/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Udregning af husleje
Fra : betonjens1
Vist : 11643 gange
100 point
Dato : 11-08-05 01:07

Min vært er ved at renovere et par lejligheder og har tilbudt mig at leje den ene da den er større end den jeg har,jeg er godt klar over at jeg skal betale mere da den jo er større, men hvordan udregnes lejen og hvormeget må han tage?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-08-05 01:52

http://www.llo.dk/

Nu ved jeg ikke hvor i landet du befinder dig, og der er stor forskel på priserne efter det.

I hovedstadsområdet hvor det er dyrest, mener men i LLO, at lejen ligger mellem 400 og 800 pr. kvadratmeter om året.
Og at hvis man betaler mere end 800/kvm er lejen for høj. (Ved ikke om priserne er udregnet efter om forbrug er inkluderet)

mvh dova

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-08-05 04:42

Da han jo er privat udlejer, må han tage hvad der passer ham. Dova's kommentar om LLO er blot et udtryk for hvad Lejernes Landsorganisation gerne vil have.

Så når du spørger: Hvordan udregnes lejen? Så er svaret: Præcis som udlejeren har lyst til.
Og når du spørger: Hvor meget må han tage? Så er svaret: Præcis så meget som han vil.

Det er helt op til lejerne om de vil sige JA eller NEJ til lejemålet.

Vil de ikke acceptere prisen, kan de jo prøve at finde noget andet at bo I.

Ikke specielt socialistisk, men sådan er det.

Hvis huset er en decideret rotterede der er sundhedsfarlig at bo i, er der andre regler, men ellers.......

Han kan IKKE tvinge dig til at flytte. Så hvis hans pris for det nye lejemål er for højt, kan du bare blive boende.

Hilsen Arne

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 11-08-05 05:53

I visse kommuner i landet har man et såkaldt "huslejenævn" og her er helt bestemte regler for hvordan huslejen skal udregnes. Jeg mener du kan købe et skame hos boghandleren, hvor udregningen står på. det er noget med ejendomsvurderingen, forsikringer, ejendomsskatter m.m. der skal indgå.
Det er ikke alle kommuner der har et huslejenævn. de andre steder er der næsten frit valg. HUSK ved en evt. huslejestigning skal du have regnskab tilsendt hvoraf det fremgår hvorfor huslejen skal stige og hvor meget. Endvidere skal den varslet 3 måneder før den træder i kraft. Jo der er mange regler, men du kan låne en bog på biblioteket om udlejning.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 11-08-05 05:55

arne det er ikke helt rigtigt
han kan helt rigtigt forlange det han har lyst til , men hvis lejen er urimelig høj kan lejer kontakte lejernes LO , og hvis de også vurdere den til at være urimelig høj kan de trække udlejer i nævnet og deres afgørelse skal han rette sig efter
lejer er herefter ikke pligtig til at betale mere en nævnets afgørelse , og har stadig ret til at blive boende
men så længe der ikke er truffet en afgørelse i nævnet , skal lejer betale det der forlanges , men kan få det overskydende tilbage igen , tilbage til den dato hvor der er indgivet andmeldelse herom

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-08-05 06:15

Ja - bredker, men et evt. huslejenævn har ingen juridiske rettigheder. Det har LLO heller ikke. Uanset hvad disse forbrugerorganisationer beslutter, har det KUN betydning i en retssal, hvis dommeren vælger at lægge vægt på indlæggene. Huslejenævnet KAN være anbefalet og godgendt af kommunen, men det gør ikke deres indstilling bedre i retten. Der er det KUN loven der gælder. Det samme gælder LLO og deres meninger.

Én ting er hvad vi som lejere kunne ønske os, og tror vi har. Noget helt andet er den legale virkelighed. Hilsen AJ

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-08-05 06:24

Nu skriver du: Trække i nævnet. Men nævnet er altså også en domstol, og de træffer først og fremmest deres afgørelser p.g.a. loven og lader kun indlæg fra LLO og Huslejenævn få afgørende betydning yders sjældent. NÅR det sker plejer det at blive fulgt op af en lovændring. Det er LOVEN der er lov i Danmark, IKKE en eller flere interesse-organisationer.

Accepteret svar
Fra : maj_britt

Modtaget 100 point
Dato : 11-08-05 07:03

Hvad er et huslejenævn?

Huslejenævnet er et uvildigt tvistighedsnævn, der træffer afgørelse i de fleste sædvanligt forekommende tvister mellem ejere og lejere i private udlejningsejendomme. Reglerne om huslejenævnet fremgår af Lejeloven og Boligreguleringsloven (Lov om midlertidig regulering af boligforholdene).

Huslejenævnets kompetenceområde er begrænset. Det betyder, at ikke alle tvister mellem en lejer og en udlejer kan afgøres af nævnet. I nogle tilfælde må tvisten afgøres af boligretten. Det gælder f. eks. sager om erstatning og misligholdelse af lejekontrakten.

Nævnets arbejdsform kan sammenlignes med domstolenes. Da nævnet er uvildigt, kan det ikke give råd eller vejledning om løsning af parternes uenighed. Nævnets sekretariat må derfor ofte henvise til at søge råd og vejledning hos en lejerforening, grundejerforening eller advokat.

Huslejenævnet består af en formand og to medlemmer. Formanden er jurist og beskikkes af statsamtmanden efter indstilling fra byrådet. De to medlemmer skal være bekendt med huslejeforhold og udpeges af byrådet efter indstilling fra henholdsvis større grundejerforeninger og lejerforeninger i området.

Hvad gør Huslejenævnet

Nævnet træffer afgørelse efter at have hørt sagens parter og evt. besigtiget boligen eller ejendommen.

Afgørelsen kan indbringes for Boligretten.

Så, Arne, huslejenævnet har altså mere "magt" end du lige forestiller dig.

Min udlejer er privat og han kan sandelig ikke bare tage i husleje, hvad der passer ham, hvilket han også fandt ud af, jeg er nemlig beskyttet af boligloven.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 11-08-05 07:43

>Arne.jakobsen. Det er sludder. der helt fastsatte regler for hvorledes en modernisering regnes ud i hh. til Lov om Leje.
Man skelner mellem vedligeholdelse, sparet vedligeholdelse og modernisering.
Der hvor der kommer foskellige tal ind er at huslejenævnene i de forskellige kommuner har forskellige takster for sparet vedligeholdelse. Ellers må udlejer tage en procentdel at modernisringen og lægge oven i lejen. det var i mange år 13 % Eller den faktisk udgift afskrevet over et antal år afhængig af hvilken type modernisering det er. Ofte 20 år.
Hvis det lokal llo har dygtige frivillige medarbejdere kan de også regne det ud, de bør også kende de lokale fastsatte takster.
mvh
qfha

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-08-05 11:29

hvis du selv synes lejen er rimelig og lejligheden er i orden, synes jeg da bare du skal takke ja til tilbuddet. en tvist i div. nævn gavner nok ikke din sag, hvis du er interesseret i at få lejligheden

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 11-08-05 11:34

Det er underordnet, trimare, der kan nemlig ikke anlægges sag i huslejenævnet, FØR man er flyttet ind.......og man kan såmænd ikke smides ud, fordi man klager.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 11-08-05 14:42

maj_britt> Det du skriver er sandt. Men trimare46 har da oxe ret. Ro og fred - lejer og udlejer imellem - er alfa omega. Og i sidste ende gavner det nok lejer mest af have et godt forhold til udlejer.

betonjens1> Flytter du ind i lejemålet kan du klage over huslejen indenfor en vis tidshorisont, får du medhold i din klage over for høj husleje, får du diff. tilbage i den tid sagen har rullet.
Klager du efter et år og får medhold får du ikke noget tilbage, men kun nedsat lejen.
Som jeg læser dit indlæg bor du allerede under den udlejer der nu har tilbudt dig et større lejemål og det er du tilfreds med???
Men som det siges andetsteds... Synes du selv penge er det værd for lejemålet så flyt ind og hver glad for du har en fin bolig. MEN FÅ NU ALT PÅ KONTRAKT. OGSÅ DET NYE LEJEMÅL.

Godkendelse af svar
Fra : betonjens1

Dato : 12-08-05 22:48

Tak for svaret maj_britt.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 13-08-05 07:43

Det var så lidt