/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Urimelig forskelsbehandling i mit firma!~
Fra : Jesper84
Vist : 2017 gange
100 point
Dato : 10-08-05 22:01

Jeg er ansat som ny udlært håndværker i et firma. Nu beder min overmontør mig om at møde på en byggeplads om morgenen kl. 7:00, og siger at jeg først må køre derfra kl. 15:00, Jeg har ca. 40-45 minutter transport hver vej i firma-bil. Ifølge vores overenskomst skal jeg have overtidstillæg for den tid jeg kører uden for almindelig arbejdstid, eller også skal jeg køre i arbejdstiden, altså køre fra firmaet kl. 7:00 og stille bilen i firmaet igen kl. 15:00, og have almindelig løn for det.

Min overmontør vil kun give mig rejsetidsbetaling (40,- i timen) for at køre frem og tilbage fra pladsen uden for arbejdstid. Dette har jeg naturligvis stillet spørgsmålstegn ved, men til det siger han :"Så kan du jo bare tage toget". Og der er jeg lidt ked af at indrømme at han faktisk har fat i den tunge ende, for ifølge overenskomsten, skal de ikke betale overtidstillæg, når man tager toget, da skal de bare betale rejsetidsbetaling, så ved at brokke mig, bliver det jo bare værre for mig selv, derved kunne jeg godt fristes til at sige:"Ok! Jamen så lader vi det bare blive ved det"...

Men men men...Historien er ikke slut endnu...

Jeg har talt med en kollega i firmaet og han får altid overtidstillæg for den tid han kører uden for arbejdstid uden problemer, så det er set med mine øjne "Urimelig forskelsbehandling"!!

Jeg har først fundet ud af her til aften at min kollega har det sådan, og derfor har jeg ikke konfronteret mit firma med det endnu, men synes at det er noget svineri ud over alle grænser!

Jeg overvejer at fremlægge for ham at jeg har hørt fra min kollega at han for overtidsbetaling, og det derfor er urimeligt at jeg ikke får det! Men så vil han med garanti sige: "Det troede jeg at vi havde talt om, hvis der er nogle problemer så tag toget!" Og til det kan jeg jo så passende svare: "Så må du finde en anden til den opgave", men så risikerer jeg bare at han siger "Jeg har desværre ikke andet til dig" (læs: Du er fyret!)

Ellers er der den mulighed at jeg kan gå direkte til mester og spørge om det virkelig kan passe at det skal være på den måde? Men mester er lige så god til at snakke som min overmontør er, hvis han ikke er bedre. Og hvis jeg ringer til min fagforening og beder dem om at tale med dem, så er jeg bange for at jeg er den næste der ryger...

Skal jeg tage diskusionen op med mester eller hva' ?

Hvad ville i andre gøre?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-08-05 22:07

Hvis jeg var villig til at miste jobbet, ville jeg snakke med overmontøren, du vil jo altid være sur over forskelsbehandlingen, og endnu mere sur over, ikke at få snakket ud

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 10-08-05 22:11

Jaa...hehe, men nu er det sådan at jeg først lige er blevet udlært, jeg skrev en ansættelses-kontrakt under i går, jeg har ikke engang meldt mig ind i A-kassen endnu! Og hvad i alverden skulle forhindre dem i vinke farvel til mig?
I deres øjne er jeg jo bare en lillebitte tandhjul i et stort maskineri...

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 10-08-05 22:13

Det er i øvrigt samme firma som jeg er blevet udlært i, min lærekontrakt er bare udløbet og i stedet for har jeg underskrevet en ansættelses-kontrakt...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-08-05 22:20

Firmaet har vel brug for dig, og ønsker at beholde dig, nu de kender dig som arbejdskraft, ellers var du vel ikke blevet ansat, men at lave forskelsbehandling er urimeligt, med mindre der står noget i din ansættelseskontrakt, som gør at det er dig der har misforstået noget vedr. transport. Jeg ville tage en snak med overmontøren, hvis de fyrer dig, lige efter de har skrevet kontrakt med dig, tror jeg stadig fagforeningen ville hjælpe dig, bare du bliver meldt ind så hurtigt som muligt. Som sagt, du vil ikke ha' det godt med dig selv hvis du ikke får den snak.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 10-08-05 22:21

Hej Jesper84
Jeg syntes ligesom Nordsted, at du skal konfronterer overmontøren....tror nu nok han i længden vil foretrække, at du har firmabilen - af 2 grunde: 1) han kan nemmere bede dig om, at komme tidligere når du ikke er afhængig af togtider. 2) togene er tit forsinket, og det vil forsinke arbejdet.

Du skal ikke sætte dig selv ringere end dine kollegaer... og du må jo være god siden de har fastansat dig, så de fyrer dig nok ikke

// Toupie

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 10-08-05 22:22

ok...så må jeg jo tage den op med dem, jeg vil evt. ringe til en af de andre på kontoret, han plejer altid at være flink og hjælpsom med sådan noget...Jeg er i øvrigt medlem af fagforeningen, bare ikke af A-kassen...

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-08-05 22:24

Hvor mange er I i firmaet?
Er det så lille at i ikke har en tillidsmand?
Ellers så er det fagforeningen, ingen tvivl om det, jeg kan høre på dig du er ved at brække dig over situationen
Du er nød til at gøre noget ved det i en fart, så du kan holde dig selv ud.
Din skvattede overmontør er nok også lidt kedelig at have med at gøre, i det lange løb.
Han kender jo reglerne, og truer dig med toget, en kedelig karl.
Held og lykke, lad dig ikke slå ud af situationen.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 10-08-05 22:25

God idé og pøj pøj med det

Lad os lige høre hvordan det går, ikk?

// Toupie

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-08-05 22:25

I den kontrakt, som du nu har underskrevet, er du så ansat på prøve?

Overtidstillæg kan jo betyde mere end en ting.

Meld dig ind i en fagforening, hvis du ikke er medlem. Der vil du kunne få et konkret svar på dit spørgsmål.

Det ville være dumt af dig at blande din kollega ind i denne tvist. Han er måske "gammel i gårde"

Du skal være glad for at du har fået et fast job.

Det er de færreste, der af arbejdsgiveren får tilskud/betalt transporten.

Tag den lidt med ro og glæd dig over at du har et arbejde.

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 10-08-05 22:27

Toupie skrev:

Hej Jesper84
Jeg syntes ligesom Nordsted, at du skal konfronterer overmontøren....tror nu nok han i længden vil foretrække, at du har firmabilen - af 2 grunde: 1) han kan nemmere bede dig om, at komme tidligere når du ikke er afhængig af togtider. 2) togene er tit forsinket, og det vil forsinke arbejdet.

Du skal ikke sætte dig selv ringere end dine kollegaer... og du må jo være god siden de har fastansat dig, så de fyrer dig nok ikke

// Toupie

Hmm...De er rimelig grove i det firma mht. økonomi. Jeg tror han er lidt ligeglad med om jeg tager toget eller hvad. Prisen er nogenlunde den samme for dem, og hvis jeg kommer for sent pga. togforsinkelser så kan de jo bare lade være at betale mig løn for den tid jeg er forsinket.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-08-05 22:31

Du er udlært der, så burde du kende spillereglerne der.
Har I en tillidsmand:
Keldd.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 10-08-05 22:31

Jesper84, selvom de er grove mht. økonomien (det skal de være, sådan er arbejdsgivere ) så syntes jeg alligevel du skal sige det og så se hvad der kommer ud af det Fyret bliver du næppe...

// Toupie

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 10-08-05 22:31

ans skrev:

den kontrakt, som du nu har underskrevet, er du så ansat på prøve?

Overtidstillæg kan jo betyde mere end en ting.

Meld dig ind i en fagforening, hvis du ikke er medlem. Der vil du kunne få et konkret svar på dit spørgsmål.

Det ville være dumt af dig at blande din kollega ind i denne tvist. Han er måske "gammel i gårde"

Du skal være glad for at du har fået et fast job.

Det er de færreste, der af arbejdsgiveren får tilskud/betalt transporten.

Tag den lidt med ro og glæd dig over at du har et arbejde.

Jeg ER medlem af fagforeningen, bare ikke af A-kassen (endnu). Jeg er sådan set ligeglad med at de ikke vil betale mig for køre-turen. Men hvad jeg BESTEMT ikke er ligeglad med er at der kan være forskelsbehandling på den måde der. Det er svinsk.

Vi har også en tillidsmand, men han er købt af firmaet og får personlige tillæg i hoved og røv! Han lover som regel at kigge på sådan nogle sager, men der sker ikke så meget for det meste...

Kommentar
Fra : a1005

Dato : 10-08-05 22:32

hej. jeg ved at der inden for håndværkerfaget er nogle urimelige arbejdsforhold på det område, så tag og og få en snak med din fagforening først.
inden du taler med mester vil jeg anbefale at du lige sunder dig lidt, se stedet og de nye kollegaer an og lad dem se hvad du kan, og byder muligheden sig for at du kan få en snak med kollegaen om problemet så gør det og føl om han bakker dig op i at du som en selvfølge skal behandles på samme måde. for det må være en ulempe for dig hvis mester presser dig til at tage toget, ventetiden og alt det pjat. men jeg tror bestemt at du skal være på firmaet kl 7 og må køre fra byggepladsen kl 15 hvis det er jeres fyraftenstid. Vis hvad du duer til sådan at mester er interesseret i at beholde dig og ikke bare fyre dig med det samme.
op med humøret jesper 84

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 10-08-05 22:37

Sunder mig lidt? Jeg skal da skrive det på min ugeseddel så jeg kan få den løn jeg fortjener, og jeg behøver ikke lære mine kollegaer at kende, det er jo det firma jeg er blevet udlært i. det er en mindre detalje at jeg ikke får hvad jeg fortjener, men hvad der bestemt ikke er en detalje er at de laver den form for forskelsbehandling...

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-08-05 22:37

Det anede mig det med din tillidsmand, og din overmontør, er det ligesådan med.
Kom væk fra det firma i en fart, om du er blikkenslager, elektrikker eller tømmer, finder du hurtigt noget andet arbejde, det firma er ikke sundt for andre end røvhuller.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 10-08-05 22:40

Det er det firma jeg er blevet udlært i! jeg kan godt lide mine kollegaer, kan bare ikke lide ledelsen, de møgdyr!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-08-05 22:46

ledere har det med at tage lederkurser, og blive ledere og ledere , du skal melde dig ind i en a-kasse, derefter tale med overmontøren, ikke dine kollegaer, du ved jo ikke hvad de indeholder, de vil også blive nervøse for om du får lavet uro omkring DERES løn, og hvis der først begynder at komme hvisken i krogene, bliver det ulideligt for dig, at blive der.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-08-05 22:47

jesper84

Tallet 84 kan måske være det år, du er født i. Så vil du idag være 21 år.

Hvis det er korrekt at du er 21 år + - nogle få år og lige udlært, så kan du ikke forlange at få de samme "goder" som de andre ansatte.

Hvis du er ældre vil jeg stadig mene at du skal være glad for at have fået et job.

Jeg ville ikke som nyansat (1 dag) starte med at brokke mig.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-08-05 22:49

Hvis dine kollegaer, får en anden betaling end dig, er du altså nød til at kæfte op, ikke den der attitude med at gå med hovedet nede mellem skulderen og finde dig i det, nu har jeg jo arbejde , så nu skal jeg bare have det til at gå, det kan du lade kællingerne om, du lyder da som du kan bide lidt fra dig, bare gå til dem, de er nogle tøsedrenge når det kommer til stykket. Og der er masser af friske kollegaer over hele byen, det har du jo også set, når du møder andre faggrupper, og så er der også brug for dig andre steder, stol på det.
Hilsen Keldd (Blik og Rør)

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 10-08-05 22:53

ans skrev:

jesper84

Tallet 84 kan måske være det år, du er født i. Så vil du idag være 21 år.

Hvis det er korrekt at du er 21 år + - nogle få år og lige udlært, så kan du ikke forlange at få de samme "goder" som de andre ansatte.

Hvis du er ældre vil jeg stadig mene at du skal være glad for at have fået et job.

Jeg ville ikke som nyansat (1 dag) starte med at brokke mig.

Det er jo noget fis. Vi har en overenskomst der skal følges! Og det er uanset om jeg er 21 år eller om jeg er 24 år som min anden kollega eller om jeg for den sags skyld er 50 år!!
Desuden er jeg jo heller ikke helt "nyansat" jeg er blevet udlært i det firma, jeg kender dem alle sammen...

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-08-05 22:58

Hvis du vil være eller bli' ligesom et af de møgdyr du foragter, skal du bare følge Nordsted1's forslag, mage til ævl
har jeg sgu da ikke hørt længe, og troede egentlig den tankegang var udryddet.
Du skal tale med overmontøren påstår han, men ikke dine kollegaer, for du ved ikke hvad de indeholder, måske vi lige kan få Norsted1 til at forklare os, hvad overmontøren indeholder?
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Taus

Dato : 10-08-05 23:01

"Det er jo noget fis. Vi har en overenskomst der skal følges!"
Det er da mere noget fis at ville have penge for at tage på arbejde (I BIL ENDDA!!!)!

om de andre så får penge for det eller ej... Jeg støtter sq din chef i du bare kan tage toget, hvis du vil ha' penge for at tage på arbejde i en bil du ikke giver en klink for!

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 10-08-05 23:02

Så så Keldd, roooooolig nu - vi har alle ret til, at have hver vores mening

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-08-05 23:07

overmontøren indeholder ikke noget iflg ovenstående, men han er da den nærmeste overordnede, derfor skal Jesper 84, da starte med ham, kollegaer kan blive mega negative stemt overfor Jesper hvis de selv føler sig truet på tegnebogen, derfor skal han ikke tale med dem først.

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 10-08-05 23:09

Taus skrev:

"Det er jo noget fis. Vi har en overenskomst der skal følges!"
Det er da mere noget fis at ville have penge for at tage på arbejde (I BIL ENDDA!!!)!

om de andre så får penge for det eller ej... Jeg støtter sq din chef i du bare kan tage toget, hvis du vil ha' penge for at tage på arbejde i en bil du ikke giver en klink for!

Hvad????? Det er da helt urimelig forskelsbehandling af folk!!! Hvorfor betaler jeg hver måned til en fagforening, hvis den overenskomst som vi forhandler os frem til alligevel ikke bliver fulgt? Ej helt ærligt!!

1) Når jeg har ret til at få overtidsbetaling for det, hvorfor skal jeg så ikke have det?
2) Når de andre får overtidsbetaling og jeg ikke gør, er det så ikke bare en lille smule forskelsbehandling?
3) Han rykker jo faktisk min arbejdsplads fra punkt A til punkt B som resulterer i 40 minutters transport tid hver vej!! Det er jo derfor det kommer til at koste! Ifølge overenskomsten er jeg på arbejde så snart jeg sidder i en firma-bil og starter motoren og indtil jeg stopper motoren derhjemme igen!!!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-08-05 23:14

Nordsted:
Hvorfor i alverden skulle Jespers kollegaer føle sig truet på tegne bogen for, fordi han diskutere sine forhold,
der er da en overenskomst der skal overholdes, og det er alle tjent med at den bliver.
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-08-05 23:19

taus:
Regn med at Jesper's kørsel i bil, er en del af hans løn.det er en stor fordel for arbejdsgiveren at han har bilen,
så lad være med de stokkonservative synspunkter du fremturer med.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 10-08-05 23:21

Ja! Prøv at stille dig op over for en flok chaffører og sig til dem at det ikke er et arbejde at køre bil!! Så bliver du nok meget upopulær!!

Kommentar
Fra : Taus

Dato : 10-08-05 23:26

Jesper sparer da selv både tid og penge til busbilleter på at han bare kan sætte sig ind i en bil.

Desuden er dette et forum, jeg standser ingen synspunkter om du vil eller ej. Du har dine, jeg har mine... Eller står det også i overenskomsten at Keldd altid har ret?

Kommentar
Fra : Taus

Dato : 10-08-05 23:28

Jesper, du arbejder vel ikke i bilen?

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 10-08-05 23:29

Stop det dog! Uanset hvordan du vender og drejer det så skal overenskomsten følges, det kan du ikke komme uden om! Om du så har en mening om at overenskomsten er skruet forkert sammen det er en helt anden snak, og kan bruges til nul og niks i denne debat, så det emne synes jeg bare vi skal droppe med det samme!!!

Kommentar
Fra : Taus

Dato : 10-08-05 23:32

Hvorfor skulle jeg dog stoppe når du selv spørger om hvad vi andre ville gøre???

Hvis du kun vil høre på folk som har samme mening som dig selv, så lad dog være med at spørg!?

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 10-08-05 23:33

Jesper, du arbejder vel ikke i bilen?

Det gør jeg da! Det hører da med til mit arbejde! For sidste gang: Det står i overenskomsten! Slut!

Hvis du kun er ude på at diskutere nogle regler der allerede står i en folder der ligger ved siden af mig, så glem det...
Dine indlæg vil fremover blive ignoreret fra min side hvis du bliver ved med at ville diskutere noget som der allerede er skrevet en bog om! Svarene på dine spørgsmål findes allerede. Det står sort på hvidt...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-08-05 23:33

Citat
Ifølge vores overenskomst skal jeg have overtidstillæg for den tid jeg kører uden for almindelig arbejdstid, eller også skal jeg køre i arbejdstiden, altså køre fra firmaet kl. 7:00 og stille bilen i firmaet igen kl. 15:00, og have almindelig løn for det.

Hvor i den overenskomst står det at kørsel uden for arbejdstid er den kørsel til- fra arbejdspladsen som du skal have tillæg for?

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 10-08-05 23:35

Det står i §14...

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-08-05 23:36

Taus:
Du kan da godt kalde det arbejde, hvis Jesper skal til Hørsholm fra Vordingborg af.
Regn også med at det tit er forskellige steder, så kald du bare det arbejde, men det kan være det er forståelsen der er noget galt med. Keldd.

Kommentar
Fra : Taus

Dato : 10-08-05 23:36

Jesper, hvis svarene allerede findes hvorfor spørger du så efter dem? du har jo folderen ved siden af dig... og der er jo også skrevet en bog om det....

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 10-08-05 23:37

Men jeg vil smutte i seng nu. Jeg skal tidligt op i morgen jeg har jo 40 minutters transporttid, 50 minutter hvis vi regner helt fra min bopæl...sov godt...

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 10-08-05 23:38

Jesper, hvis svarene allerede findes hvorfor spørger du så efter dem? du har jo folderen ved siden af dig... og der er jo også skrevet en bog om det....

Læs mit spørgsmål igen! Jeg spørger ikke om hvordan reglerne er! Jeg spørger om hvad i andre ville gøre, jeg resikerer jo at blive fyret o.s.v...

Fra nu af vil dine indlæg blive ignoreret fra min side af...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-08-05 23:54

Jesper84

Min søn arbejdede på et tidspunkt som postbud.

Han havde ikke en postbil til rådighed.

På den tid, hvor han skulle møde var der ingen offentlige transportmidler, som kørte.

Han måtte tage hjemmefra 1½ før han skulle møde. Det fik han ikke ekstra betaling for.

Du skal være glad for som nyudlært at have fået et fast job.

Vær glad for at du på nuværende tidspunkt også bliver betalt for at møde på atbejdet.

Det er muligt at andre ansatte får mere i tilskud end du på nuværende tidspunkt får.

Det vil skade dig meget, hvis du inddrager de andre ansatte i firmaet. Ønsker du at blive fyret?

Husk på at du kun har været fastansat 1 dag. Elevtiden kan du ikke regne med i din nye fastansættelse.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-08-05 23:56

Jesper84 >Du skriver at du er nyudlært, så skynd dig at melde dig ind i A-kassen. Dernæst kan jeg godt forstå din utilfredshed med den forskelsbehandling.

Når du alligevel skal ned og melde dig i A-kasse, så tal med din fagforening om problemet, de hjælper dig gerne.

Da du ikke er ny i firmaet, men nyudlært, så vil du altid være en god arbejdskraft for dem, idet du kender firmaet fremfor en de skal ansætte udefra.

Så ned i fagforeningen - så hjælper de dig.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Taus

Dato : 10-08-05 23:56

Keldd, hvordan kan det være arbejde at tage på arbejde??
Det er klart at han selvfølgelig skal have penge for at køre i arbejdstiden! Men ligefrem at få flere penge for, at tage på arbejde end han allerede får?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 11-08-05 00:05

Forstå hvordan systemet virker:
Hvis værkstedet ligger henne om hjørnet, bliver han betalt for at møde der klk. 7.
Han skal i stedet møde i Hørsholm, som ligger 50 km væk, men stadig være der klk. 7, så er håndværkernes overenskomster skruet sammen på den måde, at arbejdsgiverne betaler transporten.
Det var historien meget kort, men jeg synes du skulle sætte dig lidt mere ind i sagerne, inden du starter en diskussion om det. Nettop dette emne har været grund til stor diskussion i fagbevægelsen, og tro endelig ikke det er gået stille af. Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 11-08-05 00:06

sådan er reglerne, ring til Dansk El-Forbund hvis du er i tvivl, eller kig i elektriker-overenskomsten's §14

Og så taler vi ikke mere om det...

Kommentar
Fra : Taus

Dato : 11-08-05 00:38

"Læs mit spørgsmål igen! Jeg spørger ikke om hvordan reglerne er! Jeg spørger om hvad i andre ville gøre, jeg resikerer jo at blive fyret o.s.v...
Fra nu af vil dine indlæg blive ignoreret fra min side af..."

jeg har læst dit spørgsmål en gang, det var rigeligt. behøver ikke at læse ting flere gange for at forstå.
gør dig lige opmærksom på at du til sidst i dit spørgsmål skriver:
"Hvad ville i andre gøre?"

Jeg har udtrykt hvad jeg ville gøre.

"sådan er reglerne, ring til Dansk El-Forbund hvis du er i tvivl, eller kig i elektriker-overenskomsten's §14 Og så taler vi ikke mere om det..."
Hvorfor skulle jeg dog ringe til dansk el-forbund, jeg er da ligeglad med overenskomsten. Desuden behøver jeg den ikke for, at sige, at jeg i dit sted ville være glad for bilen og de 40 kr,-

så må overenskomster være overenskomster, jeg er ligeglad. Du spørger hvad vi vil gøre, og jeg svarer hvad jeg ville gøre. Ingen siger du skal gøre netop, hvad jeg siger.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 11-08-05 07:32

Jeg har ca. 40-45 minutter transport hver vej i firma-bil.

Den er lige til at ryste på hovedet over.

Jesper, du er utaknemmelig, vær du glad for din kontrakt, din firmabil, din korte transport ( som du ydermere bliver betalt for), pas dit job og se dig omkring på alle de unge menensker fra din årgang, der IKKE har samme goder som du har.

Min knægt er fra 85, han står på en bus kl. 5.02 for at møde på sit job kl. 6.00........børnehave, i lige uger.

I ulige uger står han på en bus kl. 17.30 for at køre hjem, lukkevagt, og han er hjemme kl. 19.30, vi bor lidt ude på landet, uden stabile aftenbusser, så han er med telebus.

Han får ikke en krone for at rakke rundt med de busser, han har ingen firmabil, men han er lykkelig for sit job, det betaler nemlig hans udgifter.

Blot et spark til dig og lad så være med at bekymre dig mere om den sag.

Er du utilfreds, så find dig et andet sted, du er jo udlært, ikke sandt?

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 11-08-05 09:23

Når du har skrevet kontrakt bliver der ved henvist til overenskomsten. Det er overenskomsten der gælder - uanset om andre er stillet anderledes i firmaet. Det er ikke unormalt at der bliver aftalt overtidstillæg for transport - der er tale om individuelle lønforhandlinger udover overenskomsten.

Du er kun lige udlært, så du kan ikke forvente at din overmontør eller mester vil give dig mere i løn end overenskomsten kræver.

Og så se at få meldt dig ind i en fagforening - ellers kan du jo også risikere at blive fyret.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 11-08-05 09:31

maj_brit:
Selvfølgelig er Jesper utilfreds, den kontrakt han har underskrevet, forudsætter at hans overenskomst bliver
overholdt, det gør den ikke, klart nok at han opunerer.
At din søn så, ikke er så heldig i sine arbejdsforhold, kan du da overhovedet ikke sammenligne med Jespers.
Du skriver også, at Jesper er utaknemmelig??? Hvad i alverden skulle han være taknemmelig for?
Hvis der er nogen der skal være taknemmelig her, er det da Jespers såkaldte arbejdsgiver (det hed i gamle dage en ARBEJDSKØBER), som Jesper nedværdiger sig til at arbejde for.
Og så vil du ovenikøbet sparke til Jesper, fordi han kræver sin ret, og siger han ikke mere skal bekymre sig om den sag!
Godt der stadig er typer som Jesper, der kæmper for deres ret, til det der er blevet opnået, gennem lang tids
forhandling og kamp, fra fagforeningernes side.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 11-08-05 09:34

AMP.
Læs nu lige ordentligt, Jesper er i fagforening, men ikke i A-Kassen, og selvfølgelig skal han under ingen omstændigheder, på nogen måde, have mindre end dem han går sammen med.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 11-08-05 09:46

21 år, job og firmabil.............og så brokke sig?

Lige til en tudekiks.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 11-08-05 09:47

Keld - i hvilken verden lever du? Der er ingen virksomheder hvor alle får ligemeget i løn - der bliver skulet til anciennitet og hvor dygtig den enkelte medarbejder er. En medarbejder der er dygtig skal selvfølgelig have mere i løn end den der bare udfører et acceptabelt arbejde - ellers er det da uretfærdigt.

Hvordan ved du at Jespers overenskomst ikke overholdes? Måske er det netop rejsetillæg overenskomsten siger at han skal have frem for overtidstillæg.

Fagforeningen tar' jeg til mig.

AMP

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 11-08-05 10:03

AMP
Jeg lever i den samme verden som dig, men læs nu igen indlægget, Jesper for ikke hvad han skal,
ifølge overenskomsten, og det er der humlen er begravet.
Jeg er udmærket klar over der stadig er noget der hedder ancennitetstillæg, det bliver brugt af arbejdsgiverne til at lukke kæften på arbejderne.

maj-britt
Din søn ville måske opnå noget, hvis han ikke bare var glad for at kunne betale sine udgifter.

Keldd.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 11-08-05 10:58

Jeg er enig i keldd, at Jesper skal "kræve" sin overenskomstmæssige ret, og lade andre bukke hovedet for deres arbejdsgivere.

Om man er nyudlært, nyansat, underdanig eller andet - så har man sin overenskomst at holde sig til og en overenskomst er en aftale der er indgået mellem arbejdstagere og arbejdgivere.

Jeg fatter ikke at nogle her i tråden mener at det er OK at arbejdsgiveren ikke skal overholde denne aftale.

Men som jeg skrev tidlige så henvend dig i din fagforening og få dem til at hælpe dig Jesper - de hjælper dig gerne.

Så skal du huske Jesper, at firmaet har ansat dig fordi de har brug for din arbejdkraft, "det er den eneste grund", så du har intet at være taknemlig for - så fortsæt med at kræve din ret.

//bentjuul

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 11-08-05 11:05

Keldd, min søn har da ikke behov for at "opnå" noget som helst?

Han har et godt job, gode kollegaer, søde børn.

Herregud, han er 20, hvad mere kan han forlange, udover at kunne betale sine regninger til tiden?

Enig AMP..............

KLART at man skal kræve sin ret, men lægge det ud til at være utilfreds med firmabil og ydermere blive betalt for sin transporttid, det er sq pivet.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 11-08-05 11:18

Keld - som jeg startede med at skrive skal både arbejdsgiver og -tager overholde overenskomsten. Men det kunne jo være at Jesper tolker overenskomsten forkert og at mester/overmontør har ret. Han skriver ikke hvilken overenskomst han er underlagt, og vi kan derfor ikke give andet svar end at overenskomsten SKAL følges. Han kan sagtens udfylde sin timeseddel med rejsetillæg frem for overtidstillæg - hvis han går til fagforeningen er det vigtigste at han har opgjort timetallet som det drejer sig om. Når det er sagt, er der desværre mange der ikke kan, se at andre gør et bedre arbejde end dem selv, og tror at de skal behandles på samme måde/ have samme goder.

Jesper - skriv hvilken overenskomst du er underlagt- pt. har vi jo kun dine ord at tage for gode vare. Lad være med at indblande din kollega i din lønsamtale, da det kan stille ham i et dårligt lys hos cheferne og dig i dårligt lys overfor dine kollegaer.
Hvis du ikke har overenskomsten liggende, så ta' og kontakt din fagforening og spørg dem!

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 11-08-05 11:45

ampere >Jesper "har" henvist til elektrikeroverenskomsten.

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 11-08-05 12:27

Vore elektrikere har hver deres servicebil, som de tager med hjem om aftenen. Til gengæld møder de så direkte ind hos den første kunde eller på vore byggepladser ved arbejdstids begyndelse. Nu har vi fået en ny elektriker, som kræver overtidsbetaling for kørslen til og fra arbejde. Skal han have det?

Ja, i en række situationer har han ret.
Hvis der er mindre end 7 km i luftlinie (9 km ad nærmeste offentlige vej) fra jeres firmaadresse til arbejdsstedet, kan I uden videre kræve, at elektrikerne møder direkte på pladsen til arbejdstids begyndelse. I så fald skal han ikke have merbetaling.

Hvis der derimod er mere end 7 km, skal I betale rejsetid og transportudgifter jfr. Elektrikeroverenskomsten § 14, stk. 6. Heri står blandt andet, at når elektrikeren anvender virksomhedens køretøj, har han ret til overtidsbetaling for den del af rejsetiden, der ligger uden for arbejdstiden. Alternativet vil derfor være, at elektrikerne skal lade bilerne stå i firmaet og møde her ved normal arbejdstidsbegyndelse.

Desværre åbner overenskomsten ikke andre muligheder, medmindre I vælger at ansætte jeres elektrikere på funktionærlignende vilkår efter § 19. Her vil det være muligt at fravige køre-/vejtidsbestemmelserne, men til gengæld skal I så tilbyde alle elektrikerne disse ansættelsesvilkår.

Thorkild Bang

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 11-08-05 13:03

maj_britt_Thorkild_Bang > Jeg menr ikke at det var overenskomstens tekst at Jesper84 er i tvivl om, men det er den urimelige forskelsbehandling som bliver udøvet fra arbejdgiverens side i forhold til den tekst, overfor Jesper84.

//bentjuul

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 11-08-05 13:23

Forskelsbehandling foregår jo alle steder........

Og er jesper utilfreds, så må han jo brokke sig. Hvor svært kan det være?

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 11-08-05 13:23

Linket som Maj_britt glemte at henvise til .. http://www.elfo.dk/sw3258.asp

Som jeg læser det, skal Jesper overhovedet ikke finde sig i, at andre i firmaet får hvad der står i deres overenskomst, mens han må tage til takke med mindre..

Alder har ikke en disse med det at gøre. Det er regler, der skal gælde for ALLE!!

Helt enig i, at Jesper skal kræve sin ret..

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 11-08-05 13:37

maj_britt_Thorkild_Bang > Jesper84 stiller et spørgsmål om hvad vi syntes og hvad han skal gøre, og jeg syntes at den forskelsbehandling som han er ude for er grov, og jeg har skrevet tidligere hvad han bør gøre.

Og så er det helt OK at du accepterer forskelsbehandling, det er dit valg, men vi andre behøver vel ikke at acceptere det.
Jeg tror ikke han har stillet spørgsmålet for at få at vide
Citat
Hvor svært kan det være?

Men desværre er det en vending der bliver brugt oftere og oftere overfor spørgsmålsstillerne.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 11-08-05 13:44

amp.
Jesper er såmænd udmærket klar over hvad der stå i hans overenskomst, netop derfor spørger han her,
hvad han skal gøre ved forskelsbehandlingen i sit firma.
Majbrit
Jeg er da glad for din søn er glad og tilfreds, det er hans arbejdsgiver sikkert også, men lad være at sammenligne det, med hvad der foregår på Jespers arbejdsplads.
Keldd.

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 11-08-05 16:51

Det er sådan at jeg betaler til en fagforening hver måned, den fagforening kæmper for nogle rettigheder, blandt andet vores gode løn-forhold, så det skal bare følges...

Men stop stands vent et øjeblik!

Det er jo slet ikke det jeg søger svar på. Det jeg søger et svar på, er hvordan jeg skal brokke mig på den rigtige måde, for ikke at blive mere end højst nødvendigt uvenner med nogen mennesker...

I er i den helt forkerte grøft alle sammen. Overenskomsten står sort på hvidt så det er slet ikke det der er spørgsmålet overhovedet...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-08-05 17:19

hej igen, nu har jeg fulgt mere eller mindre med i alt det skrevne, og jeg syntes stadig som jeg skrev igår kl. 22.07

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 11-08-05 19:35

hejsa jesper, nu er jeg selv tillidsrepræsentant, og derfor meget skuffet, når jeg hører at din tv(tillidsvalgt) ikke gør noget...

men nu er det sådan at især inden for dit fag, er der meget forskel på lønnen og ikke mindst de tillæg folk for raget til sig..

hvis du brokker dig til dine kollegaer, vil nogle af dem blive bange for at jeres mester så pludselig vil skære alle over en kam, og fjerne alle ekstra kørselstillæg, det bliver de ikke glade for.

du kan i en henført bemærkning til din overmontør, da det er ham der indstiller til mester hvad han mener du skal have i tillæg, at du godt lige vil vide, hvornår du får det samme som "navn" eller hvad du kan gøre for at opnå det samme... gør det på et velvalgt tidspunkt, hvor der er en rimelig god stemming... f. eks ikke en torsdag hvor overmontøren brokker sig over at bettekoneaften var et flop

hygge <melander>

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-08-05 19:48

Melander, nu bliver Keldd nok sur, prøv lige at se under klokken 23.14

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 11-08-05 20:12

Jeg har i dag talt med fagforeningen, de mener godt at firmaet kan bøje reglerne så meget at de bare betaler mig rejsetid for det, men de er enige med mig i at man ikke kan lave forskelsbehandling, på den måde de gør. De siger at det er en god idè at tale med vores tillidsmand og få lavet en lokal-aftale om hvordan og hvor ledes vi håndterer kørsel i firmabil hos os, sort på hvidt så der ikke er noget at rafle om.

Men før jeg gør noget vil jeg lige snakke med mine andre kollegaer der jævnligt/dagligt kører i firmabil...

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 11-08-05 20:22

Nordsted, hvorfor i alverden skulle jeg blive sur, men som tillidsrepræsentant Melander, (Keldd, mig selv tillidsrepræsentant i 23 år Blik og Rør), skal du lige huske, at opnåede goder skal bibeholdes, og skulle man gå rundt og fedte i det som du foreslår, så kunne vi sgu da lukke fagforeningerne. Jeg er godt klar over det foregår rundt omkring,
men det er bestemt ikke noget at tage op, til at eftergøre. Hilsen Keld-W.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-08-05 20:29

Jamen det var da en dejlig nem måde for fagforeningen at hjælpe dig på. Det lyder da også fornuftigt nok med en lokalaftale så der ikke bliver noget at rafle om, men som jeg ser det, bliver det noget værre rod for dig, at få sådan en aftale " i hus", du havde ikke for meget "fidus" til din tillidsmand, og hvis dine kollegaer risikerer at få mindre i løn, så bliver det møj ubehageligt for dig at komme på arbejde. Pøj pøj med det hele

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 11-08-05 20:31

Det lyder fornuftigt Jesper, men du bliver måske upopulær, hvis de andre er godt indspiste i firmaet.
Men bare gå til den. Hvis du synes de er nogle skvatmikler, så er der masser af arbejde på byggepladserne rundt om-
kring. Hilsen Keld-W.

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 11-08-05 20:45

Jeg snakker jo med dem før jeg går til tillidsmanden (hvis jeg gør), det drejer sig om 2 mand tror jeg, ikke mere...

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 11-08-05 21:07

Held og lykke Jesper, det skal nok gå.
Hilsen
Keldd.......

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-08-05 21:22

Jesper84

Du skriver at det drejer sig om 2 mand. Hvor mange er ansat?

Hvad siger de andre til at der er 2 mand, der får mere i tillæg?

Tænk dig godt om før du gør noget.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 11-08-05 21:23

når fagforeningen (afdelingen) bliver indblandet, og de henvender sig til firmaet for at få en lokalaftale på plads, falder det meget sjældnet ud til fordel for medarbejderne, for jeg tror faktisk ikke den virksomhedsleder findes der så siger, "jamen så ok da, de skal da alle sammen have det samme, og selvfølgelig det samme som ham der får mest" nope, de bliver sure over at de nu skal til at bruge tid på det, så de går ganske enkelt ind på at alle skal have det samme, nemlig minimunssatsen.

Problemet er her, at virksomheder skatter nogle medarbejdere højere end andre, ok rent socialt og egoistisk er det forkert, og vi skal selvfølgelig have samme løn for samme arbejde, men uanset hvordan vi end vender og drejer det, er der altid nogen som virksomheden helst ikke vil af med, fordi de ganske enkelt besidder en goodwill som er meget værd for virksomheden, og de personer for det anderledes end alle andre. sådan er livet, men vi kan jo prøve at ændre det.

melander

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 24-08-05 00:19

Tjaa...Nu har denne debat stået stille i et stykke tid, og jeg synes egentlig ikke at jeg er kommet så meget videre...

Jeg har snakket med tillidsmanden, og han mener jo bare at jeg bør gennemtænke hvad jeg får mest ud af. At tage toget eller at køre i firmabil. Hvis jeg vælger at tage toget bliver rejsetiden væsentligt længere, nemlig 1 time og 34 min ~ 1 time og 45 min. Det betyder også flere penge til mig, men det betyder at jeg skal ud af døren kl. 05:05 om morgenen, og samtidig er senere hjemme. Hvorimod at når jeg kører i firmabil kan jeg nøjes med at tage afsted fra min bopæl kl. 06:10 - 06:15, og er tilsvarende også tidligere hjemme.

Penge er ikke alt.

Set fra min synsvinkel får jeg faktisk mest ud af at beholde den skide (undskyld) bil...

Tilbage står det at der er en urimelig forskelsbehandling i denne bolle-butik!!

Men jeg frygter at ved at tage det op på et klubmøde, tror jeg kun at det vil gå ud over mine andre kollegaers gode forhold. For at gøre det ens for alle fjernes deres goder også!!

Tilbage står jeg som bussemanden i det hele og stikker halen mellem benene...

Jeg tror faktisk at jeg lader det blive som det er nu *suk.

For fremtiden tror jeg bare at jeg vil håbe på/kæmpe for at komme til at arbejde under en anden overmontør - som er villig til at betale hvad der står i vores overenskomst uden at bøje reglerne til hans egen fordel konstant. Og på længere sigt vil det nok ikke være helt hen i vejret at finde et andet firma...

Jeg tror egentlig at det var enden på den sag!

Men tro ikke at jeg er fuldt ud tilfreds, jeg har det ikke godt, bestemt ikke godt med dette her...At være velvidende om at mine kollegaer får betaling for dette, vel og mærke rigtig god betaling, almindelig løn + overtidstillæg + rejsetidstillæg for at køre på arbejde. Altså 154+64+40 = 258 kr. i timen, for at køre på arbejde, mens jeg kan nøjes med 40 kr i timen (Jeg fik sq mere i løn dengang jeg arbejdede i bageriet som brødpakker i Bilka som 14-15 årig!)

Kommentar
Fra : Jesper84

Dato : 24-08-05 00:25

Om i vil grine eller græde bestemmer i selv, men jeg har det virkelig skidt! Mit firma har for alvor bevist over for mig at jeg ingenting er, jeg er bare et stykke legetøj, en lille lus, som de kan gøre med som det passer dem.

Ingen er for store til at holde sig til "ret og rimeligt" -
Men nogen er for små!!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-08-05 00:57

Jesper84

Du har tidligere skrevet at det drejede sig om 2 mand, der fik mere i kørselsgodgørelse.
Hvor mange ialt er der ansat?
Får de "andre" det samme i tilskud, som du får?
Har du ikke talt med dine kollegaer om det?

Hvor meget fik du i timen, da du arbejdede som brødpakker?? Du fik sikkert mere end 40,- kr. Men du fik ikke penge for transporten.

Det er fint, at du vil kæmpe for din sag. Tal med dine kollegaer, det ville jo være rart for dig, at I kunne stå sammen om dette spørgsmål.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 24-08-05 07:21

Dine kollegaers lønforhold kan ikke ændres, ifølge overenskomsten skal opnåede goder bibeholdes.
Du kan ikke være et sted, hvor du er utilfreds med at være, og det kan være en urimelig kamp nogen gange, hvis man ikke får nogen opbakning af kollegaerne. Hilsen Keldd.