/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Ny slutopgørelse
Fra : dkclaus
Vist : 523 gange
100 point
Dato : 17-07-01 18:14

Jeg har netop indberettet en merindkomst fra hhv. 1999 og 2000 som ikke var blevet beskattet (læs http://www.kandu.dk/dk/spg/594 ).

Mit spørgsmål er som følger:
Jeg har modtaget et brev fra mit lokale skattekontor, hvor den min nye skatteansættelse er anført. Efterfølgende står der "De får senere en årsopgørelse. På den kan de se ansættelsen af personlig indkomst, kapitalindkomst og skattepligtig indkomst mv." Det vil med andre ord sige, at jeg modtager en ny slutopgørelse for hhv. 1999 og 2000. Fint nok.

Jeg snakkede imidlertid med vedkommende der havde sendt mig nævnte brev, og hun kunne fortælle mig at jeg ville modtage slutopgørelsen for 2000 efter godt en måned og slutopgørelsen for 1999 efter 'nogle måneder'.

Helt konkret går mit spørgsmål på: Er det normalt at det tager så lang tid? Jeg er mildest talt bare interesseret i at få det girokort som jeg nu en gang skal betale. Nu skal jeg altså vente flere måneder før jeg ved hvor meget jeg må slippe.

Men den for mig lange tidsperiode er måske meget normal?

Mvh.
Claus Pedersen

Accepteret svar
Fra : gibson

Modtaget 110 point
Dato : 17-07-01 18:28

Jeg har prøvet det, og det kan tage LAAAANG tid. Jeg startede som selvstændig og skulle bruge en privat opgørelse og en til virksomheden. Det tog 4 måneder!!!!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 17-07-01 17:54

dkclaus wrote:

> Helt konkret går mit spørgsmål på: Er det normalt at det tager så lang
> tid? Jeg er mildest talt bare interesseret i at få det girokort som jeg
> nu en gang skal betale. Nu skal jeg altså vente flere måneder før jeg
> ved hvor meget jeg må slippe.

Slap nu af, du kan da sætte pengene i banken imens

Men det er normalt på den måde, at årsopgørelser køres samlet for hele
landet, med anvendelse af de programmer, der passer til det enkelte år.
Og, med ca tider, 2000 køres hver 14 dag, 1999 hver anden måned, og
tidligere hver kvartal, -men der er faste terminer, så hvis der ikke er
fejl, så skulle du kunne få et første tidspunkt.

NB, har du ikke selv beregnet restskatten ?

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy
ICQ # 59294864
Prepare for the worse - hope always the best

Kommentar
Fra : gibson

Dato : 17-07-01 19:29

Apropos restskat er der flere gode programmer til at beregne den hvor du bare taster tal ind fra de to foregående opgørelser.

Kommentar
Fra : 12345

Dato : 17-07-01 19:55

Kære Claus
Du skal absolut senest 01-10-2001 få girokortet. men du kan ringe op på skatteforvaltningen og høre om de har modtaget dine ændringer, og hvad disse måtte betyde for det du evt. skylder i retsskat. Skulle du derefter brænde for at komme af med pengene før girokortet kommer automatisk.... kan du gå op og betale direkte på skatteforvaltningen.
Hvis du selv ved hvad din retsskar er kan du også ringe og få tilsendt et girokort så du blot betaler,,,,
Mange hilsner Helle (håber at det hjalp dig )

P.S. skynd dig at købe noget fedt tøj inden de skal have dem ;0)

Kommentar
Fra : dkclaus

Dato : 18-07-01 18:55

Hej alle... Mange tak for jeres fine svar! I er godt nok hurtige

Erik -> Mht. restskatten, så joh...! Altså - jeg opstillede et regnskab med alle de posteringer som skulle med for hhv. 1999 og 2000. Så det er ikke fordi jeg ikke ved - bare sådan nogenlunde - hvor meget jeg skal af med. Det var mere for at få det ud af verdenen. Grunden til at jeg spurgte var, at jeg mente at kunne huske at når man får ændret sine skatteforhold går der som regel ikke ret lang tid (14 dage) før man modtager det nye skattekort eller hvad det nu er man skal modtage. Derfor studsede jeg lidt, da jeg blev oplyst at det ville tage 'nogle måneder' med 1999. Men det er simpelthen pga. EDB-systemet der kører på dato!?

Helle -> Som nævnt ovenfor kender jeg det beløb jeg har oplyst (og ved derfor nogenlunde hvad jeg skal af med) men jeg kender som sagt ikke det præcise beløb. Jeg forstod det sådan at jeg ville modtage disse girokort med de nye slutopgørelser jeg altså ville modtage for 2000 efter godt en måned og for 1999 efter 'nogle måneder'.

Endnu en gang tak for jeres svar/kommentarer - håber I kan hjælpe mig med den lille opfølger også!

Mange hilsner
Claus Pedersen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-07-01 19:20

Min erfaring med skattevæsenet siger, at du ikke skal forvente hurtig
behandling - tværtimod. Din henvendelse vil sikkert have vakt deres
interesse for at kigge lidt nærmere på dine skatteforhold tilbage i tiden.
Skattevæsenet synes nemlig at anvende princippet: Skyldig indtil bevist
uskyldig. De stoler ihvertfald ikke ret meget på hvad du fortæller dem. Et
andet og væsentligt problem er, at ansatte i lokale sakttefrovaltninger ikke
kender lovgivningen i special tilfælde videre godt - ihvertfald kan de let
komme frem til nogen yderst interessante 'fortolkninger' af lovgivningen. Så
hvis det drejer sig om mange penge gør du sikkert klogt i at hente
professionel assistance.

Jeg håber ikke at dette lyder alt for deprimerende - måske det kommer til at
gå let og smertefrit i dit tilfælde.

vh Hanric

> From: "dkclaus" <dkclaus.news@kandu.dk>
> Organization: www.kandu.dk supporting usenet (1 723)
> Newsgroups: dk.penge
> Date: Tue, 17 Jul 2001 16:13:37 GMT
> Subject: Ny slutopgørelse
>
> Jeg har netop indberettet en merindkomst fra hhv. 1999 og 2000 som ikke
> var blevet beskattet (læs http://www.kandu.dk/dk/spg/594 ).
>
> Mit spørgsmål er som følger:
> Jeg har modtaget et brev fra mit lokale skattekontor, hvor den min nye
> skatteansættelse er anført. Efterfølgende står der "De får senere en
> årsopgørelse. På den kan de se ansættelsen af personlig indkomst,
> kapitalindkomst og skattepligtig indkomst mv." Det vil med andre ord
> sige, at jeg modtager en ny slutopgørelse for hhv. 1999 og 2000. Fint
> nok.
>
> Jeg snakkede imidlertid med vedkommende der havde sendt mig nævnte brev,
> og hun kunne fortælle mig at jeg ville modtage slutopgørelsen for 2000
> efter godt en måned og slutopgørelsen for 1999 efter 'nogle måneder'.
>
> Helt konkret går mit spørgsmål på: Er det normalt at det tager så lang
> tid? Jeg er mildest talt bare interesseret i at få det girokort som jeg
> nu en gang skal betale. Nu skal jeg altså vente flere måneder før jeg
> ved hvor meget jeg må slippe.
>
> Men den for mig lange tidsperiode er måske meget normal?
>
> Mvh.
> Claus Pedersen
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : dkclaus

Dato : 19-07-01 00:04

Hanric -> tak for dit svar! Umiddelbart lyder det mærkeligt. Nu har jeg ikke noget at skjule, så det er nu lige meget, men ellers skulle man vel tro at hvis man først selv melder ud at der er sket en fejl - ja så er det det!? Ellers kunne jeg jo "bare" ha' holdt min mund. Det er faktisk tvivlsomt om de nogensinde ville ha' "opdaget" den merindkomst. Når jeg så selv erfarer at pengene mod hvad jeg var blevet oplyst ikke er beskattet og derfor efterfølgende indberetter det, hvorfor skulle de så gøre mere ved det?!

Hilsen
Claus

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-07-01 09:00

Hanric -> tak for dit svar! Umiddelbart lyder det mærkeligt. Nu har jeg ikke
noget at skjule, så det er nu lige meget, men ellers skulle man vel tro at
hvis man først selv melder ud at der er sket en fejl - ja så er det det!?
Ellers kunne jeg jo "bare" ha' holdt min mund. Det er faktisk tvivlsomt om
de nogensinde ville ha' "opdaget" den merindkomst. Når jeg så selv erfarer
at pengene mod hvad jeg var blevet oplyst ikke er beskattet og derfor
efterfølgende indberetter det, hvorfor skulle de så gøre mere ved det?!

Hilsen
Claus
_____________________________________________
"hanric2000" <hanric2000@yahoo.com> wrote in message
news:B77B9FEE.9FE8%hanric2000@yahoo.com...
> Min erfaring med skattevæsenet siger, at du ikke skal forvente hurtig
> behandling - tværtimod. Din henvendelse vil sikkert have vakt deres
> interesse for at kigge lidt nærmere på dine skatteforhold tilbage i tiden.
> Skattevæsenet synes nemlig at anvende princippet: Skyldig indtil bevist
> uskyldig. De stoler ihvertfald ikke ret meget på hvad du fortæller dem. Et
> andet og væsentligt problem er, at ansatte i lokale sakttefrovaltninger
ikke
> kender lovgivningen i special tilfælde videre godt - ihvertfald kan de let
> komme frem til nogen yderst interessante 'fortolkninger' af lovgivningen.

> hvis det drejer sig om mange penge gør du sikkert klogt i at hente
> professionel assistance.
>
> Jeg håber ikke at dette lyder alt for deprimerende - måske det kommer til
at
> gå let og smertefrit i dit tilfælde.
>
> vh Hanric
>
> > From: "dkclaus" <dkclaus.news@kandu.dk>
> > Organization: www.kandu.dk supporting usenet (1 723)
> > Newsgroups: dk.penge
> > Date: Tue, 17 Jul 2001 16:13:37 GMT
> > Subject: Ny slutopgørelse
> >
> > Jeg har netop indberettet en merindkomst fra hhv. 1999 og 2000 som ikke
> > var blevet beskattet (læs http://www.kandu.dk/dk/spg/594 ).
> >
> > Mit spørgsmål er som følger:
> > Jeg har modtaget et brev fra mit lokale skattekontor, hvor den min nye
> > skatteansættelse er anført. Efterfølgende står der "De får senere en
> > årsopgørelse. På den kan de se ansættelsen af personlig indkomst,
> > kapitalindkomst og skattepligtig indkomst mv." Det vil med andre ord
> > sige, at jeg modtager en ny slutopgørelse for hhv. 1999 og 2000. Fint
> > nok.
> >
> > Jeg snakkede imidlertid med vedkommende der havde sendt mig nævnte brev,
> > og hun kunne fortælle mig at jeg ville modtage slutopgørelsen for 2000
> > efter godt en måned og slutopgørelsen for 1999 efter 'nogle måneder'.
> >
> > Helt konkret går mit spørgsmål på: Er det normalt at det tager så lang
> > tid? Jeg er mildest talt bare interesseret i at få det girokort som jeg
> > nu en gang skal betale. Nu skal jeg altså vente flere måneder før jeg
> > ved hvor meget jeg må slippe.
> >
> > Men den for mig lange tidsperiode er måske meget normal?
> >
> > Mvh.
> > Claus Pedersen
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 19-07-01 19:10

Hej Claus,

Jeg taler bare ud fra egne (ikke særlige gode) erfaringer med skattevæsenet,
så jeg er naturligvis noget forudindtaget. Meeen set fra deres side
(skattevæsenet altså) så har du jo ikke ligefrem været pokkers hurtig til at
gøre dem opmærksom på forholdet. Du skriver at det drejer sig om skat
tilbage for 1999, og du burde vel have opdaget problemet allerede dengang.
Jeg siger ikke at det er noget du har gjort bevist - for hvem kender
skattereglerne i dette land? Mit råd er stadig at hente professionel hjælp:
De kender reglerne betydeligt bedre end folkene ansat i de kommunale
skatteforvaltninger.

vh hanric

> From: "Dkclaus" <dkclaus@hotmail.com>
> Organization: SunSITE.dk - Supporting Opensource Software
> Newsgroups: dk.penge
> Date: Thu, 19 Jul 2001 10:00:27 +0200
> Subject: Re: Ny slutopgørelse
>
> Hanric -> tak for dit svar! Umiddelbart lyder det mærkeligt. Nu har jeg ikke
> noget at skjule, så det er nu lige meget, men ellers skulle man vel tro at
> hvis man først selv melder ud at der er sket en fejl - ja så er det det!?
> Ellers kunne jeg jo "bare" ha' holdt min mund. Det er faktisk tvivlsomt om
> de nogensinde ville ha' "opdaget" den merindkomst. Når jeg så selv erfarer
> at pengene mod hvad jeg var blevet oplyst ikke er beskattet og derfor
> efterfølgende indberetter det, hvorfor skulle de så gøre mere ved det?!
>
> Hilsen
> Claus
> _____________________________________________
> "hanric2000" <hanric2000@yahoo.com> wrote in message
> news:B77B9FEE.9FE8%hanric2000@yahoo.com...
>> Min erfaring med skattevæsenet siger, at du ikke skal forvente hurtig
>> behandling - tværtimod. Din henvendelse vil sikkert have vakt deres
>> interesse for at kigge lidt nærmere på dine skatteforhold tilbage i tiden.
>> Skattevæsenet synes nemlig at anvende princippet: Skyldig indtil bevist
>> uskyldig. De stoler ihvertfald ikke ret meget på hvad du fortæller dem. Et
>> andet og væsentligt problem er, at ansatte i lokale sakttefrovaltninger
> ikke
>> kender lovgivningen i special tilfælde videre godt - ihvertfald kan de let
>> komme frem til nogen yderst interessante 'fortolkninger' af lovgivningen.
> Så
>> hvis det drejer sig om mange penge gør du sikkert klogt i at hente
>> professionel assistance.
>>
>> Jeg håber ikke at dette lyder alt for deprimerende - måske det kommer til
> at
>> gå let og smertefrit i dit tilfælde.
>>
>> vh Hanric
>>
>>> From: "dkclaus" <dkclaus.news@kandu.dk>
>>> Organization: www.kandu.dk supporting usenet (1 723)
>>> Newsgroups: dk.penge
>>> Date: Tue, 17 Jul 2001 16:13:37 GMT
>>> Subject: Ny slutopgørelse
>>>
>>> Jeg har netop indberettet en merindkomst fra hhv. 1999 og 2000 som ikke
>>> var blevet beskattet (læs http://www.kandu.dk/dk/spg/594 ).
>>>
>>> Mit spørgsmål er som følger:
>>> Jeg har modtaget et brev fra mit lokale skattekontor, hvor den min nye
>>> skatteansættelse er anført. Efterfølgende står der "De får senere en
>>> årsopgørelse. På den kan de se ansættelsen af personlig indkomst,
>>> kapitalindkomst og skattepligtig indkomst mv." Det vil med andre ord
>>> sige, at jeg modtager en ny slutopgørelse for hhv. 1999 og 2000. Fint
>>> nok.
>>>
>>> Jeg snakkede imidlertid med vedkommende der havde sendt mig nævnte brev,
>>> og hun kunne fortælle mig at jeg ville modtage slutopgørelsen for 2000
>>> efter godt en måned og slutopgørelsen for 1999 efter 'nogle måneder'.
>>>
>>> Helt konkret går mit spørgsmål på: Er det normalt at det tager så lang
>>> tid? Jeg er mildest talt bare interesseret i at få det girokort som jeg
>>> nu en gang skal betale. Nu skal jeg altså vente flere måneder før jeg
>>> ved hvor meget jeg må slippe.
>>>
>>> Men den for mig lange tidsperiode er måske meget normal?
>>>
>>> Mvh.
>>> Claus Pedersen
>>>
>>> --
>>> Leveret af:
>>> http://www.kandu.dk/
>>> "Vejen til en hurtig løsning"
>>>
>>
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 21-07-01 09:14

"dkclaus" <dkclaus.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:atZ47.1338$oH6.121452@news010.worldonline.dk...
> Jeg har netop indberettet en merindkomst fra hhv. 1999 og 2000 som ikke
> var blevet beskattet (læs http://www.kandu.dk/dk/spg/594 ).
>
> Mit spørgsmål er som følger:
> Jeg har modtaget et brev fra mit lokale skattekontor, hvor den min nye
> skatteansættelse er anført. Efterfølgende står der "De får senere en
> årsopgørelse. På den kan de se ansættelsen af personlig indkomst,
> kapitalindkomst og skattepligtig indkomst mv." Det vil med andre ord
> sige, at jeg modtager en ny slutopgørelse for hhv. 1999 og 2000. Fint
> nok.
>
> Jeg snakkede imidlertid med vedkommende der havde sendt mig nævnte brev,
> og hun kunne fortælle mig at jeg ville modtage slutopgørelsen for 2000
> efter godt en måned og slutopgørelsen for 1999 efter 'nogle måneder'.
>
> Helt konkret går mit spørgsmål på: Er det normalt at det tager så lang
> tid? Jeg er mildest talt bare interesseret i at få det girokort som jeg
> nu en gang skal betale. Nu skal jeg altså vente flere måneder før jeg
> ved hvor meget jeg må slippe.

Kan du ikke få det at vide på det lokale skattekontor?

Vi var ude for, at vi et år havde glemt at trække fagforeningskontingent
fra. Da vi så næste år gjorde det, blev vi bedt om dokumentation,
og det endte med, at de fortalte mig, at vi havde glemt et år.
Så det ordnede de også og vi fik penge retur!

Med venlig hilsen
Bodil.