/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Gratis trådløs via naboen
Fra : jorael
Vist : 465 gange
50 point
Dato : 10-08-05 21:16

Min nevø havde sin bærbare med, og kom fint på nettet via et accesspoint i nærheden uden kryptering. Det kunne jeg ikke lide; for mig er det som om, man tager noget fra naboen. Hvad mener I?

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 10-08-05 21:19

Det er klart et indgreb i andres privatliv og det er også ulovligt. Det er lidt ligesom når nogle går rundt med scannere og opsamler telefonsamtaler. Selvom det er muligt, så syntes jeg ikke at man skal gøre det. Nu har din nevø sikkert selv krypteret hans trådløse hvis han har en sådan derhjemme, men hvad ville han sige til at andre gik ind på hans net?
Altså klart en overtrædelse af andres privatliv syntes jeg.

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 10-08-05 21:22

hej
det kunne jeg også finde på
de kan jo bare lukke og kryptere deres accesspoint,
så der ikke er andre der kan bruge det.
efterhånden har det været i medierne længe så de fleste burde vide det.

mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-08-05 21:22

hvad gør man egentlig for at forhindre det ????????

jeg kender tilfælde hvor der bruges adsl med modem hvor nogen har gjort det - og synes det er forkasteligt - og - kan man sikre sig ??????

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 10-08-05 21:26

Hmmm...

Hvis man går ind og kigger på, hvad "han" (hun) laver på sin maskine, vil jeg osse blive forarget!

Men at man kan "låne" en forbindelse til cyber - via én, der ikke har krypteret ... tja!
Det kan ikke forarge mig ... så er vi jo mange, der kunne hjælpe hinanden.

Men så længe, man ikke kan være sikker på, at der ikke kommer ubudne gæster, så holder jeg mig langt væk fra en ukrypteret trådløs forbindelse.

Men ærgerligt at man skal være så vagtsom!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-08-05 21:29

har da op til flere der bruger min forbindelse af og til - ok med det - men uindbudt ??? nejtak -
til sannie - joooooooooo men ikke så alt pludselig er kaos !!!!!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-08-05 21:30
Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 60 point
Dato : 10-08-05 21:41

Jeg tror ikke mange af os ville bryde os om at vores forbindelser blev brugt på den måde, jeg syntes det er en skrækkeligt tankegang - at hvis en forbindelse ikke er krypteret så det ok, det kunne jo være at vedkommende betalte efter hvor meget der bliver downloaded. Jeg mener det er simpelt tyveri.
Det svarer til at terressedøren står åben og en tyveknægt stjæler pungen, så skulle det også være ok - fordi terressedøren står åben !!! Mærkelig tankegang nogen har.

jorael >jeg kan godt forstå at du ikke brød dig om det og hvis jeg var dig ville jeg bede ham om at lade den bærebare blive derhjemme - næste gang han kommer på besøg.

//bentjuul

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 10-08-05 21:59

Det kan da godt være at folk er lidt naive fordi de stadig ikke har krypteret deres forbindelse, men det berettiger da ikke andre i at misbruge deres naivitet.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 10-08-05 22:34

Mirit> Sikre sig, ja selv følgelig kan man det. Man kan slå kryptering til og broadcast fra. Så skal de i hvert fald være mere end normalt dygtige

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 10-08-05 23:10

Haløjsa
Til Jorael! Det er helt klart tyveri hvis man bruger en nabos internetopkobling uden dennes samtygge, og bliver i straffeloven sidestillet med brugstyveri (ikke tyveri fra en brugsforening). Jeg synes du skal spørge i nabolaget hvem der har trådløs forbindelser og så gøre dem opmærksom på at de skal slå kryptering til.
Stakkels nabo, prøv at tænke på, at han måske har en opkobling hvor han betaler efter forbrug.

Kommentar
Fra : 4u2

Dato : 11-08-05 07:26

Hej

Er det lovligt ? hvis jeg husker rigtigt, stå der noget i betingelsen fra internet udbyderen om at den kun må bruges i husstanden.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 11-08-05 07:51

Hej Jorael

Straffeloven er ganske klar på dette punkt - det er simpelt brugstyveri, og er ulovligt. - ganske som Brassovitski skriver.

At vi så alle kan blive enige om at personen der går i Bilka/Merlin/Electric City og køber et trådløst netværk og ikke sikrer sig er mere end almindelig forkert skruet sammen i roen, er en hel anden sag, fordi dumhed kan iflg. samme straffelov ikke straffes - hvilket man måske skulle begynde på!!!!!! Personen har gået i Bilka eller andre steder fordi det er billigt, og kunne ikke drømme om at ofre ca. 500 kr. på at en EDB kyndig person opsatte skramlet.

I UK er en person dømt til 45 dages fængsle for at brugstyve en anden persons ADSL med Wireless LAN, og vi mangler bare at der er en sag herhjemme for at få stadfæstet hvor stor dommen (læs fængsel) bliver.

Lars

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 11-08-05 09:20

larsfrohn !!!!!!!!!!! - dumhed kan ikke straffes - men dumhed fritager ikke hverken for straf eller ansvar

Godkendelse af svar
Fra : jorael

Dato : 11-08-05 09:32

Tak for svaret bentjuul. og jer andre for mange synspunter, som heldigvis var forskellige. Hvis nogen har et ikke krypteret accesspoint og betaler efter forbrug, ja så burde de rådes til at nøjes med et kabel - eller få en nørd til at lave krypteringen for dem.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 11-08-05 09:35

Det er tyveri i mine øjne - det er ikke alle husstande der har et abonnement med ubegrænset forbrug, og hvis der er tale om det her (hvilket han jo ikke kan vide) får det måske stor indflydelse på hjemmets økonomi.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 11-08-05 10:07

Hej Ampere

Vi er enige om at det er tyveri, men folk i DK vil generelt ikke ofre 5 øre på noget der har med It at gøre, de vil hellere handle i en butik i Usbeskistan for at spare mindst 25% dansk moms (og fortæller gerne alle hvor meget de sparede i forhold til at købe det i DK) end at betale en person for at lave en opsætning der ikke kan misbruges.

Og det er denne specielle "danske" holdning jeg angriber, og jeg melder mig under fanerne med dem som siger at folk der bare gør sådan noget uden at tænke sig det mindst om fortjener sgu en straf.

Lars

Kommentar
Fra : kipros

Dato : 11-08-05 10:18

Til bentjuul, ampere m.fl.:
Ja, det er brugstyveri, så klart. Det er det også at tage en bil, hvor nøglerne sidder i.
Lader I bilen stå på denne måde?
Lader I hoveddøren til hjemmet være ulåst?

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 11-08-05 11:34

Kipros - uanset om "nøglerne" sidder i, kan vi vel sagtens blive enige om at hvis man tager noget der ikke er ens eget og man ikke på nogen måde har ret til at tage det - så er det tyveri.

Om folk er dumme, skal jeg ikke udtale mig om, men nogle ER uvidende på it-området. Når man køber et trådløst netværk, bør der efter min mening følge en advarsel samt vejledning med, om hvorledes man sikrer sin netadgang.

Lars - der er mange der ikke vil betale hvad ting koster, man kan jo bare se på sort arbejde, ulovlige kioskvarer, børn der ikke sidder i godkendte autostole mv. Men at der er mange der har den opfattelse, gør den jo ikke moralsk korrekt. Som nævnt kan man jo i dette tilfælde jo ikke skelne mellem folks uvidenhed og dumhed/sjuskethed.

AMP

Kommentar
Fra : webspy

Dato : 04-01-06 22:41

Nu bliver der sagt at dumhed ikke kan straffes, men med det som Kipros siger, m.h.t. at lade bilnøglerne sidde i bilen, hvilket ikke blot er mere end DUMT, men faktisk også strafbart + forsikringen dækker ikke...