/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vores vindruer flækker
Fra : michaelmoeslund
Vist : 5099 gange
100 point
Dato : 10-08-05 14:46

Har for et par år siden reddet en rod med gule druer fra min nabo

Nu er den blevet halvstor, og sætter mange klaser med druer, den står på en sydvendt galv, og har ingen (synlige) skadedyr på sig

Alligevel er druerne nu ikke rigtig noget værd, da 2/3 af dem er flækkede så kernerne falder ud... øv!!!

Hva skal jeg gøre??

og Hvis der skal en anden slags druer til, hvilken sort er så god til vores himmelstrøg??

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-08-05 14:53

Du skal lære dig at beskære planten. Fjern 60 % af alle frugtklaser når de kommer. Du skal også fjerne en del af de nye skud der kommer hvert år, ellers er produktionen i planten for høj og druerne har det simpelthen for godt. Det KAN godt føles som mord at klippe en drue så drastisk tilbage, men gør du det ikke får du de problemer du har nu. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 10-08-05 14:55

Har set et program i tv. Står de udendørs?
For så at de frugter og grøntsager som står ude og så med alt den her meget regn ikke kan nå at optage alt det vand der lander på dem. Men de prøver alligevel og det får dem til at revne.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 10-08-05 15:02

>Arne

HA! vil meget gerne beskære... Har været på bonzai kursus for at lærer at beskærer og tvinge små uskyldige træer i form....

Og ja de står udendørs...

Ved nærmere eftertanke tror jeg de skal beskæres med motorsaven, da det vist er nogle "sure sataner" selv om de ikke flækker

Er der nogle druer der kan holde til at stå ude i vores regnvej???

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-08-05 15:03

Citat
Vinmeldug
Symptomer: Der kommer et gråhvidt lag på bladene og senere på frugterne, druerne bliver mørkere, standser i vækst og kan sprække.
Årsag: Svampen Uncinula necator.
Betydning:
Behandling: Undgå at planten udtørre eller udsættes for træk. Der kan behandles med

Nu ved jeg så ikke om bladene får et gråhvidt lag.

http://www.bayer.se/bayer/Internet_hh_dk_new.nsf/Public/7F0DCCFEF4696866C1256DEC0041B18A

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-08-05 15:07

Michael -> Det er jo nok for sent for i år. Du kan dog stadig producere vin på druerne. Høst hvad du har lyst til og skær så planten tilbage til stokken. Så skal du bare se næste år. Held og lykke med projektet. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-08-05 15:31

Beskæring af vinranker:

Skæres sent om efteråret (november/december) sådan at hovedrankens vækst kun udgør en meter om året.

De sideskud der kommer om sommeren, skal klippes af 2-3 blade efter en blomst eller klase.

Klaserne tyndes når druerne har nået ærtestærrelse (gøres nemmest med en lille spids neglesaks).

Det problem du har i år med druerne der sprækkes, skyldes for meget vand, og er svær at undgå når det er en udendørs plante

mvh dova

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 10-08-05 15:32

Hej Michael

Når vindruer eller andre frugter flækker, skyldes det at de optager vand.
Processen kaldes osmose - det sukkerholdige saft i druerne optager vand.
Det er der desværre ikke meget at gøre noget ved udendørs med det regnvejr,
vi har i sommer.
Husk lige på, at afsættes der for mange klaser vil det gå ud over smagen.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-08-05 15:36

Forresten spurgte du om gode sorter:
Et par stykker, der er kerneløse og ikke sprækker så let:

Heimrod og Schyler

mvh dova

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-08-05 15:50

Schyler er ikke kerneløs, men er ellers en af de mest velsmagende typer under de danske himmelstrøg,
men kerneløs næ næ.
Hilsen Keldd.

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 100 point
Dato : 10-08-05 16:14

Havenyt.dk - Hvilken vinplante skal vi vælge til en beskyttet terasse?
... så jeg vil anbefale de blå druer Schuyler, Regent og Nero, alle med kerner,
... Artikler: Inspiration > Bøger; Hvad gør jeg ved meldug i vindruer? ...
www.havenyt.dk/spoergsmaal/frugt_og_baer/vin/1243.html - 13k - Cached - Lignende sider

Der mangler et u, i den stavemåde Dova og mig brugte. Men Schuyler, er den bedste jeg har smagt.

De begynder at blive blå NU, men vent med at spise dem, til midt i sebtember, så er der trukket det maksimale af

sukker op i dem. Sidste år lavede jeg 10 stiklinger af dem, de nåede brysthøjde fra sidst i maj til oktober.

I år har jeg lavet 2, og de bliver endnu større med 2 skud fra bunden, foruden selve stiklingen.

Vindruer udendørs tør jeg ikke udtale mig om, men mange bruger det, nu kan vi se her, det er jo en typisk

regnskade. Så derfor Moeslund, anskaf dig et drivhus, helst 2, og gerne tre, så er du dækket ind.
Hilsen
Keldd............

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-08-05 16:30

Keldd

Det står altså i min bog, Brugsens havebøger

Citat
To kerneløse sorter som er værd at prøve, er Heimrod og Schuyler

mvh dova

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-08-05 16:46

Jeg tror da ikke du lyver dova, men dem i bogen gør, men kom herover om en månedstid, det gælder alle de Kanduer jeg kender, så skal I få Schuyler, så i vakler hjem.
Om ,nej jeg skal først spise, så lægger jeg billeder ind af hvor langt Schuyler er fremme, lad os sige klk. 19:00.
Hilsen Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 10-08-05 17:33

Hæ...

Har anskaffet mig et drivhus, skal bare lige ha det hentet...

Men det med drivhuset var nu mere fordi jeg ville prøve det der hydroponics....

Takker for svarene.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-08-05 18:34

Selvtak moeslund, du skulle have ventet lidt med at lukke,

måske var der kommet een forbi, der var klogere end mig, naaah nu smider jeg lidt billeder ind, kig ved 19
tiden.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-08-05 19:30

Her:
www.keldd.webbyen.dk

hvis I ikke sidder og glor fodbold.

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 10-08-05 21:22

De er da godt nok fine, tror jeg konverterer mine små gule sure sataner til noget der måske kan komme til at ligne dine med tiden...

-Vil hellere slikke mit meldug af frem for at se fodbold

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 10-08-05 21:51

De kommer hurtigt til at se sådan ud,men husk, al beskæring skal være overstået 1 december, glem alt andet der bliver skrevet og sagt.
Det der sker når man klipper og beskærer senere, så bløder de, der hvor der er skåret, og bliver sat utroligt meget tilbage.
En anden væsentlig ting:
En vindrue skal plantes UDENFOR drivhuset, og så ledes ind gennem et hjørne der er skåret væk i det nederste glas.
En Scuyler koster ca. 70-100kr. Og hold jorden ren ca. 40cm omkring rodhalsen.
Du skal sætte den sidst i september. En Shuyler er utrolig stærk og hårdfør, så derfor kan den sagtens trække tre ledegrene i drivhuset. Een øverst, og een i hver side.
Og gå så ud og sæt drivhuset op ha ha Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 11-08-05 10:02

"Og hold jorden ren ca. 40cm omkring rodhalsen"

-Altså for ukrudt??

Hva gør jeg med myrer, dem har vi rigtig mange af... ved godt jeg bevæger mig lidt væk fra det oprindelige spørgsmål

Håber i ka tilgive mig, bryd's mig bare ikke om druer der lugter af muretis.....

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 11-08-05 10:12

Blæs på myrerne, så længe de er udendørs, gør de ingen skade.
Og det er dit spørgsmål, så du trænger da ikke til tilgivelse.
Ja, sådan en pæn halvcirkel ved rodhalsen, hold den ukrudts, og græsfri, det bør man også gøre ved alt nyplantet.
Græs og ukrudt er storforbrugere af vand og mineraler, det skulle gerne komme det nyplantede til gode.
Hilsen Keldd.