/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Baghjulenes stilling
Fra : luxenburger
Vist : 640 gange
150 point
Dato : 08-08-05 14:37

Jeg har bemærket at baghjulene på min 91'er Scorpio står noget "skråt". Jeg kan ikke huske hvad den vinkel hedder - er det camber? Men i hvert fald står dækkene således at de vender indad foroven, og især med personer og lidt læs på bilen, ser det ret voldsomt ud. Det må da også give noget skævt slid på dækkene.

Er der mon noget galt med bilen og kan det afhjælpes? Jeg synes jeg har set lidt samme tendens ved tilsvarende biler.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 08-08-05 14:45

nogen biler får den hældning når de bliver sænket.. specielt hvis du ser på de lidt ældre bmw modeller.
hvis du mener at de bliver slidt skævt så få bilen sporet..det koster omkring 1000,-
det sparer du hurtigt ind i dæk hvis den står skævt.. den kan også komme til at så skævt hvis du har ramt en kantsten eller lign...

Junior

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-08-05 15:32

Vi har netop fået sporet vores - for os kostede det 422 + moms... Tjek priser rundt omkring...

Vaxen

Kommentar
Fra : luxenburger

Dato : 08-08-05 15:37

Jeg ved med sikkerhed at bilen ikke er sænket (det har sælgeren i hvert fald oplyst).

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-08-05 15:44

Du tager ned til det lokale dækcenter og får bilen målt - Så er du på den sikre side. Det er alt for dyrt i dæk at lade være

(det hænder, at de laver målingen gratis)

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-08-05 15:45

Hov - husk inden du får sporet bilen, at få tjekket styrkugler og bærekugler - ellers er det spild af tid og penge.

Vaxen

Kommentar
Fra : pims

Dato : 08-08-05 18:15

Nu er det sådan, at baghjulene skal stå en smule skråt. Det er vidstnok det man kalder for "negativ camper", når de vender udaf, kalder man det for "positiv camper".
Det som normalt giver forkert slid på dækkene, er hvis de "peger" for meget til en af siderne ved lige ud kørsel. Hvis du mener at dine baghjul skråner for meget, kan det muligvis være dine støddæmpere som er ved at være lidt trætte men som vaxen siger, er det en god ide at få det målt. Held og lykke med det.
Pims

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 150 point
Dato : 08-08-05 18:47

Kan du se noget slitage på dækkenes bane sider? Det er nogle biltyper der skal spores med lodder i kupeen og i bagage rummet ca 200 kg + at det skal være fuld tank.Bmw er en af bilene det skal lodder i. De er ikke alle biler man kan justere bagtøjet på. Kan ikke huske om scorpio kan justeres. Jeg sporer mellem 3 og 5 biler daglig. Selv om du synes det ser voldsomt ud så trænger det ikke være noget galt.
alimak

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 09-08-05 00:08

Som alimak skriver, er der nogle biler, der skal stå sådan (have negativ camber). Det giver en bedre kurvestabilitet. Så er resten af ophængsgeometrien bare indrettet efter det; f.eks vil der typisk være en mindre toe out, altså forkanten feger lidt udad.

Så gør som alimak skriver: Se om der er noget skævt slid. Er der ikke dét, så er den i orden.

Godkendelse af svar
Fra : luxenburger

Dato : 09-08-05 08:29

Tak for svaret alimak, og I andre. Jeg har lige fået nyt gummi på bilen, så det vil jo vise sig om der er for meget slitage på dækkenes inderside. Mange hilsner
luxenburger

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 09-08-05 19:05

Tak selv.
alimak