/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bogbindning ??
Fra : hellobal1
Vist : 1304 gange
50 point
Dato : 11-08-05 15:37

Skolestart... skole bøger der skal bindes ind.... suk... er der nogle der har et link eller en god opskrift på hvodan man gør det nemmeste og pænt ????????

Håber der er !!!!!!

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 11-08-05 15:54

Om det er den pæneste og nemmeste måde ved jeg ikke, men jeg klipper et par cm papir udenfor bogen, derefter klipper jeg skråt ud, to hakker, fra ryggen af bogen, - når bogen er helt åben, kan man se hele ryggen, og på hver side klipper jeg de skrå hak - (giver det nogen mening?), nå men det der papir bukker jeg ind under rykken på bogen, og så er det ligetil at bukke resten af papiret, jeg taper først den ene side af bogen, så lukker jeg bogen, for at være
sikker på at jeg ikke får det for stramt, så taper jeg den sidste side. Så sætter jeg en mærkat med navn osv. men jeg skriver også hvilken ugedag bogen skal med i tasken for ikke at han skal slæbe alle bøger med hver dag

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 11-08-05 17:42

Jeg har altid brugt alm. brunt papir, (andet kan bruges) jeg klippre det til, så det er 10 cm højere end bogen og 12 cm + tykkelsen af bogen i bredden. Derefter folder jeg 5 cm ind foroven og forneden, bukker 6 cm lodret i den ene side. Her dannes en lomme, som den ene side af bogbindet stikkes i. Herefter lukkes bogen med papiret udeno. Med en negl køres en fold langs bogens forkant hvorefter der foldes ind til den anden lomme. Bindet stikkes i lommen og bogel lukkes. Med lidt øvelse bliver det pænt glat og det brune papir kan dekoreres efter smag, fag og behov. Og holder hele året.
Hilsen
Nallatruk

Kommentar
Fra : Yxvandoolu

Dato : 13-08-05 20:32

Hvis der er tale om egne (købte) bøger, så vælger jeg oftest at plaste dem, som på bibliotekerne.
Dette gøres med (mat) selvklæbende plast (kan købes i boghandlere eller forretninger der sælger kontorartikler).
Klip som anvist ovenfor. Fjern forsigtigt papiret på den ene del (for- eller bagside, jeg vil omtale dette som forsiden for nemheds skyld) samt ryggen. Læg bogen/hæftet ned, der hvor ryggen skal ligge. Bøj så bogenbagover, så forsiden ruller ned over plastens klæbrige side. Vend så bogen om og tør/grub plasten ned med blød klud (en ren karklud virker fint). Klip så ryggens top og bund til, så plasten kun når til kanten. Klip ind til siderne, så plasten kommer til at dække hele toppen/bunden af forsiden. Bøj flapperne over og under forsiden ind og fastgør dem med en blød klud.
Gentag på bagsiden.
Skulle der være små luftlommer, kan disse fjernes forsigtigt ved at punktere dem med en knappenål (som om det var en vabel). Pres herefter luften ud med en blød klud og klem hullet til igen.

Denne løsning er ikke så billig, som den med brunt papir, men den er holdbar og slidstærk. Specielt god hvis der er tale om bøger/hæfter til en videregående uddannelse, som gerne må holde til nogle års brug.

I så fald er det billigst at købe dette plast i en forretning der sælger kontorartikler. Foretrækker selv en mat plast.

Godkendelse af svar
Fra : hellobal1

Dato : 15-08-05 09:14

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-05 09:49

Selv tak, det bliver dejligt når ens unger bliver så store, at de selv kan klarer det