/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Bedste Kantarelsuppe
Fra : IPM
Vist : 8788 gange
200 point
Dato : 11-08-05 16:19

Har lige købt 500gr Kantareller i Føtex
Og har været inde og lede efter opskrifter på nettet ,og har da også fundet en del, men jeg syntes ikke at det er det samme som i gamle dage for ca. 45 år siden.(På det tidspunkt var jeg kun 13 år og ikke så køkkenvant)
Så jeg søger en rigtig god opskrift på en rigtig gammeldags Kantarelsuppe

IPM

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 210 point
Dato : 11-08-05 16:27

Hvis jeg var dig ville jeg IKKE bruge Kantareller til suppe. De har en meget barsk struktur i selve kødet der gør dem til en af de tungest fordøjelige svampe. De egner sig simpelthen ikke til suppe. Steg dem og brug dem som garniture eller brug dem til en gang flødestuvede svampe. Det er de super til. Til svampesuppe vil jeg anbefale helt andre arter. Karl Johan og Champignon f.eks.

Hilsen Arne (Der er uddannet svampeekspert )

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-08-05 16:32

IPM -> Vil du vide meget mere om svampe, kan jeg anbefale dig at besøge vores hjemmeside: www.svampe.com
På denne kan du finde link til sider hvor der gives et væld af gode og velafprøvede svampeopskrifter.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-08-05 16:45

P.S.: Jeg har også søgt på Kantarelsuppe, og der findes opskrifter. Men jeg mener stadig at kantareller er aldeles uegnede til enhver form for kogning. Smider man dem f.eks. i en sammenkogt ret, giver de smag men er næsten umulige at fortære. Arne

Kommentar
Fra : IPM

Dato : 11-08-05 16:53

Hej Arne
Jeg kan bare huske fra min barndom at der fik vi tit Kantarelsuppe det var også mit ønske til min komfimation
Kantarelsuppe
Flæskesteg
Is

Nu er der jo tilbud på dem i Føtex til 20kr for 500gr så det kunne være at man skulle prøve forskellige retter nu når de er så billige.
Jeg kikker lige på siden www.svampe.com og ser om jeg kan få nogle gode ider

IPM

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-08-05 17:08

IPM, kan du huske sådan nogenlunde hvordan opskriften skulle være, for der er jo temmelig mange at vælge imellem??!!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-08-05 17:10

IPM -> Det er jo ofte sådan at det man husker fra sin barndom, står i et ganske særligt skær.

Men Kantareller for 40 kr. pr. Kg. er godt nok billigt. Når mine kokkevenner køber Kantareller er prisen som regel over 100 kr. pr. Kg.

Kantareller er giftige i rå tilstand og kan ikke anbefales for folk der har den mindste smule problemer med maven. De ER meget tungt/svært fordøjelige. De kan tilsætte en vidunderlig smag til enhver ret, men bør fiskes op bagefter. i kogt tilstand har de mere konsistens af viskelæder end af mad. Flere af mine venner i Svampeforeningen er i øvrigt blevet allergiske overfor Kantareller efter at have spist dem i store mængder. Så på trods af sin velsmag og pris ER den altså ikke helt uproblematisk.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-08-05 17:14

Skulle deres "barske struktur" og deres ufordøjelighed mindskes eller forsvinde fordi de bliver stuvet eller brugt som garniture i stedet for i en suppe???? LOOOOL

Hold kæft en gang AJ ÆVL ....... fra en selvudnævnt "ekspert". Ekspert og min bare røv LOOOOOL Men point skal du såmænd nok få, og det er jo det eneste der tæller for dig. Svarets lødighed er dig fuldstændig fløjtende ligegyldigt. IDIOT

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-08-05 17:19

Klumme -> JA. Men det ved du jo HELLER intet om. Narrehat der igen kommer ind i en tråd og Spammer.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-08-05 17:23

Kantarellers "barske struktur" og ufordøjelighed mindskes eller forsvinder fordi de bliver stuvet eller brugt som garniture i stedet for i en suppe?? Godaw do. IDIOT

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-08-05 17:30

I øvrigt bad IPM om en opskrift på Kantarelsuppe.

Var det en opskrift du leverede?? Nææ..... det var den sædvanlige bedrevidende pose med uopfordret klogskiderævl for at score point IDIOT

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-08-05 17:38

Dit problem er blot lillearne, at du ikke ved hvad tungt fordøjelig betyder. At noget er tungt fordøjeligt betyder at tarmen og maven har svært ved at nedbryde emnet, men du tænker med dine paradontosetænder på tyggefunktionen når du ævler om at fordøje.

Det er rigtigt at de bliver seje ved kogning, men kan du ikke tygge dem, så kan du da blende dem og lave dig en cooktail Amarone/Kantareller 1:1 - Det er nok osse på tide at du skifter fluesvampen ud med eksempelvis Kantareller LOOOOOL. IDIOT

Kommentar
Fra : IPM

Dato : 11-08-05 17:40

Nordsted1
Det eneste jeg kan huske helt klart er at der kom sherry i og at suppen var cremet.
Og at kantarellerne var lige så seje som tyggegummi

IPM

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-08-05 17:44

jeg har en opskrift på flødestuvede kantareller med sherry??

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-08-05 17:45

Bliver kantareller ikke svitset før de tilsættes suppen?! ..altså ingen fare for at de ER meget tungt/svært fordøjelige...RÅ!!

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=14507&Kantarelsuppe

http://www.webopskrifter.dk/madopskrifter/497/

http://www.madbogen.dk/?vis=print&id=1657

Personligt synes jeg denne lyder lækker

http://www.augustenborgsopskriftsamling.dk/opskrifter/1152.htm

Men mine evner rækker ikke, så jeg nøjes med denne

http://www.digitalmagic.dk/new_knorr/opskrift_sub_sub.asp?id=61

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-08-05 17:56

IPM der er sherry i den opskrift creamygirl har sendt som link fra www.webopskrifter.dk

Kommentar
Fra : IPM

Dato : 11-08-05 18:13

Tak alle sammen for jeres svar, nu prøver jeg og ser hvad jeg kan få ud af det.
Creamygirl du får også lige 200 point for dine link

IPM

Godkendelse af svar
Fra : IPM

Dato : 11-08-05 18:14

Tak for svaret arne.jakobsen.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-08-05 18:24

IPM......Held og lykke med din eksperimenter. Kantarelsuppe smager himmelsk. Men sjovt du alligevel gav point til AJ, der ikke kom med en eneste opskrift, som var det du søgte. Den har han lavet tusindvis af gange og står bagefter og banker på sin tuberkoløse brystkasse mens han hvæser.... HVOR ER JEG GO LOOOOOL

Fint af dig, at du belønner Creamygirl som beviseligt gjorde en indsats for at opfylde hvad du søgte....

Klumme

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-08-05 18:31

Det var så lidt. Fandt du noget brugbart på vores hjemmeside?

Jeg bemærker at du husker de kogte Kantareller som tyggegummi, jeg sagde vist viskelæder. Men i hvert fald er vi enige om at man ikke skal koge Kantareller.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-08-05 18:22

Hej igen IPM. Lige en lille opfølgning. Jeg plejer ikke at købe svampe, men der var i sidste uge nogle dåser med Kinesiske Kantareller for kun 7 kr. pr. dåse i Netto. Jeg købte et par stykker. Jeg har idag åbnet en af dem og hældt indholdet ud i en si for at dræne det. Det viser sig faktisk at de både smager og dufter af kantarel. Jeg har lige spist en direkte fra dåsen og konsistensen er fin. De kan faktisk spises også uden den alm. sejhed. Jeg har lige lavet 1 liter Svampesuppe på Skovsvampe og lieret den med piskefløde. Sådan en dåse kantareller er super at tilsætte.
Næste gang disse Dåse-kantareller udbydes til en billig penge, hopper jeg squ på igen. De kan jo holde sig evigt og er som sagt slet ikke så ubrugelige. Hilsen Arne