/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Abs-bøvl!
Fra : yesboss
Vist : 540 gange
170 point
Dato : 10-08-05 20:20

Hej derude

I min Audi 80 (1987-imp.tyskland) har jeg nogle problemer med Abs'en. Når jeg starter og kører tænder lampen, den kan jeg så slå manuelt fra, den holder så op med at lyse. Problemet er så at når jeg bremser hård, blokerer bremserne, Det burde de ikke når lampen ikke melder fejl
Hvad er der galt!??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-08-05 20:23

Det er kontrolboksen eller sensorerne ved hjulene det er galt med, du bliver nok nød til at kører på værksted

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-08-05 20:23

Slukker lampen..............det er vel ABS du slår fra.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-08-05 20:25

Det er som regel en af hjulsensorerne der er defekte. Hvis ikke du selv ved hvordan du tjekker hvilken en det drejer sig om så kør på værksted.

Kan tjekkes ved at måle modstanden når den er taget ud af stikket.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-08-05 20:25

Som sammenligning: mål alle 4 og se hvilken der skiller sig ud.

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 10-08-05 20:27

Jeg har renset sensorerne og hjulkransen!

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 10-08-05 20:28

Hvad koster det at få tjekket på autoriseret værksted

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 10-08-05 20:31

Når du kører tender ABS lampen. I og med at den tender, så har den meldt fejl. Og når lampen lyser så fungerer ikke ABSen og hjulene kan blokere.Den bliver ikke lavet fordi du slår fra lampen. (Har aldrig set at man kan slå lampen fra)
alimak

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 10-08-05 20:33

Det koster ca 350 kr at sætte computeren på, og eventuelt slætte fejl. Eller den siger hvad der er galt.
alimak

Kommentar
Fra : Kentvester

Dato : 10-08-05 20:36

For at kontroller hjulsensorne skal du måle i stikket ved hjulet, indstil måleinstrumentet på OHM sæt et ben i hvert af de to stikben. Drej hjulet rundt, så skulle du gerne få en "pulserende" måling, altså den svinger. Hvis den viser uendelig modstand har du sikkert en defekt sensor (dog ikke 100% at det er sensoren)

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 10-08-05 21:45

Til Kentvester.
Hvis du måler den ohmske modstand i sensoren til hjulføler
giver den så pulserende måling ved rotation af hjulet????.
Er det ikke hvis analog-display er indkoblet?
Som rettesnor, ingen ohm-modstand i føler så er den defekt.
Til yesboss.
find de eksakte ohm på hver hjulføler, på stikket til abs-box
er der nr. (2 stk pr. føler) spørg hos evt. bosch hvad stik nr.
der er til de forsk. hjulfølerer.
/steen b.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 11-08-05 09:31

Vi havde selv problemet (har dog automatgear) og fik skiftet sensorerne, men problemet fortsatte og bilen kunne ikke gå gennem syn. Det endte med at værkstedet fandt ud at at det var en elektronisk "ABS-dims" der var defekt - det koste 16 t.kr at få den udskiftet.

Tag på værksted og håb på at det er hjulsensorerne.

AMP

Kommentar
Fra : Kentvester

Dato : 11-08-05 20:41

til ds23

Jeg har altid bruget et digital måleinstrument.
en ABS enhed ved hjulet består af en føler, og en lamel rosette, der er ikke noget hokus pokus. Når du drejer hjulet meget meget langsomt, vil du kunne se en given modstand, når en af lamellerne er ud for sensoren, og så fremdeles.
Det jeg siger når man drejer hjulet vil du kunne se en svingende måling.

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 24-08-05 09:43

Jeg har nu afmont. sensorene og venter på nye, men den melder ikke anderledes fejl end før- Den burde jo melde konstant fejl, altså lyse hele tiden!!???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-08-05 10:59

som jeg startede med at skrive, så kan det også være kontrolboksen

Kommentar
Fra : yesboss

Dato : 28-08-05 12:41

har tjekket elboksen!! no problemo

Hvordan vi bilen reagere hvis der var fejl ved abs pumpen? Evt pumperelæet?