/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Cempexo
Fra : Vatos
Vist : 5218 gange
50 point
Dato : 11-08-05 09:35

Jeg har muret, pudset og støb mig frem til et nyt look på mit indgangsparti.

Næste punkt på dagsordene er maling med Cempexo.

Jeg har købt en hvid Cempexo og tilhørende murgrunder, men hvornår kan jeg begynde???

Jeg har både nogle pudsede overflader (tørret i ca 14 dage) og betonstøbninger (tørret i 3-4 dage).

Hvad sker der hvis man går i gang for hurtigt?

Fra Maxit hjemmeside:
"Forarbejde
Alle overflader rengøres grundigt. Eksisterende malinger, afskallet puds, snavs, trafikfilm m.m. fjernes. Eventuelle puds- eller betonreparationer skal udtørre inden påføring af Cempexo Murfarve. Vægflader, der ønskes behandlet med Cempexo Murfarve, skal være min. + 10 ºC samt så vidt muligt have ensartet sugeevne. Fugt i underlaget giver farveforskelle i det færdige resultat. Puds som underlag for Cempexo Murfarve skal have tilstrækkelig styrke samt vedhæftning til underlaget. I modsat fald risikeres der afskallinger.
"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-08-05 09:42

Du skal vente med at male til salpeteren er trukket helt ud, der kan snilt gå en-to måneder, hvis du maler for tidligt, kan du risikerer at det hele skaller af

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-08-05 11:31

vent med at male det til foråret. så er du sikker på det ikke skaller af

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-08-05 12:47

Helt sikkert til foråret som nævnt ovenfor.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-08-05 13:47

Jeg mener så ikke du skal bruge grunder til Cempexo, idet Cempexo er et cementbaseret produkt (faktisk et tyndt lag "puds med farve i), der netop har sine bedste egenskaber til vedhæftning direkte på puds/beton.

Men som andre har nævnt, absolut bedst at vente til foråret, når salte er trukket ud af betonen og det er gennemtørt.

mvh dova

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 11-08-05 15:19

Nu har jeg talt med Maxit, som laver Cempexo, de havde følgende svar:

Der skal helst gå ca. én måned. De problemer der kan opstå er at der kommer hvidlige kalkaflejringer, eller hvis muren er alt for våd brunlige skjolder. Der er ikke problemer med vedhæftningen - det vil ikke skalle af.

Da jeg har valgt en hvid Cempexo, så er problemerne minimale da man ikke kan se de hvide kalkaflejringer. Hvis der kommer brune pletter, så kan jeg give det en lag mere til foråret.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 11-08-05 20:29

så fortalte de dig vel også at hvis nogle af stenene er defekte gør du klogest i at udskifte dem!

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 11-08-05 20:32

Det hele er nymuret og nypudset.....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-08-05 20:59

Vær nu hellere helt sikker på at væggene er helt tørre, for som du jo selv skriver, og som jeg HAR prøvet, så kan det altså godt skalle af, selv om Mixit siger noget andet. De hvidlige kalkaflejringer er salpeter og skal børstes af inden du maler, ellers skaller malingen også. Når du gør dette, vil du have fornøjelse af malerarbejdet i flere år (og så sjovt og billigt er det jo heller ikke at male)

Kommentar
Fra : papajensen

Dato : 12-08-05 14:44

Jeg tror nu jeg ville grunde med et lag Cempexo inden vinter for at forebygge evt frostskader. Da Cempexo jo er cement baseret ligger det som et beskyttende lag. Det er jo rimeligt at så derefter lave en afsluttende behandling til foråret
Med venlig hilsen
Per

Accepteret svar
Fra : metteto

Modtaget 50 point
Dato : 13-08-05 17:42

Vi "malede" med gul cempexo på 2 uger gammel filtsning for 6 år siden i august. Et lag. Havde som Papajesen foreslår forventet at give en gang mere om foråret. Det fik vi ikke gjort. Men vi havde ikke problemer med gennemslag, kun med blegning i skjolder, sandsynligvis pga. tyndt lag. Vi gav så en gang mere sidste forår, altså efter 5 år. Det kan vist siges at være acceptabelt holdbarhed.
Håber du kan bruge det til noget.
Kh Mette

Godkendelse af svar
Fra : Vatos

Dato : 14-08-05 09:54

Tak for svaret metteto.

Også tak til alle jer andre.