/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formatere XP men hvordan?
Fra : arnely
Vist : 522 gange
100 point
Dato : 11-08-05 19:43

Hej,
Jeg vil formatere min computer hvor jeg har windows XP.

Jeg har forsøgt og boote fra XP cd'en men kan ikke få skidtet til og virke. Computeren starter op som den skal. Men det er selfølgelig ikke sikkert jeg gør det rigtigt.

Er der nogen der kan fortælle hvordan jeg gør

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 11-08-05 19:50

Kan du ikke gå i dos når du starter op og skrive:

format C

hvis altså xp ligger på dit c-drev

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 11-08-05 19:52

Bios skal indstilles til at boote fra C

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 11-08-05 19:53

Du kan hente boot-disk til xp her,så kan du sterte op med disketter
http://www.bootdisk.com/

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 11-08-05 19:53

Hvordan kommer jeg ud i dos.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-08-05 19:56

Prøv Active@ Kill Disk ..herfra : http://www.snapfiles.com/Freeware/security/fwerase.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 11-08-05 19:58

Ikke en boot disk, den fylder så vidt jeg ved 5 disketter.

Hvor skal jeg kigge i Bios, for at boote fra C

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-08-05 19:58

arnely -> Man komme i DOS ved at vælge :

Start->Kør... og skrive; cmd ..og vælge [Ok.]

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 110 point
Dato : 11-08-05 19:58

Mit Standart svar

(1) Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk
at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom, kan du ikke
boot på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente
bootdisketter til xp(se>(7),når pc'en booter op igen så tast på en tilfældig
tast når den spørger om du vil boote(i bunden af skærmen) på win cd'en
Sådan vil det se ud når du kommer ind i opsætnings menuen
det er næsten det samme i XP pro og XP Home>
http://techrepublic.com.com/5100-6270-1040583.html
(2) Og nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
(3) Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt
din installation (nyinstallation tast enter, indstallere xp/FORMAT)
(4) Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge
på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
(5) Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og
om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair
(R) og nu skal du trykke på L.
(6) Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og
bagefter starter den op med at lave en helt ny installation>
denne gang skal du ikke taste på en tilfældig tast når den
spørger om du vil boote fra cd'en den foresætter auto med
indstallationen.

Hvordan kommer jeg ind i BIOS,hold en af disse taster nede under
opstart,forskæligt fra bios til bios,mest almindeligt er
(DELETE eller F10 måske F1)
andre mulighedder>

ESC, DELETE, F1, F2,F10, CTRL-ESC, eller CTRL-ALT-ESC.
Inde i Bios går du til>Advanced Setup Page
Der sætter du(1'st Boot Device ......til.........CDROM) med Tasterne
page up og page down.
Du navigerer som reglen med Pil op,pil ned,pil højre,pil venstre,ESC
tibage til hoved side.
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N ( tryk Y tasten for ja) (N
tasten for nej)
Når det hele er overstået,sættes (1'st Boot Device) tilbage til (IDE-
0)Det er nr.1
MASTER.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;315341
Hvis du ikke kan Boote fra Cdrom>
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
http://www.bootdisk.com
Patitionere med XP>
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;313348#4

7)XP Pro og XP home boot diskette sæt>
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=e8fe6868-6e4f-471c-b455-bd5afee126d8&displaylang=da

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=55820edb-5039-4955-bcb7-4fed408ea73f&displaylang=da

Manse9933

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-08-05 19:58

rolig nu - det vil nok være godt at vide om det er xp pro eller home edition og om det er recovery cd´er der ikke lige - osv osv

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 11-08-05 19:58

tryk delete men du starter op...tryk mange gange

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 11-08-05 20:03

Uha sikke en masse svar..*S*

Det er en Home Edition

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-08-05 20:05

er det også en OEM pc ?????????

I så fald skal du lægge recovery/genindlæsnings cd´erne ind lige som maskinen går igang med at booote op - så skal det nok køre

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 11-08-05 20:05

Nu chekker jeg lige min bios for og se hvad den står til. Jeg skal vel kigge under BOOT i bios går jeg ud fra?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 11-08-05 20:07

jep

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-08-05 20:07

Rolig - ikke så meget fart på.

Var den indstalleret på din comp da du fik den.

Hvad har du af CD'er som du fik med da du købte den.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-08-05 20:10

nemlig Eyvind - det er ligesom lidt vigtigt at vide ikke ?

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 11-08-05 20:11

Jeg har købt en Home Edition CD, sammen med computeren og selv installeret den i sin tid.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-08-05 20:14

ok så er det på plads

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-08-05 20:16

Ok så har du:
1 home edition
1 CD til dit motherboard
ADSL til opdatering servicepack 1 og evt 2 (hvis ikke den er med i din home CD)
Hvis du har tilsluttet noget grej bør det pilles fra under installationen.

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 11-08-05 20:34

Ja hvad skal jeg nu gøre. Jeg kan stadig ikke boot op på Cd'en

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 11-08-05 20:36

Kun Formatering: Boot op på din XP-skive -> vælg "reparer fra genoprettelseskonsol" -> log ind -> skriv -> format c: -> klik enter (go så er hd'en / partitionen tom)
Repair eller Geninstallering:
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4 (som stort beskriver det samme som manse9922 skrev 11-08-05 19:58 + lidt mere)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-08-05 20:36

Har du været i bios og kigge.
Stod der noget om bootrækkefølge

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 11-08-05 20:39

Ja jeg har været der. Men jeg er alså ikke sikker på hvad jeg skal se efter.

Under hvilket menu skal skal jeg kigge.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-08-05 20:44

Hvis du ikke kan komme i bios og rette i din bootrækkefølge så kan du hente denne diskette:
Technet boot diskette (gratis)
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.

slutter den ved A:\> så skriv pm og tryk enter
A:\>pm og tryk enter
Fortæl så hvad du ser og tryk exit og gå ud igen
A:\> og tag disketten ud.
genstart (ctrl+alt+del)

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 11-08-05 20:45

ang. bootrækkefølge:
Du går ind i BIOS -> Advanced BIOS Setup Features (eller noget der ligner) -> Sæt dit CD-drev til at være First Boot Device

Kommentar
Fra : technet

Dato : 11-08-05 20:47
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-08-05 20:47

det kan hedde advace bios features

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-08-05 20:48

Og der kan stå first boot device

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 11-08-05 20:59

technet> den ligner punkt 2 på en prik

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 11-08-05 21:28

technet> har du glemt mig..*S*

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 11-08-05 21:28

technet> har du glemt mig..*S*

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 11-08-05 21:40

Du går hen under fanebladet BOOT tryk enter og marker dit drev som windows ligger i til at være first boot device. Herefter starter din pc`er op og når den spørger efter cd`rommen klikker du på enter og så kører det bare derud af!!

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 11-08-05 21:41

Præcis som manse9933 dkriver klokken 19.58

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 11-08-05 21:52

jeanette>har prøvet men vil du prøve og for tælle helt præcist hvor det står.

Min BIOS ligner den technet viser et billede af som punkt 2.
Men der står intet om noget af det i nævner.
Jeg prøver og laver en print Screen, så kan i se hvad der står.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 11-08-05 21:59

er tilbage igen : sorry var lige på en anden maskine
ser lige

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 11-08-05 22:04

technet> oki...venter spændt

Kommentar
Fra : technet

Dato : 11-08-05 22:04

det er rigtigt du skal hen på BOOT
og den går du ind i
og nu bruger du dine piltaster eller + - eller page up page down taster
der skulle gerne stå i bunden af skærmen hvilke taster du skal bruge for modify /change

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 11-08-05 22:09

technet> ok har været der. Hvad skal der stå helt ud for det punkt jeg skal vælge. For jeg kan ikke se der står "First Bootdevece" nogen steder.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 11-08-05 22:12

i nogle af den type for bios kan man se at den skifter fra det ene til det andet.
dvs . at man flytter den op eller ned ved at trykke på page up page down

Kommentar
Fra : technet

Dato : 11-08-05 22:15

hvad står der som den øverste

floppy
cd-rom
harddisk ( eller navn på din hd)

eller
harddisk ( eller navn på din hd)
cdrom
floppy

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 11-08-05 22:47

ok havde lidt svært ved med og komme ind på kandu.dk
Men har skrevet min bios af så du kan se hvad der står i BOOT

BOOT

1.Removable Device (Legacy Floppy)
2.Ide Hard Drive (ST340014A)
3.ATAPI CD-Rom (Lite-on LTR-48246s)
4.Other Boot Device (INT 18 Device

Plug & Play O/S (NO)
Reset Con.F. Data (NO)
Boot Virus Detection (Enable)
Ouick Power on Self Test (Enable)
Boot up Floppy Seek (Disabled)
Full Screen Logs (Enable)
Interput Mode (APIC)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-08-05 23:00

du skal have no. 3 som first boot device, ATAPI CD rom og sæt bare floppy som no. 3

Kommentar
Fra : technet

Dato : 11-08-05 23:03

okey ser du jeg vil gerne have at floppy er den første , for så kan man næste altid komme ind på maskinen

nu skal du få flyttet det sådan at det kommer til at se sådan her ud

1.Removable Device (Legacy Floppy)
3.ATAPI CD-Rom (Lite-on LTR-48246s)
2.Ide Hard Drive (ST340014A)
4.Other Boot Device (INT 18 Device

og når du har fået det flyttet så skal du trkke på save and exit ( F10)

så vil din maskine starte sådan her
først vil søge på diskette drevet om der er n diskette med en boot på hvis ikke så vil den gå vidre til cd-rom drevet og søge efter en boot og hvis ikke så vil den starte på din harddisk

Kommentar
Fra : technet

Dato : 11-08-05 23:08

Fijala > jeg forslår altid diskette drevet først ( hvis man har sådan en ) fordi hvis nu der er noget galt med cd-rom drevet eller harddisken er itu eller mangle ntldr .osv....
for såkan man næste altid komme i kontakt med maskine ( også selv om det er ntfs )

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 11-08-05 23:09

ok prøver

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 11-08-05 23:22

JUBIII det spiller nu ))))

Mange tak for hjælpen technet, du skal have nogle point. Manse9933 skal også have lidt af kagen
Hvordan giver jeg jer nogle point?

Kommentar
Fra : technet

Dato : 11-08-05 23:25

bare give Manse9933 dem alle for jeg kan ikke købe øl for dem , for det trænger jeg til nu
og tillykke , se det var da ikke så slemt vel

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 11-08-05 23:33

Ok så gør jeg det, men tak for hjælpen. Om det var slemt? ja jo *G*

Skål og Godnat

Godkendelse af svar
Fra : arnely

Dato : 11-08-05 23:36

Tak for svaret Manse9933.
         Du kom med en fantastisk forklaring på mit spørgsmål, som jeg vil gemme under hovedpuden

Kommentar
Fra : txn

Dato : 18-08-05 15:29

min pc siger jeg skal kontakte administrator(systemadministrator) for at få adgang også når jeg vil til microsoft update.Hvem er det og hvordan finder jeg det navn(administrator)?