/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fyldt computer
Fra : binepigen
Vist : 567 gange
24 point
Dato : 07-08-05 21:47

Hej jeg har åbenbart en masse der ligger og fylder på min computer , er der en let måde at se (en slags diagram eller noget )hvad der kan betale sig at slette ??

Har desværre kun 24 points at satse , men håber nogen gider svare .

hilsen Conni

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 07-08-05 21:53

Fortæl lige først hvilket windows du har installeret. Det gør det lidt nemmere.

Kommentar
Fra : binepigen

Dato : 07-08-05 21:59

Nå ja selvfølgelig , det er windows xp prof

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-08-05 22:00

Gå i Stifinder og vælg dit Crev. Højreklik og vælg Egenskaber. Du får nu mulighed for at lave en Diskoprydning. Denne gennemgår din PC for filer der kan undværes. Sig JA til alt. Så skulle det gerne se lidt bedre ud.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 07-08-05 22:06

Jeg bruger som regel dette lille gratis program CleanUp! 4.0
http://www.stevengould.org/software/cleanup/download.html ca. midt på siden.

Du kan også gøre det sådan:
Start - Alle Programmer – Tilbehør – Systemværktøjer – Diskoprydning – OK. Desuden kan du gå op i Funktioner – Internetindstillinger – Fanen Generelt – Her kan du slette alle dine midlertidige filer, som kan komme til at fylde rigtig meget. Slet både Cookies og Slet filer.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-08-05 22:11

anyway har da ret, men det er meget besværligt. Det er IKKE nødvendigt når man bruger XP. Der bruger man programmet Diskoprydning. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-08-05 22:17

start>indstillinger>kontrolpanel>tilføj/fjern programmer>der kan du måske se nogle programmer du ikke bruger mere og så afindstallere dem.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 07-08-05 23:11

Kloge Arne, bliver der ikke slettet noget ved funktionerne "Cookies og Slet filer" som der IKKE gør ved en normal Diskoprydning??? Du kan jo f.eks. afprøve CleanUp! 4.0 så skal du se løjer. Første gang jeg brugte det fjernede programmet 0,7 GB unødvendig data - unødvendig og KUN unødvendig data - EFTER en normal Diskoprydning. Forklar så lige det til spørgeren som mangler plads!!!!!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-08-05 23:29

anyway

Enhver person, der tiltaler mig "Kloge Arne", beviser jo at han er en idiot, der IKKE er i stand til at forholde sig til fakta.

Hvis du selv synes at du er skide dygtig, så skriv i din Profil: Hvem du er, Hvad du kan. O.s.v.

Du skriver INTET. Du har siden du blev Kandu'er KUN besvaret 29 spørgsmål.

Og FØR du begynder at lave denne tråd om til en Hade-kampagne, så LÆS spørgsmålet:

binepigen spørger:
Citat
er der en let måde at se (en slags diagram eller noget )hvad der kan betale sig at slette ??

Den LETTE måde har JEG fortalt hende.

DU anbefaler at downloade et program. DET ER IKKE EN LET MÅDE.

ALTSÅ: Læs spørgsmålet FØR du svarer. Havde du gjort det i fortiden, ville der sikkert være adskilligt flere der havde accepteret dine svar. Men hvis du ALTID svarer i Øst, når folk spørger i Vest. Ja så er det da helt naturligt at ingen accepterer dine svar.

Du er muligvis klog, men hvis du IKKE er i stand til at bringe din klogskab videre, så får du aldrig "et A+"

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 07-08-05 23:44

Dit indlæg her får lov at stå uden kommentarer, det fortæller langt mere end ord.

binepigen, tag dig ikke af ovennævnte

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 07-08-05 23:54

En diskoprydning fortæller jo intet om, hvad der kan betale sig at slette!!

Programmet anyway anbefaler er faktisk rigtig godt. Det bruger jeg selv - men ellers kan du gøre som Eyvind skriver. På denne måde bestemmer du jo selv hvad der skal afinstalleres..

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 08-08-05 00:01

anyway, jeg prøvede lige CleanUp! 4.0 som du linker til, det fjernede 64.4MB efter at jeg havde brugt diskoprydning. Det var meget godt klaret - og så fylder programmet næsten intet så det vil jeg beholde på maskinen - så tak for linket.
Men jeg tror at hvis binepigen virkelig skal ha' frigjort plads - så vil Eyvind tips kl. 22.17 være nødvendigt.

//bentjuul

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-08-05 00:14

Men HVIS I læste spørgsmålet, ville I se at jeres svar skyder LANGT over målet.

creamygirl - Jo det gør så. Så du vrøvler.

Og jeg har også selv Downloaded CleanUP 4.0.. Fedt program.

Men det har STADIG intet med spørgsmålet at gøre.

Kommentar
Fra : kaos_kristian

Dato : 08-08-05 00:24

Hvis du har slået automatisk systemgendannelse til så prøv at slette samtlige på nær den nyeste, alt efter hvor stor din harddisk er og hvor meget plads du har givet den burde du snildt kunne fjerne en del.

Kaos

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-08-05 00:24

binepigen - Jeg synes at du skal bruge mit råd.

De andre er kommet med andre råd, men de er for eksperter.

Det seneste råd om CleanUP 4.0 er KUN for eksperter. Jeg kan lige vise dig lidt:
Citat
Please make a backup of your hard disk before running CleanUp! for the first time.
While every attempt has been made to ensure that CleanUp! is bug-free, due to the number of different hardware and software configurations around today, it is impossible to guarantee that it will perform error-free on your particular system. As a result, it is strongly recommended that you make a backup of all important files before running CleanUp! for the first time, or before trying an upgraded version of CleanUp!.
If you have never before used CleanUp!, then please take the time to read the "Introduction to CleanUp!" section of the Help file. This describes in detail what files and settings are "cleaned" when you run CleanUp!. Be sure that nothing here conflicts with your use of your computer.
For example, CleanUp! attempts to delete files from various temporary directories (including download directories/caches), as well as emptying the Recycle Bins. If you make a habit of saving files that you wish to keep in any of these places, then note that they will be deleted when CleanUp! is run. Note that it is generally considered poor practice to use temporary folders or the Recycle Bin to store files you intend to keep.
If you are upgrading from an earlier version of CleanUp!, read the "What's New" section of the Help file to see what new features have been added.
Remember, there is NO WARRANTY with this software.

Med sådan noget, vil JEG ikke anbefale dig det.

Det var heller ikke det; du spurgte om. Så læs hvad jeg skrev først. Det er godt nok. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 08-08-05 00:27
Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 08-08-05 00:27

Du er et Pointsvin AJ *L* ...Uanset hvad andre kommenterer i en tråd, så springer du op som en trold - og belærer at dine kommentar er de eneste saliggørende..

Get a life

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 08-08-05 00:28

hehe, ser at jeg tog fejl. Du er ikke en trold - men en troll

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 24 point
Dato : 08-08-05 00:48

EasyCleaner er et godt program til mange ting bl.a. pladsforbrug den viser hvad der ligger og fylder på computeren det vises også i en "lagkage" så det er let at overskue den kan rydde op på næsten alt unødvendig og er bedre til at fjerne programmer du ikke bruger end Windows Tilføj og fjern programmer den rydder nemlig helt op på resterne først klik fjern og så slet, brug IKKE knapperne register og klonede filer uden du er helt 100% sikker på hvad du har med at gøre, den har en fortryd funktion så du kan gendanne noget der blev fjernet ved for grundig oprydning, alt hvad den sletter ryger først i papirkurven så det er ikke helt væk hvis du mangler noget, programmet snakker også dansk og kan hentes her : http://personal.inet.fi/business/toniarts/ecleane.htm rul ned på siden lige under flagene med alle de sprog den bruger er linket.
Hilsen Ove

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 08-08-05 00:53

Tedd. Hvornår er DU begyndt at gå ind i en tråd, og sige INGENTING? Jeg troede du var klogere.

Creamy - Overlad nu til spørgeren at vurdere hvem der er klogest. Til dato har DU ikke vundet RET mange gange.

Kommentar
Fra : nollerik

Dato : 08-08-05 00:57

Jeg bruger det lille gratis program, der hedder ccleaner, og det rydder op!!

Kommentar
Fra : kaos_kristian

Dato : 08-08-05 01:37

Hmmm...
Syntes nu ikke at de enkelte svar ligger op til en reel ekspertviden, men lad nu det ligge (evt til OFF-topic?).

For at uddybe mit svar om at slette alle de gamle gendannelsespunkter så er proceduren her
Højreklik på det drev du ønsker at rydde op
Vælg egenskaber
vælg diskoprydning (herinde er der ofte ikke så mange mb's at hente)
Vælg den fane der hedder flere indstillinger
Nederst er der en menu der hedder systemgendannelse
Tryk på knappen ryd op herunder og vupti kan du være heldig at vinde halve og hele gigabytes tilbage.

Angående de andre råd syntes jeg bestemt at du skal kigge nærmere på Anyways forslag, det ser ganske brugervenligt ud det program.

Håber at du finder pladsen
Hygge hejsa
Kaos

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 08-08-05 10:10

At kalde CleanUp! 4.0 for et ekspertprogram er da vist lidt overdrevet. Jeg kan næsten ikke forestille mig et enklere program. Der findes selvfølgelig også mange andre gode programmer.
Som nogle allerede har været inde på, er det også godt at se om der er nogle programmer du ikke bruger mere. Det kan som nævnt findes i Kontrolpanel - Tilføj/Fjern programmer. Du kan også se i din programmappe, sikkert C:\Programmer. Husk altid at bruge programmets uninstallprogram, det er bedst.
Jeg ved ikke om du kender Regcleaner? Det er et godt program til at fjerne både programmer og programrester, som både fylder og sløver computeren. Der bliver foretaget automatisk backup, hvis noget går galt. http://www.worldstart.com/weekly-download/archives/reg-cleaner4.3.htm
Endelig når du forhåbentlig har fået ryddet op, er det en god ide at lave en diskfragmentering. Det gør du her: Start - Alle Programmer - Tilbehør - Systemværktøjer - Diskfragmentering. Dette program samler de ofte meget spredte data på harddisken, så de nu ligger pænt samlet og gør computeren lidt kvikkere.

Bare spørg hvis du har behov.

En god dag til alle.

anyway

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 08-08-05 10:13

Hejsa binepigen.
Lige igen. Jeg ser du er ret ny her (25.07.2005). Du skal ikke tage dig af de små indbyrdes stikpiller.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 08-08-05 10:59

At fjerne Cookies, er vel ok, Jeg kikkede lige på mine, ca. 0.5mb i 469 filer.
hvis man nu er vant til at komme på sider med personlige indstillinger og huskede passwords,
så er det noget møg, at slette cookie'erne og 0.5mb. er jo ikke den store gevinst.

Min mappe 'Temporary Internet Files' indeholder 14978 filer (inc. cookies) og fylder 115mb.
Jo hvis at man ikke har forbrugsafregnet internet, så kan man da godt slette dem,
meningen med 'Temporary Internet Files' er jo at man er fri for at hente de samme ting igen og igen fra de sider man kommer på.
Feks. koster forbrugsafregnet internet fra TDC 75 øre pr. mb. så 115mb. svarer til 115*0,75 = 86,25kr.
Har man en langsom forbindelse til internettet er 'Temporary Internet Files' også med til at øge ens hastighed.

I ens windowsmappe har man en mappe der hedder 'TEMP' denne mappe indeholder ting der ikke skal bruges,
for det meste er det rester fra tidligere installationer, min fylder 14.9mb og den kan altid slettes.
NB. slet ikke mappen, men kun indholdet.

Jo, husk også lige at tømme papirkurven.
Men alt dette findes også i diskoprydning.

Så er der mapperne 'Media', og 'Fonts', og gamle baggrundsbilleder. det er steder der også kan ryddes op i,
og her er meget at vinde, men man skal være sikker på hvad man ikke bruger.

Så er der jo også den mulighed at man zipper ting som man ikke bruger så tit.
Der er lidt svært at give et råd til pladsbesparelser, da jeg ikke ved hvad du bruger din pc til.
men genelrelt syntes jeg at officedokumenter fylder meget, og at disse nemt kan arkiveres i en komprimeret mappe (zip).

Det kunne måske på længere sigt være bedre med en ekstra harddisk. Selv har jeg en ekstern USB2 på 250gb. til ca 1300kr.
Men vær opmærksom på at sådan en dims, er langsom at bruge, ca 15-35 minutter pr. gb. så den er mest som lagerplads.
Den har dog den fordel, at du ikke skal ind og rode i din pc, og at du kan tage den med dig, og bruge den andre steder.
Sådan en 'dims' kan fås fra ca 600kr.
Jeg kan anbefale Lacie Hard Drive, Design by FA Porsche 80gb til 712kr. den kan købes hos midtdata og har varenr. 300698EK
http://www.midtdata.dk skriv 300698EK i søgefeltet.

Og lige et ps. jeg bruger Win-ME...
Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 08-08-05 11:09

anyway Jeg ser straks at du har for få point til at skriv her

Sorry ,,,,, kunne ikk' la vær' [flov]

Kommentar
Fra : binepigen

Dato : 08-08-05 17:23

Tusind tak for alle jeres svar , det meste kendte jeg nu i forvejen og havde allerede gjort , men det program O.V.E har linket til passer lige mig og så er det på dansk *S*

Så rigtig mange tak for de gode råd

Godkendelse af svar
Fra : binepigen

Dato : 08-08-05 17:25

Tak for svaret , minder lidt om det program jeg brugte på min første computer på 600 mb *S*   , det giver et fint overblik .