/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
paralelport kan ikke findes!
Fra : ticka
Vist : 577 gange
120 point
Dato : 09-08-05 13:05

Jeg har fået en Olivetti multifunktionel faxmaskine (JET-LAB 600) med kopi-, scanner- og printer indbygget.
Når jeg starter installationen, stopper den efter ganske kort tid med en besked om, at der ikke er en paralelport på computeren. Men det er der!
Jeg har dog aldrig haft porten i brug, da mine tidligere printere har været med USB, men i systemegenskaber kan jeg sagtens se porten - der står endda at den virker korrekt....Printerkablet er afprøvet på en anden maskine, og det fejler ikke noget. Faxmaskinen er ligeledes afprøvet på en anden maskine (Win98) - også uden problemer.
Jeg kører Winddows XP pro (har undersøgt det - faxmaskinen kan godt fungere med XP). Jeg skal ikke bruge fax-funktionen - kun scanner og printer. Nogle ideer om, hvordan jeg finder den printerport?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-08-05 13:11

Dit paralelkabel skal være af "tovejs" typen så printeren kan melde tilbage.

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 09-08-05 13:14

Hvordan finder jeg ud af om det er det? Og som sagt: både kabel og maskine er afprøvet på en win98-maskine uden problemer

Kommentar
Fra : dk

Dato : 09-08-05 13:17

porten kan være "disabled" i bios selvom man kan se den i XP !!
den skal ligeledes stå til enten ECP eller ECP/EPP
hvis den står til SPP, virker din printer ikke

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 09-08-05 13:20

okay dk - det prøver jeg lige at kigge efter

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 09-08-05 13:43

Øv, det gjorde ingen forskel - porten stod til "normal" før. Ændrede den til ECP/EPP - samme resultat. Installationen siger, at der ikke findes en parallelport....

Kommentar
Fra : dk

Dato : 09-08-05 13:58

hmm
er printer tændt under install af drivere ??

ellers under "printer og fax enheder" prøv at køre guiden tilføj ny printer.
husk at vælge "har diskette/cd" og til lpt1 porten

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 09-08-05 14:31

Jep - printeren er tændt, når jeg starter installationen. men installationen afsluttes før den overhovedet kommer igang - fordi porten ikke kan findes....

Kommentar
Fra : dk

Dato : 09-08-05 21:47

kan du installere ved at køre guiden tilføj ny printer ??

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 09-08-05 22:54

nej, heller ikke. Den skriver at der ikke er en parallelport

Accepteret svar
Fra : larsfrohn

Modtaget 120 point
Dato : 10-08-05 08:42

Hej Ticka

Gå ind og hent den nyeste driver på: http://www.printer-drivers.com/drivers/131/131794.htm - det bør kunne hjælpe dig, fordi det ser ud til at din CD ikke tager højde for SP2.

Lars

Godkendelse af svar
Fra : ticka

Dato : 14-08-05 13:49

Tak for svaret larsfrohn. I første omgang troede jeg ikke at driveren virkede. Der manglede en .dll fil. Søgte forgæves efter den på internettet - kunne ikke findes. Skrev derefter til Olivetti, som sendte den manglende fil med mail. Installerede den - skidtet virkede stadig ikke. Mystisk......Bare for at prøve noget nyt, så tog stikket ud af væggen, satte det i igen og startede op. Og så virkede det.