/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tagrender i stål eller zink
Fra : Offerlunden
Vist : 1887 gange
50 point
Dato : 08-08-05 12:52

Vi skal have nye tagrender opsat, i galv. stål eller evt. zink.
Hvad er Rimelig pris (vi piller selv ned, da der skal males først ).
Er det rigtig at stål vil ruste med tiden?
Vi bor i Nordjylland.
Mvh.
Pernille

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 08-08-05 13:04

hej
jeg syntes zink er pænest
om stål ruster ved jeg ikke
men det er jo gså hvad der klæder jeres hus
ang.pris kig ved byggemarked

Kommentar
Fra : nollerik

Dato : 08-08-05 13:04

Jeg er lige med på en kigger, da jeg står i samme situation.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-08-05 13:10

Lav selv, eller en blikkenslager?

Kommentar
Fra : Offerlunden

Dato : 08-08-05 13:12

jeg har glemt at sige at vi ikke selv kan sætte dem op, så det er med moms og opsat . Vi har fået et tilbud på stål, men det er meget dyrere end vi troede ;o(, og jeg læste ved et andet svar at stål kan ruste, hvilket jo ikke er smart i det våde Danmark ... Vi skal have ca. 77 m og 4 nedløb (længe hus).
Håber nogle har fået opsat nye og kan hjælpe med en realistisk pris.
på forhånd tak.
Pernille

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 60 point
Dato : 08-08-05 13:29

Mellem 15 og 17000 + moms. Interesseret!

Zink er klart det "rigtigste". Stålrenderne er noget fusk-noget, efter min mening.

Godkendelse af svar
Fra : Offerlunden

Dato : 08-08-05 13:37

Tak for svaret 3773.
Har du firma?, jeg vender tilbage hvis vi er interesseret. Det er noget mere end vi har sat af.
Hilsen
Pernille

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-08-05 13:40

Nej, men har en bekendt med et bette blik-firma. Han plejer at være kvik, dygtig og fornuftig billig.

Du kan få hans nummer ved at skrive på hvac(snabela)sol.dk

Kommentar
Fra : Offerlunden

Dato : 08-08-05 13:43

tak til 3773.
hilsen
pernille

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-08-05 13:55

Ellers skal i lige høre bliktuden ad, hvor meget i selv kan hjælpe med - om jeres rendjern kan genanvendes osv osv.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 08-08-05 14:04

Jeg har lige selv sat zinktagrender op på vores hus 69,- pr. m. Stål kan jeg ikke bruge da jeg bor ved kysten og de tåler ikke luftens salt indhold står der i tagrendehæftet man får i byggemarkedet. Jeg satte 9 m op med endestykker, samlestykker (tagrenderne ligger i 3 meters lænde) afløbstid, nye tagrendejern, afløbsstuds, nedløbsrør og holdere til samme 1800,- ca.
Ved zinktagrender er afstanden på jernene op til 1 m hvorimod plast skal have 60 cm. Zinktagrender limes sammen med siliconelim, det er ikke noget smedearbejde idag.

Kommentar
Fra : Offerlunden

Dato : 08-08-05 15:01

Hej Stig54.
Det lyder spændende, dit svar vill jeg vise til manden, når han får fri. Jeg kan åbenbart ikke give dig point, jeg troede jeg kunne give alle gode svar point. beklager ;o(.
hilsen
Pernille

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 08-08-05 15:20

Fordelen ved ståltagrender (og ttil dels også zink) er at du efterfølgende uden problemer evt. kan lade en stige hvile ind på...det duer ikke på en plasttagrende.
Man siger/anbefaler som "tommelfingerregel" at der bør være nedløbsrør for hver 10 meter tagrende...dvs at med en bygningslængde på 20 meter bør være 2 nedløb. Nogle vælger også at placére ét nedløb på midten i en større diameter og lade faldet fra hver side være hen mod dette.

Mht. point kan du godt tildele disse til flere ved at oprette et brugerdifineret spørgsmål til vedkommende.

Mvh
Palle Jensen