/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Stævnrørsfedt
Fra : lehto.dk
Vist : 13002 gange
100 point
Dato : 11-08-05 13:07

Jeg har en 30 fods motorbåd med en indenbords leyland 115 hk diesel
Gearet er forbundet med skrueakslen via et 'kadang' (Husker ikke lige hvordan det staves) led,
stævnrøret er afsluttet indvendigt med en fedtkobling.
Her kommer spørsmålene:Hvilken slags fedt skal der benyttes (Jeg har benyttet en universal fra Harald nyborg).
Kan det være rigtigt at fedtet kommer ud inde i båden når jeg fylder på (ville forvente at det blev presset ned mod vandet)
Hvor tit skal der fyldes på(Jeg har ca fyldt på hver dag mens vi var på ferie), men det drypper alligevel ind når der er godt med omdrejninger på akslen.
Kan man købe noget der selv doserer fedtet løbende,

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 110 point
Dato : 11-08-05 13:22

Det er ikke usædvanligt at der kommer vand igennem dette arrangement mellem skrueaksel og stævnrør....især hvis din (motor)installation er af ældre dato.

Du kan udskifte din nuværende fedtsmurte pakdåse (vil jeg vælge at kalde den), med en vandsmurt pakdåse som praktisk taget er 100% tæt.
Den har været i handlen i efterhånden mange år, og jeg fik selv udskiftet mine to på min motorbåd med to indenbords Volvo'er. Så slipper du for "svineriet" med stævnrørsfedt og vandindtrængen gennem dit stævnrør.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-08-05 13:48

Fedtet skal ikke tætne for indtrængene vand, det skal andre ting klare, som pakdåser eller en "fedtsnor" som vikles om akselen, og indspændes og justeres med et langt gevind på stævnrøret.
Fedtet skal få fedtsnoren til at glide lettere uden så megen friksion, desuden hindre tæring, men den viktigeste opgave er at det kan smøre mellem de afgivne og optagne kræfter, som kan findes i et trykleje.
Selvom der findes specielfedt til opgaven, som sikkert er det bedste, så kan man også bruge Harald nyborgs fedt, selvom bådkyndige sikker vil sige noget andet.
Der er ikke noget mystisk i fedtet kommer ind, men du bruger sikkert for meget af gangen, hellere lidt og tit end meget og sjældent. Men hver dag er nok lidt meget, men det afhænger jo også af den distance du sejler.
Der er ingen tvivl om at der kan laves automatiske doseringsanlæg, men det er nok at skyde gråspurve med kanoner, og alt automatik kan gå i stykker.
http://www.shipshop.dk/catalog/product_info.php?products_id=653
http://www.q8.dk/productservice/selectProduct.do?id=233&name=Q8%20St%C3%A6vnr%C3%B8rsfedt%20S&groupname=Sm%C3%B8refedt&group=230
http://www.shop.cvh.dk/product_nautisk.asp?product=16816
http://www.lav-det-selv.dk/phpbb2/viewtopic.php?p=40300&
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : lehto.dk

Dato : 11-08-05 14:39

Løsningen med en vandsmurt pakdåse lyder tiltagende, men hvad er sandsynligheden for at jeg kan få fat i en der
passer på mit stævnrør, den nuværende fedtdåse er spændt fast på stævnrøret med en satans stor omløbsmøtrik
(ca 110 mm mellem spændefladerne på møtrikken), er det for øvrigt normalt at stævnrøret slutter indvendigt i båden med et udvendigt gevind.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 11-08-05 15:04

Du kan ved enten at henvende dig hos din lokale marineforhandler, eller evt. finde et sådant leje på bl.a. dette link:
www.mmc.dk
Her kan du på deres hjemmeside gå ind på side 312 under WEBSHOP og finde disse gummipakbokse.
Det bedste er selvfølgelig at stå med varen i hånden i dette tilfælde.

Du vil IKKE fortryde denne løsning....God fornøjelse!!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-08-05 08:53

Det fremgår af dit spørgsmål at du tilsyneladende bruger noget universalfedt, og den går altså ikke--det SKAL være rigtig stævnrørsfedt, da det skal kunne emulgere med vand.
Det kan godt komme ind i båden, især hvis du bruger for meget, hvilket du absolut gør. Nu ved jeg ikke hvilket smøresystem du har, men almindeligvis er det en såkaldt Stauferkop, der er fyldt op med fedtet, og i så tilfælde skal du give den omkring 1/2 omdrejning for hver ca. 10 drifttimer.
Kommer der alligevel vand ind, har du et problem.
Det er i så fald enten pakdåsen eller akslen der er slidt, og så hedder det udskiftning af pakdåsen.
I de fleste tilfælde, kan man så få en pakdåse, der ikke træder på det samme sted som den gamle, af hensyn til evt. tæring på akslen.
Der findes flere typer stævnrørspakdåser, fedtsmurte- vandsmurte og oliesmurte, men gør som pallenoc siger hvis du er i den situation, at du skal have pakdåsen skiftet.
Prøv i første omgang at skifte til rigtigt stævnrørsfedt, måske er du heldig.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : erik0905

Dato : 12-08-05 12:49

hej
der er 2 ting du skal være opmærksom på det ene er at fedtsnoren , hvis der er sådan en , pakker tæt, den spænder du med den store møtrik, men ikke mere end at du kan dreje akslen med hånden. er der ikke mere gevind at spænde på, skal du montere lidt mere fedtsnor. Det skal være i stykker, som lige kan nå rundt om akslen, ikke flere omgange i eet stykke, da det kan blive trukket med rundt og derved stamme hårdt, varme for meget , eller i værste fald rive stævnrøret med rundt. Den anden ting er at du bruger stævnrørsfedt, der ikke , som de fleste andre fedttyper kan blande sig med vand , og blive for tyndt , og presses ud. Hvis alt dette er i orden er der ingen grund til at komme fedt i mere end et par gange om året. Det er fedtsnoren , som skal holde tæt , fedtet , der skal smøre. Det er en meget sikker metode, som også er i stand til at kompensere for slitage på akslen, modsat gummipakn. da der under alle omstændigherd kun vil komme meget lidt vand ind , hvor man med en revnet gummipakn. kan risikere en hurtig indtrængning , med skader, som forsikr. ikke vil dække.
Det er også vigtigt at din aksel løber, altså ikke hopper evt. på grund af et dårligt kardan. Er der kardan på, skal der være et fastsiddende trykleje mellem skrue og kardan, det skal ta' trykket og sikre at akslen ikke "hopper"

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-08-05 14:25

Mit indlæg var baseret på et lidt mere moderne stævnrør end med "fedtsnor" (tællepakning eller teflon).
Troede faktisk ikke at de gamle med pakningsringe fandtes mere, de havde jo en kedelig tildens til at skabe "snøreliv" på akslen.
Med et lidt mere moderne, mener jeg et med gummiforing og derfor rigtigt stævnrørsfedt.
For at hjælpe på rette vis må letho.dk komme med en mere uddybende forklaring omkring hans stævnrør.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : lehto.dk

Dato : 13-08-05 15:07

Den kobling/pakning der er spændt på enden af mit stævnrør, er ikke med 'et drejehåndtag' men med en fedt nippel.
Hvis det ikke er denne enhed der skal sørge for at vandet bliver ude, kan jeg ikke forstå hvad den så sidder der for.

Der var en på nabohavnen der fortalte mig at hvis der var en stjerneformet foring i røret var det vandsmurt,hvilket der er, og der så sandsynligvis ikke skulle fedtsnor i.

Hvad angår fedt snor så kan jeg godt se at det kunne hjælpe, men når jeg har konstateret at fedtet hellere vil ind i båden end ned i røret vel og mærke uden fedt snor, så kan jeg da ikke se hvordan fedtsnoren skal blive smurt.
Og jeg går udfra at en tør fedtsnor er værre end ingen fedtsnor.

Dabj skriver at fedtet skal kunne emulgere/opløses i vand kan det virkelig være rigtigt, for så vil det vel have endnu nemmere ved at komme ind i båden.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 13-08-05 16:47

Hej lehto.dk
Først lige en oplysning for at forhindre misforståelser: Stævnrørsolie og stævnrørsfedt bliver tykkere når det emugerer med vand, samtidig skifter det farve og bliver gulligt.
Den stjerneformede foring der er i dit stævnrør er den af gummi/polyurethan og taler du om den forreste eller agterste foring??
Normalt er der jo en foring i begge ender af stævnrøret og hvis den agterste er med rillet foring er det for at vandet kan trænge ind i stævnrøret (altså vandsmurt).
Hvis den forreste også er rillet, må der foran denne, være en tætning med f.eks. zimmerring, og i det hulrum, der er mellem foring og tætning sidder så smøresystemet. Almindeligvis omsluttes dette hulrum af en gummislange påspændt med spændebånd.
Hvis røret var beregnet til pakning ("fedtsnor") ville der om stævnrøret sidde en stor omløber (møtrik) med bøsning til at spænde pakningen ind med.
På langt de fleste typer stævnrør kan foringer og tætninger udskiftes, det kræver naturligvis at båden skal på land og akslen trækkes ud.
Håber dette hjælper dig lidt på vej.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : erik0905

Dato : 13-08-05 17:12

det er svært at svare ud fra dine oplysninger, hvis du spørger på " lav det selv " kan du indsætte billeder, som kan gøre det lettere at svare.

Kommentar
Fra : lehto.dk

Dato : 14-08-05 18:54

Jeg har fyldt min fedt kobling med stævnrørsfedt istedet for universal fedt og håber jeg kan få tid i løbet af ugen til at teste
Jeg kan ikke tage nogle interessante billeder da båden jo er i vandet, og jeg derfor ikke kan afmontere fedtkoblingen.
Den stjerneformede foring som ja er lavet af gummi/kunststof er den udvendige, jeg ved desværre ikke hvordan den inderste ser ud (hvis der da er en) da jeg bare proppede akslen tilbage gennem røret uden at studere det nærmere
Jeg vender tilbage efter en sejltur.
MVH Lennart

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-10-05 16:13

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu for over 1 måned siden og fået svar.
Det er almindeligt i kandu at man takker for hjælpen og lukker spørgsmålet. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Godkendelse af svar
Fra : lehto.dk

Dato : 13-10-05 17:53

Tak for svaret pallenoc.Jeg fortsætter til foråret, da jeg ikke rigtig kan komme nogen vegne
så længe den ligger i vandet

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 13-10-05 18:37

Tak for din accept. Det forstår jeg godt, men prøv nu at undersøge mulighederne for netop din installation...det kan jo være der findes flere "løsningsmodeller" at vælge imellem når du har fået den på land

PS Er du ellers "tilfreds" med din LEYLAND motor?

Mvh
Palle