/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Serieforbinde bærbar og stationær
Fra : Jimmy17
Vist : 603 gange
200 point
Dato : 08-08-05 15:14

Har et problem.
-Har lige købt bærbar, men kan ikke få min stationære til at dele filer med den bærbare.
Bruger et serielt kabel, har prøvet et par gange, hvilket bare resulterede i at min internetforbindelse den røg helt og jeg måtte igang med systemgedannelse på begge maskiner.

Har wireless - hvis det har nogen betydning.

Hvordan får jeg det til at virke??

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 08-08-05 15:15

Skal lige siges at jeg har fået den stationære til at hente fra den bærbare.
Men ikke omvendt...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-08-05 16:44

Ja det skulle jo kunne lade sig gøre.

Ellers køb en router og lav et lille netværk så deler du samtidig din internetforbindelse og kan være å nettet med begge på samme tid og du kan bruge den samme printer.

Kun lutter fordele

Accepteret svar
Fra : farmerib2

Modtaget 210 point
Dato : 08-08-05 16:46

Hvilke styresystemer er der installeret på dine computere.?

Min erfaring siger at lige netop når vi taler om seriel forbindelser har de forskellige windows versioner lidt svært ved at arbejde sammen...

\knap

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 08-08-05 16:48

De har begge xp home
Synes bare at det er mærkeligt af fastnetscomputeren kan hente filer fra bærbaren, men ikke omvendt.
Dvs forbindelsen er i orden, bare kun den ene vej...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-08-05 17:04

Dumt spørgsmål, men du har vel kørt guiden på begge maskiner

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 08-08-05 17:07

Ja, har jeg.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 08-08-05 17:13

Er vel ikke andet at gøre, end at jeg må få fat i en ekspert.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-08-05 17:15

Hvordan skaber de sig når det ikke vil lykkedes

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 08-08-05 17:18

Så sker der bare ikke noget.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 08-08-05 17:19

Har lavet det på den ene computer og kørt netsetup på den anden.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 08-08-05 17:20

Har lavet det på den ene computer og kørt netsetup på den anden.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 08-08-05 17:21

Kan hente fra bærbar til stationær.
Bare ikke omvendt
Fatter ikke, hvad jeg gør forkert.
Tror det er noget med internet, der forvirrer computeren.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 08-08-05 17:25

Hvis jeg trykker; vis arbejdsgruppecomputere, så kan jeg se den stationære.
Men klikker jeg på den, siger den bare; \\(computernavn) er ikke tilgængelig. Du har muligvis ikke tilladelse til at bruge denne netværksressourse. Kontakt serverens administrator, for at finde ud af, om du har adgangstilladelse.

Adgang nægtet.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 08-08-05 18:28

Stadig ingen løsning, nærmest tværtimod.
Har igen måttet køre systemgendannelse på begge computere...

Kan jeg koble dem op nemmere med en usb forbindelse?

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 08-08-05 18:30

På denne måde: http://www.merlin.dk/default.asp?state=product_detail&pageid=14&productid=21600
Der er desværre ikke noget billede af den...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-08-05 18:34

Jamen jeg er lidt på herrens mark.

Hvad med ideen med et netværk med en router

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-08-05 18:37

Nu har jeg aldrig prøvet at lavet en forbindelse på den måde, men prøv at søge på navnet på den anden pc

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-08-05 18:41

Hvis jeg var dig, ville jeg købe en router og så koble begge pc-er på den. Så får du alle de fordele som jeg nævnte tidligere og den er ikke dyrere end det data/netværkskabel du har fundet hos Merlin.

Til den opsætning følger du bare manualen til routeren og så kører guiden på - Opret et mindre hjemme og kontor netværk - på begge pc-er så kan de se hinanden

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 08-08-05 18:53

Skulle jeg måske prøve...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-08-05 19:09

Efer at have kiget lidt i netværkguider, er det måske fordi at den ene er oprettet som vært og den anden som gæst. For at bytte rund skal du jo så bare gøre det omvendt.

Altså:

Netvæksforbindelser - opret ny forbindelse - oprette en avanceret forbindelse - oprette en direkte forbindelse til en anden computer - vælge vært eller gæst

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 08-08-05 19:20

Jeg har kunnet gøre det ved to stationære computere uden problemer.
Der er jo derfor man bruger et krydskabel.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-08-05 19:22

Så ved jeg det desværre ikke.

Prøv dig frem

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 08-08-05 21:04

Kan jeg sætte seriel kabel fra stationær com til router og så fra router til bærbar?

Vil det fungere!!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-08-05 21:34

Prøv lige at indstallere Netmeeting på begge comp. (en del af windows)
start > søg >filer og...>skriv netmeeting >søg >når du har fundet mappen så ligger der en lille globus "config.exe" som indstallerer netmeeting.
Du kan så:
kalde op
dele filer
dele skrivebord
styre den anden comp

Kommentar
Fra : farmerib2

Dato : 09-08-05 00:17

NEEJ!!! for gudsskyld ikke netmeating!! det kan være med til at jame din net forbindelse og der er ikke andet end bøvl med det.... det må være en grund til at MS stoppede med at udvikle på det produkt i tidernes morgen.

MEEN hvorfor er det lige at du vil sætte et seriel kabel fra din stationær til routeren???

Du har vel netkort i dem begge??

Har du overhovedet en internet forbindelse??
Ellers vil det være lidt overkill at investere i en router, når du kan gå ned og købe et krydset kabel til en brøkdel af en routers pris. Og få den samme oplevelse ud af det.

Men man kan så vende om og spørge om det data du skal have flyttet over er noget der ikke skal ændres i... Hvis og så frem det ikke er det, har du så en brænder til rådighed?? så kunne du jo f.eks. brænde det.... :D

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-08-05 07:48

Netmeeting kører fint her i vores net. Der er jo ikke tale om forbindelse ud af det lokale net.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 09-08-05 15:25

>> farmerib2

Har adsl opkobling til internettet med wireless router.
Problemet er at jeg ikke kan få krydskabel til at fungere.
Endte bare med at den bærbare troede den skulle gå på nettet via krydskablet.

Har ca. 40 gb, der skal flyttes ( privat video )
Og på den computer er der kun almindelig cd brænder, så det vil kræve en hel del cd'er for det.

Kan jeg bruge den usb forbindelse jeg nævnte tidligere??
Denne: http://www.merlin.dk/default.asp?state=product_detail&pageid=14&productid= 21600

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 09-08-05 19:57

Jimmy

du må have brugt den forkerte guide til at lave det lille netværk

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 09-08-05 22:39

Har prøvet det på flere måder.

Kommentar
Fra : farmerib2

Dato : 09-08-05 23:51

ja så kom vi jo så langt... Jeg kan godt se at det er en stor mængde data. :)

Nå, kan begge komme på nettet via din router??

Da du satte din dem til routeren, og forsøgte at connecte dem sammen, havde de samme arbejdsgruppe navn?

Såå jeg mener stadig at det er overkill at investere 400 kr i noget som du reelt ikke har brug for.. Der er stadig mange løsninger som du kan tage fat i med dit system som det er nu.

jeg foreslår at hvis de begge er på nettet, at du prøver at lave en løsning med en ftp server og klient, fordelt henholdsvis på hver af dine computere. Fordi hvis dine computere begge er på nettet så kan man godt kalde det en "snydeløsning". Men ftp protokollen er lavet til at overføre store mængder af data fra en computer til en anden, via tcp/ip (altså internettet). Det er forholdsvis nemt at gøre og lige til.

MEN MEN MEN, jeg vil da gerne lige vide hvorfor at du ligenetop valgte at prøve at bruge en serielkabel løsning. Jeg kan lige se for mig hvor lang tid at du skulle bruge på at overføre de store filer... :D ej spøg til side... jeg er faktisk ikke sikker på at du ville kunne bruge netop den løsning. Specielt fordi den ikke er så stabil og derved vil du få en masse korupte filer hvis der går ged i transferen. Så jeg syntes ikke at det er en holdbar løsning.

håber at det kunne bruges.
\knap

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 09-08-05 23:58

> Farmerib2
Har tidligere brugt krydskabel ude problemer.

Det med tcp/ip, kan du forklare det nærmere?

Kommentar
Fra : farmerib2

Dato : 10-08-05 00:07

yes.. princippet er at du på den computer som du gerne vil overføre dine filer fra, installere en ftp server. På den deler du de filer til en bestemt "bruger" sådan ingen andre kan få fingerne i dem.

På den computer som du så skal have filerne over på, installere du en ftp klient (du kan også bruge intenet explorer) og connecter til din ftpserver på den anden computer. Derved vil du kunne hente de filer du skal.

Både ftp servere og klienter er freeware og er selvfølgelig gratis.

Det jeg mener med tcp/ip i den her sammenhæng er faktisk at det er den protokol at der bliver brugt når noget skal overføres via internettet og et krydset kabel for den sags skyld. Men i det her tilfælde så vil den kun blive på dit lille lokale netværk og bruge routeren, derfor vil det gå lige så hurtigt som hvis du f.eks. ville bruge din løsning med et krydset kabel.

\knap

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-08-05 20:01

Har døjet med netværk på mit arbejde idag. Der kom en ny pc ind som jeg installerede og skulle koble på netværket. Den røg lige på nettet men jeg kunne ikke få rettigheder.
Det viste sig at det var firewallen i Norton 2005 sikkerhedspakke der blokerede. Vi har i forvejen hardware firewall, så en firewall efter en anden firewall var lige rigeligt.

Derfor tænkte jeg om det ikke kunne være det der var galt

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 10-08-05 20:36

>Farmerib2

Kan du forklare nærmere?
Hvordan kaver jeg ftp og ftbklient?

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 10-08-05 20:38

Fijala- sikkerhedssystemer er deaktiveret.
Så er ikke det

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-08-05 16:06

Kommentar
Fra : farmerib2

Dato : 12-08-05 15:48

jo det er nu ment nok... Men her er en lille guide...

FTPserveren skal du hente her fra http://sourceforge.net/projects/ftpserv
Dette er projekt siden, du vælger download ca midt på siden.
Som du sikkert kan se på linket, eller du finder ud af det nu, så er det 100% opensource, så du skal ikke betale for at bruge programmet. Altså gratis software til folket.

Programmet er nemt at installere og det er nemt at konfigurere
1. Når det er installeret programmet og valgt at eksekvere programmet, for du en dejlig lille skræm.
2. Her vælger du at "setup" i menuen og derefter "users"
3. tryk "new user" til venstre og skriv et eller andet som kan være din users name
4. tryk på "..." til højre for at vælge hvilke mapper din user skal have angang til, derefter tryk "add" nedenunder for at få det til at træde i kraft.
5. tryk alle choose bottoms af på nær "no access" og "Virtuel link".
6. tryk save til venstre.
7. derefter skulle der ikke være nogen ko på isen med at din ftp server kører. Den bedste måde at du kan teste det på er at tage en IE og skrive i adresselinien: ftp://<din ip> så skulle du gerne få et vindue med den mappe som du har diffineret i din anonum account. (det er c:\temp på min)

HUSK: Serveren har den samme ip som din computer har på netværket.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
FTPklienten skal hentes herfra: http://www.ghisler.com/download.htm
Total commander, Verdens bedste fil program til at håndtere filer med. både via ftp og til din egen computer. (dette program baseres faktisk på det gamle Norton Commander som var i DOS udgave)

Ftp klienten skal installeres på den computer som skal hente tingene fra den anden computer.

Når du har startet programmet trykker på ctrl + f - derved skulle du gerne få et diaglog vindue op hvor du kan gemme den connection til den anden computer... det er relativt nemt, det er bare at følge det der står i felterne.

Håber at du kan bruge det.
\knap

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 20-11-05 20:39

Tak for svaret farmerib2.

Fik ikke problemet løst, men takker for stor deltagelse.