/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fiat Croma 2,0ie
Fra : Fasanvej
Vist : 837 gange
100 point
Dato : 10-08-05 22:21

Hej

Jeg vil gerne hører om nogen kender denne bil både positive
og negative ting . Jeg mener ikke at der kører ret mange af
dem her i landet.

Mvh
Fasanvej

Kommentar
Fra : pims

Dato : 10-08-05 22:25

Jeg kender en, som har sådan en bil og den er ved at skvatte sammen.
Hilsen Pims.

Accepteret svar
Fra : kennethskou

Modtaget 100 point
Dato : 11-08-05 00:05

Jeg har haft en og lavet et par stykker samt dens søstermodel Lancia Thema.
Den er identisk med Saab 9000 og Lancia Thema hvad angår karosseri fra forlygte til C-stolpe.
En fantastisk bil, med et eneste KÆMPE problem.
Du skal kigge efter rust i "vangen" foran begge baghjul hvor baghjulsophænget er gjort fast med 3 bolte.
Det er ikke vanger, men en såkaldt sandwichbund, af 3 lag formpresset plade med et ekstra indlæg til forstærkning af ophængningspunkterne.
Alle sammen ruster dette sted.
Men bliver det lavet ordentligt skal det nok holde.
Som alle store italienske biler kan der være "nisser" i det elektriske system, men hva' faen det er en del af charmen.
Nu skriver du jo ikke noget om pris for bilen, men den kører fantastisk og mange nyere og mere moderne biler skal stå tidligt op for at følge med den, især på de små snoede sogneveje.
Du har ret i at der ikke er mange her i landet, sidst jeg hørte er der vist taget ml. 50-60 hjem hvoraf det ikke er mange der kører.
Alle rreservedele kan mig bekendt fåes endnu. Dog kan det knibe med tågelygterne. Og som sagt passer den en del stumper med de tidligere nævnte biler.
Tag og kontakt fiat klubben i dk og hør evt. nogle af deres medlemmer, der har sådan en bil.

Kommentar
Fra : Fasanvej

Dato : 11-08-05 00:35

kennethskou

Den er fra 1/1993 - 5 døre - ???? km. - servo -ABS - elruder -
airc. - Alu - Nysynet - Nyserviceret - 6 mdr. garanti
Pris. 19.900 kr.

mvh Fasanvej

Kommentar
Fra : kennethskou

Dato : 11-08-05 00:43

Fair pris og det er den sidste årgang der er den bedste.
Men tjek lige det der sted.
Er det en Fiat forhandler eller en anden mærke forhandler
Det er en bil med charme og du er sikker på naboen ikke har en.
(kører selv Lancia Thema TD stc.) 2-3 stk i dk.

Kommentar
Fra : Fasanvej

Dato : 11-08-05 00:49

kennethskou

Det er Autohuset i Odder der har den
www.autohuset-odder.dk

mvh Fasanvej

Kommentar
Fra : kennethskou

Dato : 11-08-05 00:59

Har lige været inde og se den, ser ud til at være et meget flot eksemplar af slagsen.
Jeg kan se han har en del italienere og har derfor nok en del kendskab til dem.
Jeg er næsten sikker på den sidste model 93/94 er væsentlig bedre end de gamle.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-08-05 09:30

Fedeste bil, skønt der altid er lidt der rasler og altid er en advarselslampe der lyser. Men uovertruffet motorvejskrydser med en rigtig rigtig god højhastigheds-driftøkonomi. Pladsen er mere end rigelig. Meget gode sæder. Plejer at kunne fåes for en slik, fordi der står fiat på dem.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-08-05 09:32

Til den pris ville jeg klart købe den (måske gør jeg det). Har selv haft en 85'er, der uproblematisk rundede 330000.

Kostede lidt i bremser.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-08-05 11:59

Rusten er farlig, men de seneste modeller blev leveret galvaniseret.

To liters maskinen, som iøvrigt sidder i flere andre italienere, laver ikke mange problemer og en en ganske livlig maskine. Italienske hestekræfter er "anderledes" end Ford-heste og maskinen er ganske omdrejningsvillig og bestiller klart noget når den får omdrejninger. 2,0ie er ikke den bedste til campingvogne og anhængere, idet bedste moment ligger relativt højt. Der er Turbo'en og den gamle CHT (karburator-modellen) langt bedre.

Pladsen er ganske overvældende god og bagagerummet enormt. Kører du kvikt forlanger den noget at leve af, men på motorvejen ved konstant høj fart er den iflg min erfaring langt mere nøjsom en alt andet der kan køre ligeså stærkt (kun benzin'er altså). Her snakker vi sydpå >180 km/t og alligevel henved 12 - 13 km/l.

Sæderne er lækre pilotsæder og passer mig utrolig godt. Ingen ondt i ryggen, selv efter +8 timer bag rattet.

Træls er el-fejl. Bremser slides hurtigt hvis man kører kvikt. Skiver bliver skæve igen pga det samme. Men alu-fælge hjælper slemt på afledningen af varme fra bremserne.

CA Autodele Horsens er god til at skaffe dele til Cromaerne. Der kører mange i Horsens, idet Elmer Larsen var dygtig til at sælge dem (RIP). Ligeledes er Jørgen Fenger Horsens, tidligere Fiat mekaniker og er rigitig god (og billig) til at reparere dem.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-08-05 09:21

http://www.bilinfo.dk/JOERGEN_FENGER_AUTOMOBILER/view_car.asp jørgen har en turbo stående!!!

Den ser da fin ud, den der i Odder. Har du prøvet den? Km?

Godkendelse af svar
Fra : Fasanvej

Dato : 15-08-05 14:59

Tak for svaret kennethskou.
Også mange tak for de andre rigtige gode svar .

Kommentar
Fra : kennethskou

Dato : 15-08-05 17:48

Håber du kommer ud at køre i den.