/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
ISO indstillinger ??
Fra : gamle61
Vist : 567 gange
100 point
Dato : 09-08-05 20:38

Er indstillingen til højere ISO tal kun en hjælp under dårlige lysforhold, uden det giver mindre skarpe og mere "kornede " billeder
Ved fotofrafering med 100 ASA film,får man skarpere ( mindre kornede) billeder i forhold til f.eks. en 800 ASA
Gør det samme sig gældende ved digital fotografi
håber i kan hjælpe , på forhånd tak , m.v.h. - gamle61

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 09-08-05 20:42

Hej gamle61,

du har ganske ret, virkningen er næsten den samme som ved analog fotografering.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : tastfinn

Dato : 09-08-05 20:53

Hej gamle61

det er den samme virkning. Hvis du vil beholde skarbheden må du bruge en så lav ISO værdi som mugligt, og en længere lukketid.

Mvh
tastfinn

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 09-08-05 21:45

Jeg forstår at svaret er som jeg forventede, men hvorfor ændres skarpheden ?
Det er jo ikke det samme som en film
m.v.h. - gamle61

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-08-05 22:18

Skarpheden ændres ikke - men med ikke så mange pixel(korn) vil det virke uskarpt ved forstørrelse. (teknisk zoom)

Kommentar
Fra : olefahnoe

Dato : 09-08-05 22:18

Jep du har ret

tag altid billede med mindst ISO også digitalt

Olefahnoe
www.fahnoefoto.dk

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 100 point
Dato : 09-08-05 22:43

Når digitale billeder bliver "grovkornede" ved høje ISO værdier, er det fordi outputtet fra sensoren (den digitale film) forstærkes for at mindske behovet for lys bl.a i forbindelse med optageler af ting i hurtig bevægelse. Under forstærkningen bliver også fejlene/støjen forstærkede. Fuldstændig i lighed med støjfyldt radiomodtagelse. Skruer man op for lyden så skruer man også op for støjen.

mvh berpox

Kommentar
Fra : jensthybo

Dato : 30-08-05 10:01

Den støj det bliver på billederne kan dog fjernes, prøv et gratis program der hedder neatimage. Det kan fjerne noget af støjen, men billederne bliver også mere softede.
mvh Jens

Godkendelse af svar
Fra : gamle61

Dato : 30-08-05 22:57

Tak for svaret berpox.m.v.h. gamle61