

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-08-05 16:39

Hvis du ikke får det til at virke så meld lige tilbage.

Kommentar
Fra : mortenasp

Dato : 12-08-05 17:32

Hej igen,

Så har jeg været ude og måle og gøre ved på generatoren på de forskellige stik, men jeg kan ikke finde ud af hvor der kun er strøm når moteren er startet. Jeg kan kun finde ud af at der konstant er strøm på den der står B på som jeg går ud fra er batteri. Så er der 2 ledninger der går ned i noget hvor der står L og S, men hvad det står for ved jeg ikke.....?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-08-05 18:26

B er ganske rigtigt til batteriet (batteri+) de andre er jeg ikke sikre på, men mon ikke vi kan finde et diagram der kan bruges. Kig på dette (jeg har ikke tid lige nu): http://usner.dk/modules/mydownloads/cache/files/oca02204.pdf

Kommentar
Fra : mortenasp

Dato : 12-08-05 19:49

Jeg har siddet og kigget lidt på det og jeg tror ikke rigtigt diagrammet passer for farverne på ledningerne i bilen og på diagrammet er forskellige mm. Og min er jeg også fra 86' så den går nok desværre ikke....
Jeg har i øvrigt også en mistanke om at kørelys-relæet er defekt