/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hvilken motorsav
Fra : CCjunior
Vist : 1425 gange
100 point
Dato : 08-08-05 13:37

der er selfølgelig en masse meninger om hvilken der er bedst, men jeg står altså og skal bruge en og vil gerne høre hvad de kloge mener er bedst.

vi har næsten købt et hus med tilhørende skov.. ca 2,5 tønderland.
så jeg er ude efter en god sav..
hvilke mærker skal man kigge efter ??
er der nogen gode tilbude lige nu ?
hvad skal jeg holde øje med ved en sav.. er det længden på klingen eller hvilken klinge eller sådan noget....
pris mæssigt ved jeg ikke engang hvor jeg ligger.. jeg har endnu ikke sat et beløb af endnu..

Junior

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-08-05 13:43

Husquarna eller Jonserred http://www.98801990.dk/kaedesave/kaedesave.htm

Sværdlænge - for langt kan være bøvlet at arbejde med og kræver kraftig motor.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-08-05 13:47

Jeg ville nok brænde i omegnen af 3000 af. Men husk sikkerhedsudstyret - det koster også!

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 08-08-05 13:54

den du linker til der er på strøm. det er sq lidt besværligt at rende rundt med en 2km lang forlængerledning..hehe..

af sikkerheds udstyr regner jeg med at købe sikkerheds støvler eller/og kevlar bukser.. og self en sikkerheds hjelm med hørebøffer...

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 08-08-05 13:54

ups..havde ikke lige set at der var flere maskiner...hehe.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-08-05 13:58

Skulle lige til at skælde dig ud!

En af sjukkerne sværger svært til Husqvarna'erne. Men det er nu også en fed maskine. Pas på nogle af de billige fabrikater. De kan let være FOR ringe i kvali.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 08-08-05 14:11

Stihl er klart den bedste, det er prisen også.
http://www.hafog.dk/1/44/kaedesave.html

Jes

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-08-05 14:13

Køb Husquarna eller Jonsereds med en ikke for lille motor og et ikke for langt sværd, og sørg for at kæden ikke er for fin, køb f.eks 5,25 kæden istedet for 4,75 forskellen er enorm, og vigtigst lær at slibe kæden ordentligt og ofte nok, en skarp kæde er det halve arbejde.
Der findes faktisk kurser (artensskole) hvor man lærer alt om motorsave, vedligeholdes og fældeteknik. Ikk så ringe endda.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-08-05 14:14

Stihl er også en af de fede - klart nok!

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 08-08-05 14:51

jeps jeg kan også varmt anbefale Stihl
dem brugte jeg også da jeg var skovarbejder.

http://www.special-butikken.dk/site-box.cfm?SIID=1&SEID=647

mvh Mad-Nuser

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 08-08-05 15:06

Som stig54 påpeger, vil det (selvfølgelig) udover en GOD kvalitetssav (som jo allerede nævnt af flere), være et MUST at deltage i et motorsavskursus. Her lærer du de grundlæggende begreber om vedligeholdelse og alm. brug (herunder fældeteknik og opskæring), samt ikke mindst SIKKERHED!!!
Det er nemlig ikke "bare lige..." at gå ud at save løs med motorsav som uerfaren bruger. Det KAN meget nemt gå RIGTIG galt med sådan et stykke EFFEKTIVT værktøj, såfremt man ikke behandler/bruger den med respekt og omtanke. Til gengæld får du masser af motion og frisk luft, samt et godt økonomisk tilskud i din nuværende position med 2½ tønde land skov.

Jeg har de seneste 10 år haft en HUSQVARNA XP 262 med ca. 500 timer drift, uden nævneværdige problemer.
Den koster idag ca. 8000,- og kan både fælde (rimeligt) store træer, samt alm. afgrening/opskæring.

God fornøjelse!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : kennethskou

Dato : 08-08-05 15:08

Et lille indspark fra en forhandler af professionelt udstyr.
Du kan prøve at kigge efter en ECHO www.echo.dk
( verdens største totakts producent)
Evt. model 4200 ES der er på tilbud nu, eller den lidt mindre 3700 ES, der kommer tilbud på til sæsonstart (sept. / okt)
Deres sikkerhedstøj fra Windsor kommer også i sæt tilbud i den nærmeste fremtid.
Lav vægt og den højeste kædehastighed du kan finde.
Men som skrevet tidligere hænger meget også sammen med en ordentlig slibning af kæden, det er alfa/omega for hutig savning.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-08-05 15:57

Vi købte sidste år en ny Husquarna til godt 3000,-
Det er en udmærket sav til hobbybrug i den prisklasse, men til erhverv/professionel brug, skal du op i en noget dyrere klasse.

Den er nem at starte, hvilket ikke altid kan siges om de øvrige mærker vi har brugt: Jonsereds, Partner m.fl.

En Stihl er også en rigtig god sav, sådan en har jeg brugt da jeg var skovarbejder, men igen...de fleste fabrikater skelner mellem hobbybrug og gode/langtidsholdbare save.

Nogen steder kan du være heldig, at der køres nogen tilbud med en "pakkeløsning" så du sparer en del ved at købe sav+sikkerhedsudstyr (minimum du skal bruge er støvler og hjelm/visir og helst bukser også).

mvh dova

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 09-08-05 13:43

Jeg lægger mig 100% op af Stig54's ord.